باشگاه و سالن­‌های ورزشی به­‌عنوان یک فضا همگانی ورزشی، بسیار متراکم و شلوغ هستند. اهمیت حفاظت از وسایل ورزشکاران در باشگاه‌های ورزشی بسیار زیاد است.

وجود کمدها برای نگهداری وسایل در باشگاه­‌ها بسیار ضروری هستند که امروزه به قفل‌­های دیجیتالی نیز مجهز شده­‌اند. کاربرد‌های قفل دیجیتال باشگاهی بر روی این کمد‌ها بسیار زیاد است و روش‌های دسترسی گوناگونی دارد که استفاده از آن‌ را آسان‌تر می‌کند.

البته پس از استفاده طولانی‌مدت ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشند. بنابراین توجه به نکات نصب و تعمیر قفل باشگاهی بسیار مهم است.

 

قفل الکترونیکی باشگاهی چیست؟

قفل‌هایی که بر روی کمد مخصوص لوازم ورزشی در رختکن باشگاه‌ها، مراکز بدنسازی و استخر‌ها استفاده می‌شود، قفل باشگاهی است. در گذشته کمد‌های موجود در سالن‌های ورزشی مجهز به نوع مکانیکی بودند که مشکلات مختلفی مثل ایمنی، خرابی، عدم کارایی و… برای کاربران، ورزشکاران و مدیران به وجود می‌آورد‌. درنتیجه پیشرفت تکنولوژی، تغییرات مختلفی در این فضا‌ها نیز ایجاد شد.

مدل باشگاهی دیجیتالی نقش مهمی در افزایش میزان امنیت وسایل کاربران، آسایش و آرامش ورزشکان، مشتریان و صاحبان این مراکز دارد‌. این مدل‌ها نیاز به کلید ندارند و دردسر‌هایی مثل گم‌شدن یا شکستن کلید در داخل قفل نیز دیگر وجود ندارد.

نحوه طراحی این مدل‌ها و جذابیت ظاهری آن باعث می‌شود تا ورزشکاران بیشتری به این مراکز مراجعه کنند. همچنین نیازی به تعویض پی­‌درپی ندارند و می‌توانند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های باشگاه‌ها شوند‌. میزان مقاومت و طول عمر این قفل‌ها نیز بسیار زیاد است.

عملکرد قفل هوشمند باشگاهی

آشنایی با نحوه عملکرد قفل باشگاهی نیاز به بررسی اجزا تشکیل‌دهنده و قسمت‌های مختلف آن دارد. مغزی به­‌کار رفته در این مدل‌ها شباهت زیادی به نمونه‌های قدیمی آن دارد؛ اما بیشتر قسمت‌ها به‌­صورت مغناطیسی طراحی شده‌اند. همچنین این نوع دیجیتال مجهز به یک سیستم کنترل گیرنده است که می‌تواند اطلاعات کلید‌های الکترونیکی را بخواند و رمز را دریافت کند.

این کلید‌های دیجیتالی شامل انواع کارت‌های هوشمند، مچ‌بند‌های مغناطیسی مخصوص، فوب‌های هوشمند، صفحه کلید مخصوص وارد کردن رمز و همچنین قفل اصلی است که در اختیار خریدار قرار می‌گیرد تا در هنگام باز کردن مورد استفاده قرار بگیرند. اگر اطلاعات قفل و کلید یکسان باشد، می‌توان آن را باز کرد. اطلاعات قفل توسط مالک یا مدیر باشگاه قابل تغییر است.

 

عملکرد قفل هوشمند باشگاهی

امکانات امنیتی قفل‌های هوشمند باشگاهی

این وسیله باشگاهی مجهز به قابلیت‌های ویژه‌ای است که مدیران باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی علاقمند به نصب آن هستند. روش‌های متنوع احراز هویت و امکان دسترسی چندگانه مثل اثرانگشت، صفحه کلید رمزدار و استفاده از کارت از ویژگی‌های اساسی این مدل‌ها است. امکان یکپارچه‌سازی هشدار در این نوع وجود دارد که کاربرد‌های متنوعی برای کاربران خواهد داشت.

امکان انجام دستکاری یا نفوذ و سرقت به کمد‌های دارای این قفل‌ها وجود ندارد و به­‌صورت یکپارچه توسط سیستم مرکزی کنترل می‌شوند. امکان سفارشی‌سازی نیز وجود دارد که کاربر می‌تواند برنامه‌های خاصی برای آن تعیین کند. همچنین از طریق گوشی همراه و از راه دور نیز قابل کنترل است. وجود گزینه‌های عیب‌یابی باعث می‌شود نصب و تعمیر قفل باشگاهی با دقت هر چه تمام‌تر انجام شود.

 

انجام نصب و تعمیر قفل باشگاهی

ساختار این وسیله بسیار پیچیده است و تعمیر آن حتماً باید توسط افراد متخصص در زمینه الکترونیک انجام شود. نصب اصولی قفل باشگاهی دشواری‌های خاص خود را دارد و باید بسیار دقیق انجام شود. مدل‌های معمولی از نظر امنیت و طول عمر عملکرد خوبی ندارند. البته تعمیرات نیز باید به گونه‌­ای انجام شود که مشکلات در آینده مجددا تکرار نشود.

 

انجام نصب و تعمیر قفل باشگاهی

نکات مهم در نصب و تعمیر قفل باشگاهی دیجیتالی

توجه به نکات اساسی در نصب و تعمیر باید مدنظر قرار بگیرد؛ چراکه در کیفیت و روند کار تأثیر زیادی دارد.

 

استفاده از باتری مناسب

برای نصب قفل دیجیتال در کمد حتماً باید باتری استاندارد و مخصوص استفاده شود. اجزایی مثل تراشه، چراغ LED، مغزی و برد در قفل هوشمند وجود دارد که انرژی مورد استفاده آن توسط باتری تأمین می‌شود. باز و بسته شدن زبانه و مغزی در هنگام استفاده از کمد، انرژی زیادی نیاز دارد. درنتیجه فعالیت‌های برد اصلی و حرکت زبانه قفل در مغزی در هنگام وارد کردن رمز باید مورد پردازش قرار بگیرد تا درب کمد باز شود.

بنابراین بسیار مهم است که هنگام نصب به نوع باتری، توان و کیفیت آن توجه کنید‌؛ استفاده از باتری بی‌کیفیت نه­ تنها باعث ایجاد اختلال در روند باز و بسته شدن درب می‌شود، بلکه در کاهش عمر مفید و ایجاد مشکل در قسمت‌های مختلف آن تأثیر دارد‌.

 

رگلاژ مناسب در درب کمد

رگلاژ در تمام انواع درب‌ها اهمیت زیادی دارد؛ اما در نصب و تعمیر قفل باشگاهی باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. اگر درب پس از نصب از حالت رگلاژ خارج شود، مانع کارایی حداکثری می‌شود. علاوه‌براین استفاده از قفل در چنین شرایطی باعث ایجاد مشکل در سایر قسمت‌های آن می‌شود.

 

استفاده از برند‌های معتبر

شرکت‌ها و برند‌های مختلفی در حال حاضر به تولید قفل باشگاهی هوشمند اشتغال دارند و به­دلیل افزایش استفاده، رقابت زیادی برای تولید آن شکل گرفته است. اما میزان کیفیت، امنیت، طول عمر و… فقط در تعداد مشخصی از این برند‌ها رعایت می‌شوند.

درنتیجه میزان رضایت بالای مشتری، مقدار تولید و فروش این سیستم‌های امنیتی افزایش پیدا می‌کند. برای اینکه وسیله شما نیاز چندانی به تعمیرات نداشته باشد، بهتر است آن را از برند معتبر تهیه کنید.

برندهای قفل باشگاهی

 

استفاده همزمان قفل مکانیکی و الکترونیکی

در هنگام نصب قفل باشگاهی الکترونیکی، بهتر است مدل مکانیکی را نگه دارید و از هر دو نوع به­صورت همزمان استفاده کنید. این روش باعث افزایش میزان ایمنی نیز می‌شود. البته می‌توان از ابتدا کمد‌ها را با قفل‌های الکترونیکی طراحی و تولید کرد تا بعداً نیازی به نصب قفل جدید نداشته باشند و همچنین مدل‌های مکانیکی بر روی آن‌ها استفاده نشوند‌.

 

ویژگی‌های قفل باشگاهی دیجیتالی

این وسیله هوشمند از ویژگی‌های خاصی برخودار است که آن را برای استفاده در کمد‌های باشگاهی مناسب می‌کند.

  • مجهز به یک دستبند مخصوص برای بازکردن است که درصورت گم شدن آن، می‌توان از طریق دستبند مادر، آن را باز کرد.
  • همچنین می‌توان با حذف مچ‌بند گم شده از حافظه قفل، آن را با دستبند جدید جایگزین کرد‌.
  • ضد آب است و به‌راحتی می‌تواند در رختکن حمام، استخر و سایر قسمت‌های سالن‌های ورزشی استفاده شود‌.
  • تمام قفل‌های کمد‌ها را می‌توان با استفاده از مچ­بند مادر باز کرد.
  • زمانی­که باتری اصلی تمام شود، می‌توان از باتری خارجی به­طور موقت استفاده کرد.
  • قفل باشگاهی مجهز به سیستم مخصوص هشدار است که تمام شدن شارژ باتری را اطلاع می‌دهد.
  • مدل الکترونیکی آفلاین باشگاهی مصرف انرژی کمتری نسبت به نمونه آنلاین دارد.
  • میزان طول عمر و دوام بسیار زیاد است.
  • مجهز به فناوری استفاده از Master key هستند.
  • از طریق این مدل‌ها می‌توان به تاریخچه استفاده کاربران از کمد‌ها دسترسی داشت.
  • نیازی به انجام سیم‌کشی ندارد و با باتری کار می‌کند.
  • بر روی انواع کمد فلزی، چوبی و… قابل استفاده است.

ویژگی‌های قفل باشگاهی دیجیتالی

توجه به نکات استفاده از قفل هوشمند باشگاهی

استفاده از قفل باشگاهی در حال حاضر جزء ملزومات سالن‌های ورزشی است و امنیت لوازم ورزشی کاربران از این طریق افزایش پیدا می‌کند. البته باید به نکات نصب و تعمیر آن توجه شود؛ چراکه هرگونه اشتباه در هنگام نصب می‌توانند مشکلات مختلفی برای کاربران ایجاد کند و درنتیجه کارکرد صحیح آن را با مشکل مواجه کند.

تهیه مدل دیجیتالی باشگاهی از برند‌های معتبر و باکیفیت در جلوگیری از این مسائل نقش مهمی دارد. مجموعه یوکا در این حوزه سرآمد است و امکانات مختلفی در محصولات خود به مشتریان ارائه می‌دهد که می‌توانید با مراجعه به سایت آن، اطلاعات تکمیلی در این زمینه کسب کنید.

تماس با کارشناسان یوکا