از زمان اختراع قفل چوبی در بین‌النهرین انسان‌ها از این تجهیزات به‌منظور محافظت از دارایی‌های با ارزش خود استفاده کرده‌اند. حال با گسترش و پیشرفت فناوری قفل‌های دیجیتال وارد بازار شده‌اند که جدیدترین روش برای محافظت از حریم خانه‌ها و مکان‌های مختلف محسوب می‌شوند.

البته باید بدانید که همه‌ قفل‌های هوشمند صددرصد ایمن نیستند و پارامترهای مختلفی در امنیت قفل دیجیتال مؤثرند که برای آشنایی با آن‌ها بهتر است تا انتها با ما همراه باشید.

قفل دیجیتال چیست؟

پیش از آشنایی با عوامل مؤثر بر امنیت قفل دیجیتال بهتر است در مورد ماهیت کلی این وسیله اطلاعات لازم را به‌دست آوریم. قفل دیجیتال در حقیقت نوعی قفل است که بازگشایی آن به کلید احتیاج ندارد و بهترین راه‌حل برای ساختمان‌هایی است که نیاز به ابزاری مطمئن برای کنترل دسترسی افراد مختلف دارند اما به دلیل میزان زیاد ورود و خروج اختصاص دادن کلید به تک تک افراد در آن‌ها غیرممکن است.

این قفل‌ها انواع و اقسام مختلف دارند که تعدادی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • قفل دیجیتال کارتی
  • قفل دیجیتال تشخیص چهره
  • قفل دیجیتال چندکاره
  • قفل دیجیتال با قابلیت بازگشایی از طریق رمز عبور
  • قفل دیجیتال با قابلیت بازگشایی از طریق تلفن همراه
  • قفل دیجیتال اثر انگشتی

میزان امنیت قفل دیجیتال

حال که با ماهیت کلی این ابزار آشنا شدیم باید بدانیم که چطور می‌توانیم از میزان امنیت قفل دیجیتال اطمینان حاصل کنیم. قفل‌های دیجیتال به‌صورت کلی امنیت بالایی دارند اما میزان امنیت آن‌ها با توجه به ساختار، مدل، مشخصات و قابلیت‌های محصول متفاوت بوده و نمی‌توان همه‌ی آن‌ها را کاملاً ایمن تصور کرد.

میزان امنیت قفل دیجیتال

برمبنای آمارهای موجود خانه‌های بدون قفل هوشمند و سیستم ایمنی به میزان ۳۰۰ درصد بیشتر در معرض سرقت هستند؛ اما اینکه باید حتماً به استفاده از این تجهیزات رو بیاوریم یا خیر مسئله‌ای است که نمی‌توان به‌راحتی در مورد آن تصمیم‌گیری کرد.

برای مثال حدود چهارسال پیش نقصی در یکی از آپدیت‌های نرم‌افزاری شرکت AirBnB صورت گرفت و نتیجه‌ی آن غیرفعال‌شدن قفل بیشتر از ۲۰۰ مشتری به مدت یک هفته بود. با این حال می‌توان با توجه به پارامترهای زیر از امنیت قفل دیجیتال انتخابی تا حد ممکن اطمینان حاصل کرد:

۱. بهره‌مندی قفل دیجیتال از سیستم ضد شوک

یکی از راه‌های نفوذ به قفل دیجیتال استفاده از شوک الکتریکی است؛ اما اگر قفل هوشمند شما مجهز به سیستم ضد شوک باشد نفوذ به آن غیرممکن است. در چنین شرایطی امنیت قفل دیجیتال فعال شده و به سارقین اجازه‌ی ورود داده نمی‌شود.

۲. مجهز بودن قفل دیجیتال به سیستم اعلام حریق

یکی از پارامترهای مهم در بررسی میزان امنیت قفل دیجیتال، سیستم اعلام حریق است. قفل‌های مجهز به این قابلیت در صورت وقوع آتش‌سوزی هشدار صوتی صادر می‌کنند.

۳. بهره‌مندی از سیستم ضد سرقت و ضربه

چنانچه قفل هوشمند شما مجهز به سیستم ضد سرقت و ضربه باشد در صورت ورود رمز اشتباه یا شوک‌های فیزیکی گوناگون هم از کار نخواهد افتاد. در چنین شرایطی درب منزل یا محل کار شما به‌صورت کامل قفل شده و آژیر هم به‌صدا در خواهد آمد. پس با وجود این دو قابلیت می‌توان تا حدودی از امنیت قفل دیجیتال اطمینان حاصل کرد.

سیستم امنیت قفل دیجیتال

۴. قابلیت قفل خودکار

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر امنیت قفل دیجیتال قفل شدن خودکار آن است. در چنین شرایطی حتی در صورت فراموشی هم در به‌صورت خودکار بعد از ۳ ثانیه قفل خواهد شد.

۵. بهره‌مندی از قابلیت اتصال از راه دور و ارسال گزارش به کاربر

این قابلیت حتی در زمان عدم حضور کاربر در محل هم هرگونه تغییر در وضعیت در را برای او گزارش می‌کند؛ در نتیجه هر زمان که خارج از خانه بودید و فردی تلاش کرد تا به‌روش‌های مختلف وارد منزل شما شود، پیام آن بر روی گوشی شما ارسال می‌شود.

نکات مهم در زمان خرید قفل دیجیتال

برای اطمینان از امنیت قفل دیجیتال در کنار توجه به موارد ذکر شده در قسمت قبل باید نکات زیر را هم در نظر بگیرید:

  • پیش از هر چیز نیازها و انتظارات خود را در نظر گرفته و در نهایت محصول مناسب را انتخاب کنید.
  • انواع قفل‌های هوشمند مشخصات و ویژگی‌های متفاوتی دارند؛ در نتیجه باید پیش از هرچیز مشخصات فنی و پارامترهای دخیل در امنیت قفل دیجیتال را بررسی کنید.
  • در بین انواع قفل هوشمند موجود در بازار قفل‌هایی که چند روش مختلف برای بازگشایی دارند در مقایسه با سایر مدل‌ها بهتر هستند.
  • قفل‌های هوشمند با استفاده از برق کار می‌کنند؛ بنابراین بهتر است در ابتدا میزان مصرف انرژی آن‌ها را بررسی کنید.
  • قفل خریداری شده توسط شما باید مقاومت بالایی در برابر تنش‌های گوناگون و ضربات مختلف داشته باشد.

نکات مهم امنیتی در زمان خرید قفل دیجیتال

سخن آخر

با توجه به مطالب فوق می‌توان نتیجه گرفت که قفل‌های هوشمند از امنیت نسبتاً بالایی در مقایسه با قفل‌های معمولی برخوردار هستند و استفاده از آن‌ها می‌تواند روش مناسبی برای محافظت از وسایل ارزشمند ما محسوب شود. شما می‌توانید به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد پارامترهای مؤثر بر امنیت قفل دیجیتال پرسش‌های خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید.