یکی از قابلیت های قفل الکترونیکی آن است که می توان این دسته قفل ها را غیر فعال نمود و یا با روش های متنوع تایید اعتبار یا در برخی نمونه ها با راه های تشخیص هویت فرد ، درب مجهز به قفل دیجیتال را باز نمود بدون آنکه به کلید مکانیکی نیاز باشد. اما روش های تایید اعتبار افراد در قفل دیجیتال کدامند؟

روش های تایید اعتبار افراد در قفل دیجیتال

باز کردن درب مجهز به قفل الکترونیکی از طریق کدهای عددی و پسورد

رایج ترین قفل های دیجیتال از کدهای عددی و پسورد برای تایید افراد مجاز و باز کردن درب استفاده می کنند. طول رمز قابل تعریف برای قفل رمزی ۴ تا ۱۲ رقم است و در برخی مدل های قفل دیجیتال می توان صدای صفحه کلید را در حالت بی صدا قرار داد.

ابزار دیگری که برای اعتبارسنجی قفل دیجیتال استفاده می شود توکن امنیتی است.

توکن امنیتی راه دیگر باز کردن قفل دیجیتال

ابزار دیگری که در تایید اعتبار کاربران برای باز کردن قفل دیجیتال کاربرد دارد توکن های امنیتی مانند کارت هوشمند است. برخی  قفل ها می توانند با استفاده از روش های انتقال داده مانند مادون قرمز ، بلوتوث و NFC ، اطلاعات ذخیره شده در گوشی های هوشمند یا PDA ها بخوانند و از این طریق اجازه ورود فرد را صادر نمایند.

تشخیص هویت افراد از طریق سیستم بیومتریک در قفل دیجیتال

همانطور که در مقاله کاربرد سیستم بیومتریک در قفل دیجیتال بررسی شد با پیشرفت علم و اهمیت سیستم بیومتریک در تشخیص هویت افراد ، این سیستم در قفل های الکترونیکی نیز بسیار کاربردی و حائز اهمیت  می باشد.

در سیستم بیومتریک با توجه به ویژگی های رفتاری و فیزیولوژیکی افراد مانند اثر انگشت و شبکیه چشم و … هویت آن ها ثبت و شناسایی می شود.

RFID (سامانه شناسایی امواج رادیویی)

سامانه شناسایی امواج رادیویی که آن را به اختصار RFID می نامیم برای ردیابی افراد ، محصولات و … به کمک امواج رادیویی کاربرد دارد. تگ های RFID که امواج را از فواصل دورتر می خوانند در قفل های الکترونیکی برای شناسایی افراد استفاده می شوند.

به این ترتیب برای باز کردن درب های مجهز به قفل دیجیتال می توان علاوه بر کلید مکانیکی از رمز ، کارت و اثر انگشت استفاده نمود و با وجود این قابلیت ها دیگر به کلید احتیاج ندارید و لازم نیست برای تک تک اعضای خانواده یا هر یک از کارمندان کلید جداگانه ای تهیه نمایید.

تماس با مشاورین یوکا