انتخاب بهترین قفل برای درب‌های چوبی بسیار مهم هستند، زیرا امنیت فضای داخلی شما را فراهم می‌کنند. آن‌ها به عنوان مانعی برای ایمن سازی درب آپارتمان و حفظ حریم خصوصی‌تان عمل می‌کنند.کارآیی بالا هنگام جستجو برای خرید انواع قفل درب چوبی بسیار مهم است، زیرا هر ساله حدود دو میلیون قفل درب چوبی (منزل یا شرکت) شکسته می‌شود.

بنابراین درک تفاوت‌های اساسی بین قفل‌های مختلف به شما کمک می‌کند تا انتخاب‌های بهتری داشته باشید. ما در زیر درباره انواع قفل درب چوبی و کاربردهای آنها صحبت می‌کنیم؛ با یوکـا همراه باشید.

انواع قفل درب چوبی

به طور عمده دو نوع قفل درب چوبی وجود دارند که می‌توانند برحسب نوع فضا (مسکونی یا تجاری) مورد استفاده قرار گیرند:

قفل مکانیکی

قفل مکانیکی از انواع قفل درب چوبی

این نوع قفل یک وسیله مکانیکی است که میتواند درب را بسته نگه داشته  تا زمانی که مکانیزم رهاسازی فعال شود. برای این منظور نیاز به یک قفل، کلید و دستگیره است. قفل‌های مکانیکی ارزان‌تر از دیگر قفل‌های بازار هستند. اگر ابزار مناسبی دارید و کمی هم دست به آچار هستید، می‌توانید خودتان به راحتی یک قفل مکانیکی (سنتی، کلیدخور) را بر روی درب چوبی خود نصب کنید.

وقتی مردم به یک مکان ایمن فکر می‌کنند، ابتدا تصویر قفل مکانیکی به ذهن‌شان می‌رسد. اما برای این نوع قفل‌ها باید تمام جوانب لازم را در نظر بگیرید. اگر قفل‌های مکانیکی درجه یک (دارای کیفیت ساخت بالا هستند) و با امنیت بالا را انتخاب می‌کنید، باید بدانید این قفل‌ها می‌توانند به اندازه ماهیت‌شان از فضای داخلی شما مراقبت کنند.

جوانب مثبت قفل مکانیکی

  • قیمت پایینی دارند.
  • در این قفل هیچ قسمت الکترونیکی که نیاز به باتری یا برق داشته باشد وجود ندارد.
  • این قفل طول عمر بالایی دارد.

جوانب منفی قفل مکانیکی

  • فناوری قفل‌های مکانیکی طی چند دهه تغییر نکرده است.
  • روند باز شدن قفل مکانیکی کُند است.
  • در صورت استفاده نادرست از قفل مکانیکی و خرابی در اثر ورود متجاوزین، به تعمیر و نگهداری نیاز دارد.
  • گم شدن و جا گذاشتن کلید به وفور اتفاق می‌افتد.
  • در صورت گم شدن کلید، نیاز به صرف هزینه و تغییر قفل اصلی درب چوبی است.

همچنین بخوانید:

قفل دیجیتال

قفل دیجیتال

یکی در دیگر از انواع قفل درب چوبی که بسیار محبوب است، قفل‌های الکترونیکی هستند. این قفل‌ها با استفاده از نیروی برق یا باتری کار می‌کنند و مجهز به انواع تکنولوژی‌های خاص هستند.

برای مثال، کاربر می‌تواند با استفاده از قفل درب اثرانگشتی به راحتی در کمترین زمان وادر محیط داخلی خود شود، حتی برخی از قفل‌های هوشمند دیجیتال از نوع قفل صفحه کلید رمزی هستند، به طوری که کاربر با وارد کردن پین کد یا رمز عبور، به محیط داخل دسترسی خواهد داشت.

همچنین این قفل‌ها دارای قابلیت دوگانه هستند، یعنی هم به صورت دیجیتال و هم مکانیکی کار می‌کنند. این می‌تواند ویژگی خوبی برای افرادی باشد که ممکن است رمز عبور خود را فراموش کرده‌اند و یا با قطعی برق و مشکلات دیگر مواجه می‌شوند.

از طرف دیگر، می‌توانید قفل الکترونیکی و بدون رابط مکانیکی را انتخاب کنید. شما به سادگی پین کد مورد نظر خود را ذخیره کرده و برای دسترسی به آن وارد محیط می‌شوید. مهم‌ترین مزیت قفل الکترونیکی این است که می‌توانید بی‌شمار رمز عبور، اثر انگشت، عنبیه چشم و بسیاری کدهای درسترسی منحصربه فرد را برای افراد بسیار تنظیم کنید.

جوانب مثبت قفل الکترونیکی

  • قفل‌های دیجیتال از مقاومت بالایی در برابر سرقت برخوردار هستند، زیرا از فنآوری‌های پیچیده استفاده می‌کنند
  • در قفل‌های الکترونیکی می‌توانید رمز عبور خود را انتخاب کرده و در صورت تمایل آن را تغییر دهید.
  • دسترسی به آن در تاریکی شب آسان است.
  • در کسری از ثانیه می‌توانید وارد محیط شوید.
  • قابلیت استفاده از طریق گوشی همراه وجود دارد.
  • می‌توانید به خوبی بر محیط و دسترسی‌ها (ورودها و خروج‌ها) کنترل و نظارت داشته باشید.
  • پس از چندین تلاش ناموفق از سوی کاربران غیرمجاز (سارقین)، قفل مسدود می‌شود.
  • در هنگام تغییر باتری، حافظه قفل رمز عبور را در خاطر حفظ می‌کند.
  • ظاهر قفل دیجیتال لوکس، مدرن و بسیار زیبا است.

جوانب منفی قفل دیجیتال

  • باتری قفل الکترونیکی بعد از هر شش تا دوازده ماه نیاز به تعویض دارند.
  • بعد از قطع شدن برق، قفل الکترونیکی از کار می‌افتد (اغلب این قفل‌ها دارای باتری برای استفاده از مواقع ضروری هستند)

انتخاب و خرید بهترین قفل برای درب چوبی

انتخاب و خرید بهترین قفل برای درب چوبی

بعد از معرفی انواع قفل درب چوبی حال نوبت انتخاب بهترین قفل می‌رسد، برای این منظور موارد زیر را در زمان خرید در نظر بگیرید:

درجه‌بندی‌ها و رتبه‌بندی‌ها را بررسی کنید

بر اساس استانداردهای صنعتی، قفل‌ها در درجه های یک تا سه رتبه بندی می‌شوند که درجه یک آنها ایمن‌ترین است. این درجه‌بندی معمولاً برای قفل‌های مکانیکی کاربرد دارد و برای قفل‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. درجه‌بندی قفل درست است که در مورد میزان امنیت است، ولی این موضوع می‌تواند به کیفیت و پیچیدگی‌های بالای قفل نیز اشاره کند.

برای انواع قفل درب چوبی بودجه خود را تنظیم کنید

در حالی که در بازار تنوع گسترده‌ای در انواع قفل وجود دارند، میزان هزینه‌ای که  برای قفل درب ورودی خانه یا محل کار خود خرج می‌کنید، بر روند صحیح عملکرد آنها تأثیر خواهد گذاشت. به عنوان مثال، افرادی که بودجه بیشتری دارند، می‌توانند به خرید باکیفیت‌ترین و بهترین قفل بازار فکر کنند.

قفل‌های هوشمند را در اولویت خرید خود قرار دهید

هر فردی که به دنبال خرید قفل است، به وفور به قفل‌های هوشمند توجه می‌کند. در حالی که این قفل‌ها دارای مزایای زیادی هستند (همان‌طور که در بالا بیان شد)، اکثر این قفل‌ها می‌توانند بیشترین امنیت و راحتی را فراهم کنند.

در بازار تنوع گسترده‌ای در انواع فنآوری‌های به کار رفته در این قفل‌ها وجود دارند که باعث شده‌اند برای بیشتر فضاها اعم از ساختمان‌های مسکونی (ویلایی، آپارتمان)، تجاری (هتل)، اداری (شرکت‌ها) و نظامی کاربردی باشند.

به برند قفل توجه کنید

برای بسیاری افراد، بهترین روش برای قضاوت در مورد کیفیت قفل، برند آن است. یک برند معتبر غالباً می‌تواند یک مهر تأیید بر کیفیت محصول باشد. از مارک‌های معتبر بازار همانند یوکا می‌توان نام بُرد که بالاترین دوام و گارانتی را ارائه می‌دهند. در این میان سعی کنید به کشور سازنده و شرایط فروش قفل مورد نظر نیز دقت کنید.

همچنین بخوانید:

کلام آخر

به طور کلی، مزایای قفل‌های الکترونیکی بیش از قفل‌های مکانیکی هستند. این قفل‌ها آینده انواع قفل درب چوبی هستند و برای هوشمندسازی ساختمان‌ها مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کنند.

با این حال، استفاده از هر نوع قفل برای درب‌های چوبی به طور قطع بستگی به نوع فضا و میزان ارزش مالی لوازم داخل محیط شما دارد. در هر صورت، نوع مکانیکی قفل‌ها ارزان‌تر از نوع الکترونیکی هستند، ولی امنیت پایین‌تری دارند.