با اینکه همه افراد کم و بیش درباره معایب قفل‌های مکانیکی می‌دانند، اما به‌ندرت پیش می‌آید که دست به تغییر قفل‌های سنتی درب خانه یا محل کار خود بزنند. درست است که قفل‌های مکانیکی تاریخی طول و دراز دارند و همچنان در ۹۰ درصد محیط‌های مختلف اعم از منازل، شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و موارد دیگر دیده می‌شوند، ولی اکنون زمان تغییر است!

در طی چند دهه اخیر شاهد تکامل فناوری جدید بوده‌ایم، این روزها قفل‌هایی بنام قفل هوشمند وجود دارند که توسط کارت، رمز عبور (پین کد) یا حتی با تشخیص اثرانگشت کار می‌کنند. پس به‌همین راحتی می‌توان پی برد که دنیا تا چه میزان تغییر کرده است، و لازمه داشتن زندگی راحت و حفظ امنیت بیشتر فضای داخلی، هماهنگی با تکنولوژی روز است؛ با یوکـا همراه باشید.

معایب قفل‌های مکانیکی

قفل معمولی درب
قفل معمولی درب

ما در این مقاله یک به یک جوانب منفی قفل‌های مکانیکی را بررسی می‌کنیم:

 کنترل دسترسی محدود است 

همیشه قفل کردن درب با استفاده از قفل سنتی بسیار آسان است. دلیل این امر این است که، کلیدهای مکانیکی به راحتی می‌توانند داخل قفل جای داده شوند و یا از آن خارج شوند، ولی همه چیز به همین راحتی نیست! شما نیاز به یک کلید یدکی دارید، می‌پرسید چرا؟ اگر کلید یدکی نداشته باشید و به هر دلیل کلید اصلی را هم گم کرده و یا به‌همراه نداشته باشید، وضعیت می‌تواند بغرنج باشد، زیرا قبل از دسترسی به داخل، باید به‌دنبال یک قفل‌ساز ماهر باشید.

اگرچه استخدام یک قفل‌ساز برای ساخت کلید جدید کاملاً امکان‌پذیر است، اما راه‌حل بسیار ناخوشآیندی است. بعضی اوقات، ممکن است لازم باشد چندین ساعت صبر کنید تا یک قفل‌ساز بتواند برای رفع مشکل خود را به محل مورد نظر برساند. همچنین فارغ از آنکه وقت و زمان‌تان تلف می‌شود، برای آمدن قفل‌ساز مجبور به پرداخت اُجرت به‌علاوه هزینه ساخت کلید هستید.

با داشتن قفل مکانیکی، کنترل دسترسی به محیط داخلی بسیار دشوار است. در صورت وجود افراد دیگری که در غیاب شما باید به محل مورد نظر مراجعه کنند، باید یک کلید اضافی تهیه کرده یا کلید را در جایی مخفی کنید که بتوانند آن را پیدا کنند. در نتیجه، شما حتی نمی‌توانید بدانید چه کسی وارد یا از ساختمان خارج می‌شود و از این طریق کنترل دسترسی و امنیت فضای داخلی را به خطر می‌اندازید.

 راحتی کمتری دارد 

در راستای معایب قفل‌های مکانیکی، چندین دلیل قانع‌کننده برای عدم راحتی در استفاده از قفل‌های سنتی وجود دارد. مهمتر از همه، شما باید هر زمان که از محیط خارج می شوید، کلیدهای خود را به‌همراه داشته باشید.

این بدان معنا است که هر بار کلیدهای خود را گم کردید، برای دسترسی به داخل باید مجدداً قفل را بشکنید یا قفل‌ساز خبر کنید. این موضوع می‌تواند خیلی از وقت شما را هدر دهد، به خصوص وقتی که برای انجام کاری عجله دارید.

یکی دیگر از دلایل دیگرِ عدم راحتی در استفاده از قفل‎های مکانیکی، این است که کاربران همیشه باید از نظر فیزیکی در محل حضور داشته باشند تا درب را قفل یا باز کنند. این امر باعث می‌شود قفل درب‌های مکانیکی در مواردی که شخص ثالثی به دسترسی فوری به داخل محیط نیاز دارد، بسیار غیرقابل اعتماد باشد.

اگر هر یک از اعضای خانواده و یا افراد شرکت شما کلید نداشته باشند، همیشه باید برای ورود یا خروج از محیط، منتظر شما بمانند تا برگردید.

برخلاف قفل‌های دیجیتال (الکتریکی) که برای احراز هویت، گزینه‌های متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، قفل‌های مکانیکی تنها یک وسیله دسترسی دارند، یعنی کلید! با وجود این محدودیت، سهولت استفاده و میزان راحتی کاربران به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

منتظر ماندن برای باز کردن قفل (اگر نرده حفاظ هم داشته باشید)، استرس برای حمل و یا گم کردن کلیدها، باعث شده است تجربه استفاده از قفل مکانیکی در بسیاری از موارد ناراحت‌کننده باشد.

 کپی کردن کلیدها آسان است 

صرف نظر از نوع یا مدل چِفت کلید خور (مغزی قفل که کلید داخل آن می‌رود)، کلیدها می‌توانند توسط هر فر کلیدسازی ساخته شوند. جعل کلید بیشتر از چند دقیقه طول نمی‌کشد و شامل هیچ روش پیچیده‌ای نیست. از آنجا که کلیدها به راحتی قابل جابجایی هستند، هر فردی که نیت شومی داشته باشد می‌تواند قبل از اطلاع شما، یک نسخه کپی از کلید را بسازد و امنیت فضای داخلی شما را به خطر بیاندازد.

حتی اگر کلیدها به‌طور عادت در جایی قرار دهید، شخصی می‌تواند به راحتی کلید را در مکانی که نگهداری می‌شود تشخیص دهد و بدون اطلاع شما نسخه‌ای از آن را بسازد. همچنین نمی‌توانید بدانید چه کسی کلید را کپی کرده است! علاوه بر این، شما هیچ وقت نخواهید فهمید چه نوع عملیاتی روی قفل انجام شده است.

با یک کلید اضافی، هر فردی همیشه می‌تواند بدون آنکه شناسانده شود به‌راحتی وارد ملک شما شود. با در نظر گرفتن تمام معایب قفل‌های مکانیکی، بدون شک میزان امنیت فضای داخلی شما با داشتن قفل‌های مکانیکی توسط سارقان به خطر می‌افتد.

 در دراز مدت هزینه‌بردار است 

به طور کلی، برای کسانی که ممکن است قادر به تهیه قفل‌های هوشمند نباشد، قفل‌های مکانیکی به‌عنوان گزینه‌هایی ارزان قیمت شناخته شوند. با این وجود، باید توجه داشت که قفل‌های مکانیکی با توجه به استفاده مکرر ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشند، یا در صورت حتی گم شدن کلید و خرابی قفل نیز می‌توانند در دراز مدت بسیار پرهزینه باشند.

یقیناً شما نمی‌خواهید به دلیل آنکه قفل‌های مکانیکی معایبی دارند، متحمل پرداخت هزینه اضافی شوید. داشتن برنامه برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت باعث شده است تا بسیاری از صاحبان املاک به فکر تغییر قفل‌های سنتی مکان خود باشند. بنابراین، برای ذخیره بودجه بیشتر، خرید قفل هوشمند می‌تواند انتخابی ایده‌آل باشد.

کلام آخر

قفل هوشمند
قفل هوشمند

اگرچه قفل‌های الکترونیکی کم کم بازار را به دست گرفته‌اند، اما امروزه هنوز هم بیشتر خانه‌ها و محیط‌های کاری از قفل مکانیکی استفاده می‌کنند. برخلاف قفل‌های دیجیتالی، مدل‌های سنتی در طی سال‌ها با آسیب‌پذیری‌های زیادی روبرو می‌شوند، و این دلیل اصلی برای بسیاری از افراد است که به فکر تغییر قفل درب املاک خود باشند.  قفل‌های مکانیکی معمولاً ارزان بوده و به‌راحتی نصب می‌شوند، اما به دلیل داشتن معایب متعدد، مشکلات بسیاری ایجاد می‌کنند.

در صورتی که در انتخاب بین قفل دیجیتالی که در انواع مختلف در بازار وجود دارند(قفل کارتی، قفل درب اثر انگشتی) و قفل‌ مکانیکی شک دارید، معایب قفل‌های مکانیکی را به یاد بیاورید تا تصویری روشن‌تر از آنچه می‌خواهید داشته باشید.

اما برای خرید بهترین قفل هوشمند، می‌توانید از محصولات برند معتبر یوکـا را جستجو کنید. کیفیت بالای محصولات، تنواع گسترده در مدل‌ها، ظاهر زیبا و شیک، استفاده از جدیدترین تکونولوژی‌های روز و خدمات پس از فروش عالی، باعث شده‌اند تا نسبت به دیگر برندهای  موجود در بازار، برند یوکـا بالاترین میزان رضایت را از سوی خریداران به خود اختصاص داده باشد.

خرید قفل دیجیتال یوکا