آتش نشانان در شیفت‌های طولانی کار می‌کنند و استرس بالایی در کار و زندگی پرمشغله خود دارند. در سال‌های اخیر، بسیاری از مراکز آتش نشانی محلی، از قفل‌های هوشمند استفاده می‌کنند، زیرا آن‌ها مزایای بیشماری را برای این نوع ساختمان‌ها ارائه می‌دهند؛ با یوکا همراه باشید.

قفل درب هوشمند چیست؟

همان‌طور که از نام آن پیدا است، قفل هوشمند، قفل الکترونیکی است که از ارتباط با وای فای یا بلوتوث برای تعامل با دستگاه‌های دیگر استفاده می‌شود. این کار را می‌توان از طریق یک fob خاص یا با نصب یک برنامه بر روی تلفن خود انجام داد. هنگامی که fob تلفن نزدیک قفل باشد، به طور خودکار قفل آن باز می‌شود. در حین حمل کودک و خرید از فروشگاه‌ها، نیازی به جستجوی کلید در در کیف خود نیستید یا وقتی که در موقعیتی عجیب و غریب قرار می‌گیرید.

یکی از ویژگی‌های زیبا قفل‌های هوشمند برای مراکز آتش نشانی این است که می‌توانید با ارسال کلیدهای موقتی به افراد، در یک بازه زمانی خاص به آن‌ها دسترسی دهید. اگر به شخصی احتیاج دارید که به حیوان خانگی‌تان غذا بدهد، کلیدهای موقتی کاملاً مناسب هستند، به او یک کلید می‌دهید و او می‌تواند از تلفن خود برای باز کردن قفل استفاده کند. پس از بازگشت، کلید آن‌ها به طور خودکار نامعتبر می‌شود.

به دلیل ماهیت هوشمند بودن، برخی از این قفل‌ها همچنین به دستگاه‌های دیگری در خانه‌تان متصل می‌شوند. اگر سیستم گرمایش هوشمندانه‌ای داشته باشید، هنگامی که تشخیص می‌دهد شما از خانه خارج شده‌اید، ترموستات خود را خاموش کرده یا در حالت آماده به کار قرار می‌دهد و برخی قفل‌ها به طور خودکار پیام را به سیستم گرمایشی منتقل می‌کنند.

مزایای قفل هوشمند برای مراکز آتش نشانی

در اینجا نگاهی دقیق به مزایای سیستم قفل هوشمند برای مراکز آتش نشانی می‌اندازیم:

امنیت

سیستم‌های قفل هوشمند به ایمن سازی امکانات، تجهیزات حیاتی و کارکنان سخت کوش کمک می‌کنند. آن‌ها می‌توانند برای آتش نشانان داوطلب یا مبارزان شغلی، شبانه روز و حتی در دوره‌های پر گردش مالی، ورود به سیستم را اعطا کنند. با برنامه ریزی سیستم، دسترسی به برخی از مناطق برای سطح بالاتری از امنیت می‌تواند محدود شود، محافظ رمزگذاری پیشرفته در برابر هک و نقض امنیت دیجیتالی. بعلاوه، اکثر قفل‌های هوشمند می‌توانند با سیستم‌های امنیتی جدید یا موجود ادغام شوند.

راحتی

یک سیستم قفل هوشمند همچنین وظایف معمولی مانند ردیابی ترافیک ورودی را ساده می‌کند. این مورد برای بخش‌هایی که نیاز به کارایی موثر و ۲۴ ساعته و مدیریت تغییرات شیفت دارند، مهم است.

مدیریت متمرکز

داده‌های سیستم در یک پایگاه داده مرکزی ذخیره می‌شوند. هرگونه تغییر و اصلاح می‌تواند در مورد یک نقطه ورود خاص یا کاربر از هر رایانه ایجاد گردد و شبکه دستگاه‌ها به طور خودکار همگام سازی می‌شوند. برای ایجاد تغییر در سیستم، نیازی به نصب هر نوع نرم افزار ویژه رایانه ای نمی‌باشد.

مدیریت از راه دور و تلفن همراه

سیستم قفل هوشمند را می‌توان از راه دور از طریق یک برنامه ویژه تلفن همراه مدیریت کرد. با اعتبارنامه‌های لازم، فرماندهان یا ناظران مراکز آتش نشانی می‌توانند داده‌های ورود را مشاهده کنند و مجوزهای دسترسی و موارد دیگر را از هرجای تلفن هوشمند یا رایانه خود تغییر دهند.

کنترل انواع دسترسی

این سیستم‌های قفل پیشرفته همچنین برای فضاهای داخلی جداگانه، دروازه، درهای سقفی و درب‌های پارکینگ کار می‌کنند.

ورود بدون کلید

به جای نگرانی در مورد تعویض کلیدهای گمشده، به خاطر آوردن کلیدهای سنتی یا بازگرداندن امکانات برای برگشت امنیت، آتش نشانی‌ها می‌توانند بدون کلید به کار خود ادامه دهند. کارت‌های اصلی یا کدهای دسترسی فردی می‌توانند به راحتی فعال و غیرفعال شوند. در صورت گم شدن یا از دست دادن مجوزهای ورود، نیازی به تغییر سخت افزار یا دستگاه‌های دسترسی کاربران دیگر نمی‌باشد.

چند ثانیه تفاوت بین مرگ و زندگی، می‌تواند یک خسارت کلی ساختاری یا یک خسارت غیر قابل برگشت را ایجاد کند. وقتی نوبت به خدمات عمومی اضطراری می‌رسد، هر کاری که می‌تواند برای صرفه جویی در وقت و ساده سازی عملیات انجام شود، باید مورد توجه قرار گیرد.

انواع قفل هوشمند در مراکز آتش نشانی

انواع قفل هوشمند برای مراکز آتش نشانی

با پیشرفت مداوم فناوری و بهبود سطح زندگی مردم، قفل‌های هوشمند قبلاً نیز به تدریج با خانه‌های هوشمند وارد زندگی ما شده اند. با توجه به موقعیت‌ها و عملکردهای مختلف، آن‌ها نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. بنابراین آیا می‌دانید قفل‌های هوشمند را به کدام دسته می‌توان تقسیم کرد؟

۱- قفل اثر انگشت

قفل اثر انگشت نوع اصلی قفل هوشمند است. این قفل نوعی قفل هوشمند با اثر انگشت انسان به عنوان حامل و وسیله شناسایی است. این تبلور کامل فناوری اطلاعات رایانه ای، فناوری الکترونیکی، فناوری مکانیکی و فناوری سخت افزاری مدرن است. قفل اثر انگشت علاوه بر شناسایی اثر انگشت، به طور کلی همچنین با رمز عبور، کارت، برنامه و عملکرد باز کردن کلید نیز باز می‌شود. اکنون روند استفاده از برنامه تلفن همراه برای مدیریت این قفل ایجاد شده است و ما می‌توانیم قفل اثر انگشت را از طریق بلوتوث یا وای فای برای مراکز آتش نشانی کنترل کنیم.

۲- قفل صفحه کلید

قفل صفحه کلید در اروپا، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی بسیار محبوب است و میزان نفوذ آن تا ۵۰ درصد می‌باشد. این قفل‌ها همچنین دارای ویژگی‌های امنیتی، راحتی و مد هستند. از آنجا که کاربر باید رمز ورود را به خاطر بسپارد، بنابراین استفاده از آن برای نسل جوان مناسب‌تر است. افراد پیر و مسن امکان فراموش کردن رمز ورود را خواهند داشت. اگر خانه تان قدیمی است و صاحب بچه هستید، می‌توانید قفل صفحه کلید را با عملکرد باز کردن کارت انتخاب کنید. عملکرد کد تقابل و عملکرد حفاظت از رمز عبور نیز عملکرد بسیار کاربردی این قفل است.

۳- قفل کارتی

قفل کارتی توسط MCPU بر روی PCB کنترل می‌شود تا باز و بسته شود. قفل کارتی را می‌توان با کارتی که پس از نصب باتری توسط نرم افزار قفل صادر می‌شود، باز کرد. هنگام صدور کارت، می‌توانید دوره افتتاح کارت، دامنه افتتاحیه و اختیارات و سایر را کنترل کنید. قفل کارت در برخی از ساختمان‌های اداری، دسترسی جامعه، آپارتمان‌ها و هتل‌ها معمول است. قفل کارت اغلب در هتل استفاده می‌شود، بنابراین این قفل اغلب با یک سیستم مدیریت جفت می‌گردد. سیستم کامل قفل درب هتل حداقل شامل ۴ قسمت کامپیوتر، رمزگذار، کارت و قفل در است. اجزای اختیاری سیستم قفل عبارتند از:

ثبت داده، سوئیچ صرفه جویی در انرژی و دستگاه آسانسور خوان. امروزه بیشتر قفل‌های کارت از کارت Mifare استفاده می‌کنند که می‌توانند رمزگذاری شوند. کپی برداری از این نوع کارت‌ها دشوار است، بنابراین بی خطر می‌باشند.

قفل درب هوشمند وای فای یا بلوتوث؟

باید از عواقب انتخاب سیستم قفل هوشمند مبتنی بر وای فای یا بلوتوث برای مراکز آتش نشانی آگاه باشید و به یاد داشته باشید که برخی از سیستم‌ها از هر دو استفاده می‌کنند.

  • قفل مبتنی بر وای فای معمولاً از ویژگی‌های بیشتری برخوردار است، از جمله اینکه به فرد این امکان را می‌دهد تا قفل درب را از راه دور باز کند. با این حال، از آنجا که به شبکه وای فای خانگی متصل است، مانند هر دستگاه متصل به اینترنت در برابر هک یا حملات مخرب آسیب پذیر می‌باشد.
  • از طرف دیگر، قفل بلوتوث به طور بالقوه ایمن تر می‌باشد، زیرا به اینترنت متصل نخواهد شد و به تأیید اعتبار بین قفل فردی وfob  متکی است. با این حال، قفل‌های بلوتوث ممکن است عملکرد محدودتری داشته باشند و کمی بین ارائه fob و باز کردن قفل درب تأخیر ایجاد کنند.

خرید قفل دیجیتال یوکا