همزمان با انتقال فنآوری خانه هوشمند از مرحله تست به بازارهای جهانی، بسیاری از عملکردهای امنیتی، نظارتی و کنترلی خانه از طریق سیستم‌های مدیریتی مبتنی بر اینترنت انجام می‌شوند.

خانه‌های هوشمند می‌توانند زندگی افراد را آسان‌تر و لذت بخش‌تر کنند. با این حال، اتصال به اینترنت یک خطر بالقوه نیز دارد، هک شدن! به همین دلیل ما می‌خواهیم در این مقاله چگونگی ایجاد خطرهای سایبری را شرح داده و همچنین بهترین نکات مربوط به امنیت در خانه های هوشمند را به شما ارائه دهیم؛ با یوکا همراه باشید.

خانه هوشمند چگونه کار می‌کند؟

خانه‌های هوشمند از دستگاه‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانند به اینترنت متصل شوند تا امکان کنترل از راه دور را برای راحتی بیشتر فراهم کنند. این دستگاه‌ها ممکن است تنها به یک قهوه‌ساز یا به اندازه کل سیستم گرمایشی مرتبط باشند.

آنچه سیستم هوشمند خانگی را از ریموت تلویزیون متمایز می‌کند این است که از پروتکل اینترنت استفاده می‌کند و همه دستگاه‌ها و وسائل موجود در خانه اعم از تلویزیون، یخچال، سیستم تهویه مطبوع، چراغ‌ها و موارد دیگر به یک سیستم وصل می‌کند. این سیستم در گوشه‌ای از خانه نصب می‌شود و سپس می‌توان از طریق گوشی همراه همۀ آنها را کنترل کرد.

این سیستم می‌تواند اطلاعات مربوط به نحوه کاربرد، عادات و تنظیمات ترجیحی کاربر، چه در دستگاه و چه در شبکه اینترنت را جمع آوری و ذخیره کند. همه این داده‌ها امنیت در خانه‌های هوشمند برای حفظ حریم خصوصی را به خطر می‌اندازد. درحقیقت، هر دستگاهی که به شبکه متصل است، می‌تواند یک نگرانی امنیتی ایجاد کند.

خطرات و تهدیدها امنیتی خانه های هوشمند

خطرات و تهدیدها امنیتی خانه های هوشمند

خانه های هوشمند انواع مختلفی از تهدیدهای امنیتی را به همراه دارند. اول، ممکن است دستگاه های جداگانه ایمن نباشند. برخی از دستگاه‌های خانگی به سرعت وارد بازار می‌شوند و توجه مردم را به خود جلب می‌کنند، ولی شاید امنیت آن‌ها به اندازه کافی رعایت نشده باشد.

در برخی موارد، در کتابچه‌های راهنمای کاربر مسائل مربوط به حریم خصوصی ذکر نشده و یا اطلاعات امنیتی کافی به کاربر داده نمی‌شوند. به همین دلیل، امنیت در خانه‌های هوشمند به مراتب حساس‌تر از منازل غیر هوشمند است! برای مثال، دوربین‌های امنیتی هک شده، به مجرمان این امکان را می‌دهند که بتوانند داخل خانه را به‌راحتی ببینند، یا قفل الکترونیکی  نیز ممکن است با هک شدن موبایل، توسط سارقین باز شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره دستگیره های هوشمند به سایت یوکا مقاله ی با کیفیت ترین دستگیره های دیجیتال مطالعه بفرمایید.

ممکن است شبکه خانگی ایمن نباشد و هر داده‌ای که در آن شبکه نگهداری می‌شود برای یک متجاوز قابل دسترسی باشد. یک مجرم می‌تواند الگوی استفاده شما را برای دستگاه‌های مختلف ردیابی کند. اگر شبکه خانگی شما از طریق حساب اصلی اینترنت کنترل می‌شود، فقط داده‌های دستگاه‌های اینترنتی نیستند که می‌توانند در معرض خطر باشند. هرگونه آسیب پذیری می‌تواند اطلاعات خصوصی شما از جمله ایمیل‌ها، حساب‌های رسانه‌های اجتماعی و حتی حساب‌های بانکی شما را به خطر بیندازد.

بسیاری از کاربران خانه هوشمند خود را از طریق تلفن هوشمند کنترل می‌کنند و این باعث می‌شود پایگاه داده بسیار ارزشمندی برای هکرها باشد. اگر تلفن شما هک شود یا به سرقت برود، امنیت در حریم خصوصی شما به خطر میافتد. اگر می‌خواهید از مزایای یک خانه هوشمند بهره‌مند شوید، باید مطمئن شوید که ابتدا مسائل بالقوه امنیتی را برطرف می‌کنید.

همچنین بخوانید:

نکات مهم درباره امنیت در خانه های هوشمند

اولین قدم برای رسیدگی به امنیت این است که شبکه خانه هوشمند خود را از شبکه‌های دیگر جدا کنید. این کار با راه اندازی شبکه‌های مهمان برای دستگاه‌های خانگی انجام می‌شود. به عنوان مثال، یخچال شما هنوز می‌تواند هک شود و آن را بخشی از بات نت (Botnet) کرده و اسپم ارسال کند. با استفاده از شبکه‌های مهمان می‌توان از راه‌های دیگری به افزایش امنیت در خانه های هوشمند کمک کرد.

از ایمن بودن دسترسی، کنترل و انواع دستگاه‌های شبکه اطمینان حاصل کنید. این ممکن است شامل بلندگوهای هوشمند، روتر اینترنت، رایانه و تلفن هوشمند شما باشد. تلفن هوشمند در صورت هک یا سرقت، می‌تواند کل سیستم امنیت خانه شما را به خطر بیندازد، بنابراین نخست باید وضعیت امنیتی تلفن همراه خود را بالا ببرید.

نکات مهم درباره امنیت در خانه های هوشمند

همچنین مهم است نکات امنیتی زیر را نیز در نظر بگیرید:

  • از قفل صفحه در تلفن هوشمند خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که در غیاب شما کسی نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند شما دارای رمز عبور هستند. از رمزهای عبور قوی استفاده کنید که شکستن آن‌ها دشوار است و مهم‌تر از همه، از رمزهای عبور آسان برای حدس زدن (مانند تولد یا نام خود) استفاده نکنید.
  • نام کاربری و رمزعبور پیش فرض موجود در روتر خود را تغییر دهید. تغییر نام باعث می‌شود هکرها نتوانند دستگاه یا شبکه مورد استفاده شما را حدس بزنند. برای ایجاد یک شبکه امن از احراز هویت WPA استفاده کنید.
  • از دیوارهای آتش در رایانه و روتر خود استفاده کنید. اکثر روترها دارای یک دیوار آتش در سخت افزار خود هستند، اما ابتدا باید توسط کاربر فعال شود.
  • اگر روتر شما ویژگی‌های امنیتی خوبی را ارائه نمی‌دهد، آن را با دستگاه‌های مناسب‌تر جایگزین کنید.
  • برای جلوگیری از نصب بدافزار یا آلودگی توسط ویروس‌ها از نرم افزار امنیتی قوی در رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند خود استفاده کنید.
  • همیشه به روزرسانی‌ها را اجرا کنید و نرم افزار خود را به روز نگه دارید. نرم افزار منسوخ دارای آسیب پذیری‌هایی است که استفاده از آن برای هکرها را آسان می‌کند.

حتی اگر همه این نکات مربوط به امنیت در خانه‌های هوشمند را رعایت کرده باشید، اگر با لپ تاپ یا تلفن خود به وای فای عمومی وصل شوید، همچنان خطرات وجود دارند. هنگامی که شبکه اینترنت خود را ایمن کردید، مرحله بعدی شما ایمن سازی جداگانه دستگاه‌ها است.

  • رمزهای عبور پیش فرض را تغییر دهید. گذاشتن گذرواژه پیش فرض در دستگاه به اندازه نداشتن رمز عبور بد است!
  • تغییر رمزهای عبور هر شش ماه می‌تواند امنیت خانه شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
  • اگر دستگاه‌های صوتی فعال دارید مانند بلندگوهای هوشمند، کلمه هشدار را از «OK Google» یا «Hey Alexa» به چیز دیگری تغییر دهید که فقط خود شما و خانواده‌تان از آن مطلع باشند.
  • قبل از خرید دستگاه جدید، اطمینان حاصل کنید که اطلاعات کافی در مورد نحوه محافظت امنیتی را می‌دانید. ببینید آیا سازنده به طور منظم به روزرسانی سیستم عامل را ارائه می‌دهد یا خیر.
  • دستگاه‌های خانه هوشمند را از تأمین کنندگان معتبری مانند سامسونگ، ال جی، گوگل یا آمازون خریداری کنید.
  • قبل از خرید دستگاه، سیاست حفظ حریم خصوصی آن را بررسی کنید. سازنده چگونه از داده‌های شخصی شما استفاده می‌کند؟ دستگاه به چه داده‌ای دسترسی دارد؟ اگر قصد ندارید از فعال سازی صوتی در دستگاهی استفاده کنید، ممکن است بخواهید میکروفن را خاموش کنید تا مکالمه‌های دیگر برداشت و منتقل نشوند.
  • در نظر بگیرید که واقعاً کدام دستگاه‌ها باید به سیستم هوشمند متصل شوند. اگر از قابلیت‌های اتصال قهوه ساز یا اجاق گاز خود استفاده نمی‌کنید، از دستگاه به صورت آفلاین بهره ببرید.
  • اکثر دستگاه‌های هوشمند این ویژگی را دارند که به آنها امکان می‌دهد سایر دستگاه‌های هوشمند را پیدا کرده و به طور خودکار به آنها متصل شوند. با این حال، پروتکل‌های UPnP در معرض حمله خارجی قرار دارند و به یک مجرم اجازه می‌دهند پس از هک شدن یک دستگاه، کنترل چندین دستگاه را به دست آورد.
  • هر چیزی که اجازه ویرایش تنظیمات روتر شما را بخواهد یک تهدید امنیتی بالقوه محسوب می‌شود.
  • مراقب ذخیره سازی ابری برای دستگاه‌ها باشید. از آنجا که برای بارگذاری و بارگیری به اتصال ابری احتیاج است، افراد خارجی می‌توانند آن اتصال را هک کرده و به شبکه شما دسترسی پیدا کنند. اگر می‌خواهید از فنأوری ابری استفاده کنید، اطمینان حاصل کنید که اقدامات درستی را برای تأمین امنیت اطلاعات و حریم خصوصی خود انجام داده‌اید.

مزایای امنیتی یک خانه هوشمند

مزایای امنیتی یک خانه هوشمند

اگرچه امنیت در خانه‌های هوشمند دارای برخی چالش‌های بلقوه است، اما همچنین می‌تواند فرصت‌هایی برای امنیت بیشتر باشد. در حالی که هدف بیشتر دستگاه‌ها راحتی زندگی است، برخی از آنها همچنین می‌توانند امنیت و محافظت از خانه را فراهم کنند.

به عنوان مثال، داشتن یک سیستم قفل درب از راه دور می‌تواند اطمینان حاصل کند که هرگز نیازی به کپی کردن کلیدها یا گذاشتن کلید اضافی در زیر درب نیست. این می‌تواند به شما حداکثر راحتی و اطمینان را ایجاد کند. اگر شما یادتان برود که درب را قفل کنید، قابلیت از راه دور می‌تواند این امکان را در اختیارتان قرار دهد که بتوانید از هر جای جهان و از طریق اینترنت، درب منزل خود را قفل کنید.

وقتی در خانه نیستید، با روشن کردن چراغ‌ها از راه دور می‌توانید امنیت فضای زندگی خود را افزایش دهید. از اینها گذشته، خانه هوشمند برای کودکان، کهنسالان و افراد معلول نیز فواید بسیاری دارند. آنها می‌توانند بدون آنکه از جای خود بلند شوند، دستگاه‌ها و وسائل خانگی را کنترل کنند.

آینده خانه های هوشمند

محصولات جدید همیشه در حال خلق شدن هستند تا قدرت اینترنت را وارد ابزارها و سیستم‌های خانگی کنند. تا پایان سال ۲۰۲۱، ۲۵ میلیارد دستگاه هوشمند اینترنتی وجود دارند، از جمله لامپ‌های هوشمند، مانیتورهای کیفیت هوا، زنگ درب‌ها، ماشین لباسشویی‌ها، یخچال‌ها و موارد دیگر. به طور کلی، خانه شما توانایی این را دارد که به محیطی هوشمند و پویا تبدیل شود، اما مهم است که بدانید دقیقاً به چه چیزهایی نیاز دارید  و چه چیزهایی را نمی‌خواهید.