هنگامی که دانشجویان آماده بازگشت به دانشگاه می‌شوند، امنیت به یک نگرانی بزرگ تبدیل می‌شود. در ۲۰ سال گذشته، نگرانی والدین از میزان امنیت محیط‌های آموزشی به ویژه دانشگاه‌ها، بیش از پیش افزایش یافته است. اما امروزه برای اطمینان از ایمنی و حفاظت از دانشجویان، اعضای هیئت علمی، کارکنان و تجهیزات با ارزش آموزشی، هیچ چیزی بهتر است از قفل دیجیتال یا به اصطلاح سیستم‌های ورود بدون کلید وجود ندارد.

به همین دلیل، ما در این مقاله دربارۀ مزایای استفاده از قفل دیجیتال در دانشگاه ها و عوامل مؤثر در انتخاب بهترین سیستم و چگونگی افزایش اثربخشی آن در فضاهای آموزشی صحبت می‌کنیم؛ با یوکا همراه باشید.

فواید استفاده از قفل دیجیتال در دانشگاه ها

دانشگاه‌ها وظیفه محافظت از دانشجویان، کارمندان، امکانات آموزشی، اسناد و مدارک، تجهیزات رایانه‌ای و سایر موارد را دارند. با هزاران درب که روزانه باز و بسته می‌شوند و به امنیت احتیاج دارند، اتکا به قفل‌های سنتی کلیددار بی‌نتیجه خواهد بود!

سیستم‌های قفل بدون کلید می‌توانند تمام فضاهای داخل دانشگاه را ایمن کنند. این مهم  شامل خوابگاه‌ها، ساختمان‌های آموزشی، کلاس‌های درس، امکانات ورزشی، دفاتر، پارکینگ، کتابخانه، غذاخوری و سایر مناطق دانشجویی هستند. اما چه ویژگی‌هایی باعث شده‌اند تا استفاده از قفل دیجیتال در دانشگاه‌ها تا این اندازه ضروری باشند؟ برای پاسخ به این پرسش باید به سراغ مزایای استفاده از این قفل‌ها به شرح زیر رفت:

افزایش امنیت

یک کلید مکانیکی خوابگاهی می‌تواند یک تهدید امنیتی برای اعضای هیئت علمی، کارمندان و دانشجویان باشد. علاوه بر این ، اگر یک درب با اتفاده از قفل مکانیکی باز شود، دیگر نمی‌توان ترافیک ورودی را محدود کرد! مدیران در کالج‌ها به سرعت متوجه مزایای داشتن نقاط ورود ایمن و ثبت اطلاعات ورودی در خوابگاه‌ها، کلاس‌ها، دفاتر و امکانات ورزشی می‌شوند.

در صورت فراموشی در بستن یا قفل کردن درب، قفل‌های الکترونیکی ایمنی را حفظ می‌کنند. برای مثال، قفل اثر انگشتی می‌تواند ورود افراد به داخل محیط را محدود کند، زیرا قفل تنها اثر انگشت کاربرانی که در سیستم ذخیره کرده است را می‌شناسد. همچنین مدیران می‌توانند در هر زمان که کاربران به عنوان تهدید در نظر گرفته شوند، امتیازات دسترسی آن‌ها را غیرفعال یا تعلیق کنند.

فواید استفاده از قفل دیجیتال در دانشگاه ها

هزینه‌های نگهداری کمتر

جایگزینی یا کپی کلید برای مدیریت هزینه‌بَر و زمان‌بَر است. وقتی برای اهداف امنیتی در نظر می‌گیرید که باید قفل و کلیدهای جدیدتر جایگزین مدل‌های قدیمی‌ها شود، هزینه‌های تعمیر و نگهداری در بلند مدت گران‌تر نیز می‌شوند.

با استفاده از قفل دیجیتال در دانشگاه ها و کالج‌ها، دیگر نیازی به پرداخت هزینه جایگزینی کلید یا قفل مکانیکی معیوب نیست. برای مثال، اگر دانشجویی رمز عبور قفل کمد خود را فراموش کرده باشد، می‌توان یک رمز عبور دیگر به او داد. این در صورتی است که برای کمدهای دانشجویی یا کمدهای کارکنان دانشگاه، از قفل صفحه کلید رمزدار استفاده شده باشد.

همچنین بخوانید:

نصب و مقیاس‌بندی آسان

دانشگاه‌های بزرگ‌تر این واقعیت را می‌پذیرند که سیستم‌های کنترل دسترسی بدون کلید، انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر هستند. همان‌طور که بودجه اجازه می‌دهد، مدیران دانشگاه می‌توانند در یک زمان قفل‌های قدیمی را با قفل‌های دیجیتالی عوض کنند.

نصب قفل‌های الکترونیکی به سخت افزار و سیم‌کشی بسیار کمی نیاز دارد و نصب آن‌ها بسیار آسان است. این قفل‌ها می‌توانند به سرعت به امکانات جدید یا موجود دانشگاه اضافه شوند و عملاً هیچ وقفه‌ای در فعالیت‌های روزانه ایجاد نکنند.

مدیریت از راه دور

یک شبکه کنترل دسترسی که در یک دانشگاه بزرگ با چندین دانشکده مختلف گسترش یافته است، می‌تواند به صورت آنلاین یکپارچه شود. این مهم باعث می‌شود مدیران بتوانند محیط‌های آموزشی را به شیوه‌ای ساده‌تر و کامل‌تر نظارت و کنترل کنند.

مجوزهای دسترسی، هشدارها و گزارش‌های مربوط به ترافیک (عبور و مرور افراد) را می‌توان به روشی ساده و یکپارچه مدیریت کرد. برای مثال، می‌توان با استفاده از قفل دیجیتال در دانشگاه ها، گزارشی بابت رفت و آمد دانشجویان و دیگر افراد تهیه کرد.

6 مورد مهم در انتخاب بهترین قفل دیجیتال برای دانشگاه ها

۶ مورد مهم در انتخاب بهترین قفل دیجیتال برای دانشگاه ها

قبل از تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام نوع قفل الکترونیکی برای یک دانشگاه بهتر از دانشگاه دیگر است، توصیه می‌کنیم در انتخاب و استفاده از قفل دیجیتال در دانشگاه ها به موارد زیر توجه کنید:

  1. نحوه دسترسی به داخل محیط چگونه خواهد بود؟ این مورد می‌تواند شامل قفل کارتی، صفحه کلید رمزدار و انواع قفل بیومتریک باشد.
  2. آیا ورود هم با کلید و بدون کلید امکان‌پذیر است؟ قفل‌های ترکیبی چنین قابلیت دارند. مزیت داشتن کلید زمانی است برق رفته است یا باتری قفل‌های الکترونیکی تمام شده‌اند.
  3. هر چند وقت یک بار دسترسی لازم است؟ قفل‌های قوی‌تر و کارآمدتر برای مناطق پُرتردد و درب‌هایی که مدام باز و بسته می‌شوند، مناسب است.
  4. آیا کنترل دسترسی در دو طرف درب مورد نیاز است؟ دستگاه‌هایی با نام «پشت به پشت» برای مناطق با امنیت بالا و فضاهای محدود قبل خریداری هستند.
  5. آیا محدودیت دسترسی قابل برنامه‌ریزی است؟ بله، این گزینه امکان دسترسی آزاد به کلاس‌ها، آزمایشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی و سایر مناطق در ساعت‌های خاصی از روز امکان‌پذیر است. سپس می‌تواند دسترسی را مطابق با یک برنامه از پیش تعیین شده محدود کرد. مثلاً درب کتابخانه بین ساعت‌های ۹ صبح تا ۵ عصر باز است و سپس به طور خودکار قفل می‌شود.
  6. آیا ویژگی خاموشی خودکار مورد نیاز است؟ درب‌ها می‌توانند با نوعی قفل الکترونیکی دستکاری شوند که پس از سه تلاش ناموفق برای هک کردن، به طور خودکار خاموش می‌شوند.

با داشتن بسیاری از ویژگی‌ها، گزینه‌های دسترسی و دیگر مزایای استفاده از قفل دیجیتال در دانشگاه ها، لازم است قبل از شروع ترم جدید، امنیت محیط دانشگاه را افزایش دهید. اما کارشناسان امنیتی به مدیران دانشگاه توصیه می‌کنند برای کاهش مشکلات اقدامات زیر را انجام دهند:

  • یک سیاست روشن و دقیق برای مدیریت بازدید کنندگان در دانشگاه داشته باشید.
  • به کلیه اساتید، کارمندان و دانشجویان در مورد استفاده صحیح از قفل الکترونیکی اطلاع دهید.
  • از نظارت تصویری در ورودی‌های اصلی دانشگاه استفاده کنید.
  • پرسنل امنیتی در نقاط پربازدید با امنیت بالا استخدام شوند.

کلام آخر

اکنون دانشگاه‌ها و دیگر مراکز آموزشی (حتی مدارس)، روش مؤثری برای ایمن‌سازی درب‌ها با استفاده از قفل دیجیتال پیدا کرده‌اند. این قفل‌ها به دلیل ویژگی‌ها و امکاناتی که در اختیار دانشجویان، اساتید، کارکنان و مدیران دانشگاه قرار می‌دهند، به راحتی و امنیت بیشتر کمک می‌کنند.

برای یافتن بهترین قفل‌های دیجیتالی دانشگاهی، می‌توانید به سراغ برند نام آشنای این روزهای کشور یعنی یوکا (yuccahq) بروید و از امکانات و خدمات پس از فروش شرکت نوآوران هوشمند نهایت استفاده را ببرید.