هر دو قفل هوشمند و قفل دیجیتال نسبت به قفل‌های مکانیکی سنتی از مزایای بسیاری برخوردار هستند. جایگزینی قفل معمولی خود با قفل هوشمند یا دیجیتال، به این معناست که نیازی به حمل کلید ندارید.

قفل‌های هوشمند کمی متفاوت از قفل‌های دیجیتالی عمل می‌کنند، بنابراین خرید یکی از آنها به نیازهای شما بستگی دارد. ما یک راهنمای سریعی برای کمک به شما در درک تفاوت بین قفل هوشمند و قفل دیجیتال ارائه کرده‌ایم تا بهتر تصمیم بگیرید که کدام را برای خانه خود تهیه کنید.

تفاوت بین قفل هوشمند و قفل دیجیتال

ما تمایل داریم از اصطلاحات قفل هوشمند و قفل دیجیتال به جای یکدیگر استفاده کنیم اما تفاوت کمی بین آن‌ها وجود دارد. قفل‌های دیجیتالی برای شروع به کار خود نیاز به تعامل فیزیکی یا مجاورت با قفل دارند. نوع تعامل فیزیکی می‌تواند اثرانگشتی یا صفحه کلید باشد.

از طرف دیگر، قفل‌های هوشمند با وای فای، بلوتوث یا سایر فنآوری‌های ارتباطی بی‌سیم با تلفن همراه ادغام شده‌اند تا بتوانند از طریق اپلیکیشنی در تلفن هوشمند به قفل دسترسی داشته باشید و تنظیمات را تغییر دهید.

اگر در حال خرید قفل دیجیتالی هستید، یکی از اولین چیزهایی که باید از خود بپرسید، این است که چه نوع دسترسی (روش ورود) را می‌خواهید. بسته به برند‌ها، قفل‌های دیجیتالی می‌توانند از طریق کد PIN (تایپ پین روی صفحه کلید)، نشانه‌های امنیتی (به عنوان مثال کارت RFID) یا قابلیت بیومتریک (اثر انگشت، تشخیص چهره) دارای حالت‌های دسترسی مختلفی باشند.

ممکن است داشتن قفل دیجیتالی با قابلیت بیومتریک مفیدتر از قفل دیجیتال با درج کد پین باشد، مخصوصاً اگر با سالمندانی زندگی می‌کنید که فراموشکار هستند. حال تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید قفل دیجیتال را روی درب ورودی منزل خود نصب کنید یا قفل هوشمند؟

هنگامی که به دنبال خرید قفل دیجیتالی یا هوشمند هستید، به ویژگی‌های اضافی آن توجه کنید. برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • قفل الکترونیکی و هوشمند که به محض بسته شدن درب شما به طور خودکار قفل می‌شود و راحتی بیشتری نسبت به قفل دستی درب شما ارائه می‌دهد.
  • سنسور و زنگ هشدار تشخیص حریق که در صورت احساس افزایش زیاد دما در داخل خانه، قفل شما را به طور خودکار باز می‌کند.
  • سیستم هشدار باتری کم که به شما اطلاع می‌دهد چه زمانی نیاز به تعویض باتری دارید تا در شرایطی کار نکنید که قفل شما کار نمی‌کند.
  • یک سیستم اضطراری که به شما این امکان را می‌دهد تا قفل خود را در صورت تمام شدن باتری قفل با باتری در خارج شارژ کنید.

قفل هوشمند یا قفل دیجیتال؟

چرا باید قفل هوشمند بخریم؟

قفل‌های هوشمند درست مانند قفل‌های دیجیتالی هستند اما با حالت اضافی دسترسی از طریق تلفن هوشمند شما و امکان تغییر تنظیمات قفل از راه دور کار می‌کنند. در حالی که نحوه عملکرد آن در برندهای مختلف کمی متفاوت است اما قابلیت‌های تلفن‌های هوشمند، اساساً به قفل‌های هوشمند این امکان را می‌دهند تا موارد زیر را انجام دهند:

  • قفل خود را از راه دور باز کنید.
  • زیر و بَم بازدیدکنندگان را ردیابی کنید.
  • هر بار که شخصی وارد خانه شما می‌شود، اعلان‌ها را دریافت کنید.
  • کدهای دسترسی یکبار مصرف از راه دور را برای هر یک از اعضای خانواده ارائه دهید.

اکنون، اگر به دنبال ایجاد یک خانه هوشمند و یکپارچه سازی قفل هوشمند خود با شبکه خانگی‌تان هستید، قبل از خرید مطمئن شوید که قفل هوشمندی که قصد خرید آن را دارید، باید با درب خانه شما سازگار باشد زیرا هر قفل هوشمندی قادر به انجام مستقل این کار نیست.

اگر به هر دلیلی گوشی همراه دچار مشکل شود، باید ببینید آیا از طریق دیگری می‌توانید قفل هوشمند را باز کنید یا خیر! این مشکل در قفل های دیجیتال وجود ندارد زیرا اغلب آنها دارای قابلیت کلیدخور هستند. بدین معنا که هم دیجیتالی هستند و هم می‌توان با کلید فیزیکی، درب را باز کرد.

بهترین انتخاب خرید بین قفل دیجیتال و هوشمند کدام است؟

اگر می‌خواهید قفل درب ورودی شما دارای قابلیت کلیدخور باشد، یک قفل دیجیتالی برای شما کافی است. بسته به حالت‌های دسترسی و ویژگی‌های موجود، می‌توانید قفل خود را به طرق مختلفی باز کنید. این قفل دارای ویژگی‌های مفیدی مانند کمک به قفل کردن خودکار درب هنگام بسته شدن درب است.

قفل‌های هوشمند برای کسانی که می‌خواهند از تلفن هوشمند خود به عنوان کلید استفاده کنند، کارایی‌های لازم را به همراه دارد. اگر همۀ اعضای خانواده شما گوشی همراه دارند، قفل هوشمند برای دسترسی به خانه شما حتی در مواقعی که خیلی دور هستید نیز مفید خواهد بود.

استفاده از گوشی همراه در قفل‌های دیجیتال نیز امکان پذیر است. در نتیجه، قفل‌های الکترونیکی را می‌توان کامل‌تر از قفل های هوشمند دانست. از نظر قیمتی باید گفت که قفل های هوشمند ارزان‌تر هستند زیرا قابلیت و ویژگی‌های کمتری از قفل‌های دیجیتالی دارد. در مجموع، اگر به دنبال خرید بهترین قفل با ویژگی‌های کامل هستد، قفل دیجیتال بهتر است.

کلام آخر

برای کسانی که همه چیز را در خانه هوشمند خود دوست دارند، داشتن قفل‌های هوشمند ممکن است بیهوده به نظر برسد. مگر اینکه با فناوری‌های اتوماسیون خانه ادغام شود. امروزه، قفل‌های دیجیتالی همچنان بازیگران اصلی بازار هستند و می‌توانند با بقیه اکوسیستم خانه‌های هوشمند ترکیب شوند تا نهایت امنیت و راحتی را فراهم کنند.

 

خرید قفل یوکا