شاید برایتان سوال باشد که قفل هوشمند چییست؟

قفل هوشمند درب مهمترین قسمت یک خانه و یا محل کار است و این امکان را فراهم می‌آورد که نه تنها به خواست خود وارد محیط شده و یا از آن خارج شوید، بلکه بتوانید ورود و خروج افراد را کنترل کنید. اما قفل دیجیتال چیزی بیش از این حرفاست! بعضی از مدل‌های این قفل به‌سادگی این امکان را فراهم می‌کنند که از تلفن‌ همراه خود برای باز و بسته کردن درب ورودی استفاده کنید. برخی دیگر اجازه می‌دهند تا ‌دوستان، اعضای خانواده یا کارمندان خود دسترسی محدودی اختصاص دهید.

قفل هوشمند قابلیت‌های باورنکردنی دارد که تا همین دیروز بسیار دور از ذهن بودند، این قفل ممکن است دارای قابلیت اسکن اثر انگشت باشد و یا جهت باز و بسته کردن درب ورودی به‌ صدای کاربر نیاز داشته باشد.

قفل هوشمند دیجیتالی به‌قدری از انواع فنآوری‎های مختلف اشباع است که به‌سختی می‌توان ساختمان‌های آینده را بدون آن تصور کرد؛ با یوکـا همراه باشید.

قفل هوشمند چیست؟

مزایای قفل هوشمند چیست
قفل هوشمند

اما قفل هوشمند چیست

قفل هوشمند جهت دسترسی به محیط داخلی از کلید مجازی (الکترونیکی) به جای کلید فیزیکی استفاده می‌کند. به‌طورکلی، این قفل دستگاهی الکترومکانیکی است که برای باز و بسته کردن درب ورودی خانه یا محیط کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قفل‌های هوشمند مانند قفل‌های سنتی از دو قسمتِ قفل و کلید تشکیل شده‌اند، اما برعکس قفل‌های سنتی، دارای کلید مجازی هستند. در واقع، هدف از ساخت قفل‌های هوشمند، افزایش امنیت، راحتی و برطرف کردن معایب متعدد قفل‌های سنتی است.

بسته به نوع مدل، برند و قابلیت‌های مختلف، می‌توانید با استفاده از قفل هوشمند درب فضای داخلی را با تکان دادن یا چرخاندن تلفن همراه در جلوی قفل، لمس قفل با اثرانگشت، ضربه زدن به صفحه کلید لمسی (وارد کردن رمز عبور) باز کنید. قفل‌های هوشمند همچنین می‌توانند طوری برنامه‌ریزی شوند تا هنگام ترک منزل و یا محل کار، به‌طورخودکار بسته شوند. قفل‌های هوشمند اغلب ترکیبی از قفل‌های سنتی (کلیددار) و بدون کلید هستند.

ویژگی‌های مختلف قفل هوشمند چیست

برای آنکه نسبت به قفل‌های هوشمند آگاهی‌های بیشتری کسب کنید، ضروری است با بعضی از مهترین ویژگی‌ این محصولات مدرن آشنا شوید:

اپلیکیشن موبایل

بسیاری از قفل‌های هوشمند دارای اَپلیکیشن مخصوص هستند که به شما امکان می‌دهد در عین استفاده آسان، بر نحوه باز و بسته کردن قفل درب‌ و ورود افراد نظارت داشته باشید. بعضی از انواع این محصول، نرم‌افزاری تحت وب هم ارائه می‌دهند که به شما امکان می‌دهد اطلاعات لازم و ضروری را از طریق رایانه شخصی یا لپ‌تاپ خود کنترل کنید.

بیشتر این نرم‌افزارها امکان اضافه کردن کاربران دائمی و موقت و چگونگی دسترسی به افراد برای روزها و زمان‌های مشخص را فراهم می‌کنند.

بلوتوث و وای‌فای

یکی از ویژگی‌های منحصربه فرد قفل‌های هوشمند، تجهیز به فناوری بلوتوث و وای‌فای (Wi-Fi) است. برای برقراری ارتباط باید در نزدیکی محدوده قفل قرار بگیرید، سپس با روشن کردن بلوتوث گوشی‌ همراه خود و فعال بودن بلوتوث قفل، می‌توانید وارد فضای داخلی شوید.

اگر قفل هوشمند منزل شما به اینترنت بی‌سیم متصل باشد، می‌توانید آن را از هر نقطه کنترل و مدیریت کنید.

فناوری‌های عجیب

ویژگی قفل هوشمند چیست
قفل دیجیتال بیومتریک

بیایید بررسی کنیم که آخرین تکنولوژی‌ در ساخت قفل‌ هوشمند چیست؟

در سال‌های اخیر سنسورهای تشخیص هویت ازطریق شناسه بیولوژیک به‌صورت گسترده در ساخت قفل‌های هوشمند به‌کار گرفته شده است.

شناسه‌هایی مانند  اثر انگشت، عنبیه چشم، چهره و  کف دست از مهم‌ترین مواردی هستند که برای تشخیص هویت به‌کار می‌روند؛ چون شما نمی‌توانید دو نفر را پیدا کنید که شناسه‌های بیولوژیکشان شبیه به هم باشد.

مهندسان در ساخت قفل هوشمند از این ویژگی منحصربه‌فرد استفاده کرده‌اند تا علاوه‌بر به حداکثر رساندن امنیت اماکن تحت حفاظت، دسترسی را بسیار ساده و البته جذاب سازند.

مزایای قفل هوشمند چیست

ماهیت قفل‌ درب هوشمند به آنها امکان انتقال پیام به سیستم‌های روشنایی را می‌دهد. درواقع به جای اینکه بخواهید وارد یک راهرو تاریک شوید، وارد خانه‌ای روشن خواهید شد.

این قابلیت یکی دیگر راه‌های اتصال قفل با اجزای دیگر خانه برای ایجاد ساختمانی هوشمند است.

تصور کنید: چراغ‌های محیط با باز شدن درب و وارد شدن کاربر به‌طورخودکار روشن و با بیرون رفتن او خاموش می‌شوند. یا مثلا بتوانید قفل درب خانه یا محل کار را طوری تنظیم کرد که هنگام انتشار گاز، دود و یا آتش‌سوزی، قفل درب به‌طورخودکار غیرفعال شده و افراد بتوانند به‌سرعت از محیط خارج شوند.

نظارت و اعلان خطر

مزیت دیگر قفل‌های هوشمند چیست؟

قفل هوشمند به شما امکان می‌دهند از کلیدهای مجازی به‌شکلی راحت و ایمن استفاده کنید. این قفل‌ها دارای قابلیت‌های گوناگونی هستند، آنها می‌توانند برحسب نوع مشخصات به هر یک از اعضای خانواده، دوستان و یا کارمندان شرکت، دسترسی مجزا برای ورود به محیط بدهند.

همچنین می‌توانند به شما هشدار دهند که چه کاربرانی در طول روز وارد خانه یا از آن خارج شدند. این قفل‌ها می‌توانند اعلان‌ خطر و هشدار از ورود مشکوک افراد به فضای داخلی را اعلام کنند و این اعلان‌ها می‌توانند به‌صورت زنگ، متن و یا ارسال ایمیل باشند.

منبع تغذیه

شاید برای شما سوال پیش بیایید که منبع تغذیه یا انرژی قفل هوشمند چیست؟

قفل‌های هوشمند یا برقی هستند و یا با باتری کار می‌‎کنند. باتری‌های این گجت الکترونیک معمولاً شش ماه تا یک سال قابل استفاده هستند.

زمانی که باتری قفل ضعیف شود، هشداری جهت جایگزین کردن باتری جدید از طریق قفل هوشمندتان دریافت خواهید کرد. همین مسئله خیالتان را راحت می‌کند که ناغافل باتری تمام نمی‌شود و پشت درب نخواهید ماند.

حتی اگر به موقع متوجه خالی شدن باطری نشوید و نتوانید که آن را به‌موقع  تعویض کنید؛ باز هم جای هیچ نگرانی نیست. شما همچنان راه‌های دیگری برای ورود در دست دارید؛ از قفل مکانیکی تا امکان اتصال موقت باتری خارجی.

اتصال به دوربین امینتی

بسته به تنظیمات اتوماسیون منزل یا محل کار خود، حتی می‌توانید قفل هوشمند را با درگاه ویدیویی (دوربین امینتی) هماهنگ و قبل از ورود فرد او را شناسایی کنید.

اگر فضای داخلی شما به درگاهی ویدیویی مجهز باشد، می‌توانید همچنان که بیرون از خانه هستید، از طریق موبایل افراد پشت درب را مشاهده و اجازه دسترسی دهید. به‌طورکلی، هر چه قفل دارای ویژگی‌های بیشتری باشد، قیمت آن هم نیز بالاتر خواهد بود.

قفل هوشمند چیست

انواع قفل هوشمند چیست

 قفل‌های هوشمند بدون کلید در سه دسته مختلف قرار می‌گیرند: 

• بیومتریک

همانطور که قبلا هم توضیح دادیم، یکی از جذاب‌ترین انواع قفل هوشمند، قفل بیومتریک است. فناوری سنسور یومتریک در خط مقدم فناوری قفل‌های هوشمند قرار دارد.

قفل بیومتریک به هر سیستمی  که از خصوصیات فیزیکی منحصر به فرد انسان‌ها مانند اثر انگشت، هندسهِ دست، اسکن عنبیه چشم، برای تأیید هویت استفاده می‌کند گفته می‌شود.

این مدل از قفل، پیشرفته‌ترین نوع محسوب و به‌عنوان بزرگترین موفقیت علم در عصر جدید شناخته می‌شوند. قفل بیومتریک، سطح بالایی از ایمنی، سرعت و راحتی را برای دسترسی به محیط داخلی فراهم می‌کند.

• صفحه لمسی

قفل صفحه لمسی دسترسی را به شکل پین‌کد و ایجاد الگو (پترن) به کاربران می‌دهد. این قابلیت دقیقاً شبیه تلفن همراه است. درواقع شما برای باز کردن قفل باید رمز عبور و یا الگوی از پیش تعریف شده را روی صفحه لمسی اعمال کنید.

این قفل‌ها نیاز به رمز عبور برای تأیید و شناسایی فرد دارند، آنها معمولاً از اعداد ترکیبی بین ۴ تا ۱۲ رقم را می‌پذیرند.

• صفحه کلید

در این نوع از قفل با استفاده از دکمه‌های فشاری روی قفل و اعمال رمز عبور، می‌توانید به محیط داخلی دسترسی داشته باشید. این نوع قفل، ساده‌ترین و ارزان‌ترین نوع قفل هوشمند است. این قفل‌ها نیز نیاز به کدی عددی دارند و شما باید این کد را به خاطر بسپارید.

• کارتی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ساده‌ترین نوع قفل هوشمند چیست. ساده‌ترین شکل از قفل‌های هوشمند که اغلب در هتل‌ها یا ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرند، قفل کارتی است. این قفل به دو شیوه عمل می‌کند: شما یا باید کارت را جلوی پنل دستگاه قرار دهید (با فاصله‌ای کم نسبت به قفل) و یا باید کارت مورد نظر را در شکاف دستگاه بکشید تا درب باز شود.

نکته: قفل‌هابب که با بلوتوث و وای‌فای کار می‌کنند نیز جزء انواع قفل هوشمند هستند که پیشتر درباره آنها توضیح داده شد.

فواید استفاده از قفل‌ هوشمند چیست

قفل‌های هوشمند اولین قدم برای محافظت از خانه بدون ایجاد کوچکترین نگرانی جهت سرقت هستند. شما قادر خواهید بود خانه را ترک کنید، بدون اینکه نیاز داشته باشید بدانید درب ورودی را قفل کرده‌اید یا نه!

اما اگر همچنان این سوال که فواید استفاده از قفل هوشمند چیست در ذهنتان وجود دارد؛ باید دو مزیت بزرگ این گجت الکترونیک را بشناسید:

ورود بدون کلید

با استفاده از قفل‌های هوشمند، می‌توانید درب را قفل کرده و کلید خود را دور بیندازید. این قفل‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که حداکثر راحتی را در اختیار کاربر قرار دهند.

شما می‌توانید بدون داشتن کلید فیزیکی، قفل را از طریق رمز عبور، اثرانگشت و هر راه ساده دیگری باز کنید. به‌این ترتیب حتی دیگر نیاز ندارید برای هر یک از اعضای خانواده یک کلید مخصوص تهیه کنید. درواقع همه افراد می‌توانند رمز عبور شخصی داشته باشند و یا به‌راحتی با استفاده انگشت خود قفل درب اثر انگشتی را باز کنند.

ایمنی و امنیت بیشتر

سارقان برای شکستن بدنه قفل‌های هوشمند و یا وارد شدن به فضای داخل که به کد عبور یا اثر انگشت نیاز دارد، کار دشواری پیش رو دارند.

فارغ از این موضوع، گم کردن و یا فراموش کردن کلیدها نیز دیگر جای نگرانی ندارد، چون قفل‌های هوشمند با کلید مجازی اقدام به باز کردن درب می‌کنند. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، این قفل‌ها دارای قابلیت اعلان خطر هستند. یعنی اگر فرد غریبه‌ای به هر صورت اقدام به وارد شدن به محیط کند، پیغامی به شما ارسال می‌شود.

به این صورت حتی دیگر نیاز به بستن نرده حفاظ جلوی درب ورودی خانه خود نیز نخواهید داشت.

نحوه نصب قفل هوشمند چیست

نصب هیچ یک از انواع قفل هوشمند دشوار نیست. حتی بعضی از آنها راحت‌تر از سایرین هستند. اگر قفلی که خریدید اسکلت داخلی (قسمتی است که در ناحیه داخلی درب نصب می‌شود) و یک قسمت بیرونی (معمولاً یک تاچ‌پد یا یک سیلندر کلید‌دار)  دارد، احتمالاً باید قفل قدیمی خود را کاملاً بردارید.

نصب این قفل‌ها به‌سادگی از طریق چند پیچ انجام می‌گیرد.

خبر خوب این است که اکثر قفل‌های هوشمند از سوراخ‌های استاندارد استفاده می‌کنند، بنابراین نیازی به نگرانی از سوراخ کاری مجدد ندارید.

علاوه بر این، قفل‌های هوشمند به قسمت داخلی و خارجی درب متصل می‌شوند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌ است که از سیلندر کلیددار و سخت‌افزار اهرم‌دار استفاده می‌کنند.

این یعنی که شما فقط باید اسکلت داخلی را حذف کنید. در هر صورت، ۱۰ تا ۲۵ دقیقه برای نصب قفل جدید زمان نیاز است. (این زمان نسبت به نوع درب متغیر می باشد.)

خرید بهترین قفل درب هوشمند

بهترین مارک قفل هوشمند چیست

شاید برایتان سوال پیش بیاید که نکات مهم و قابل توجه قبل از خرید قفل هوشمند چیست؟

یکی از اولین مواردی که باید زمان خرید این قفل‌ها مورد توجه قرار دهید، قیمت است. قفل‌های هوشمند قیمت بسیار بیشتری نسبت به قفل سنتی استاندارد دارند، اما آنچه تفاوت‌ها را رقم می‌زند، ویژگی‌ها و قابلیت‌های بی‌مانند قفل‌های هوشمند است.

پس اگر در فضای داخلی خانه خود وسایل ارزشمندی دارید و به حفظ امنیت خانه و یا محل کار خود اهمیت می‌دهید، قفل هوشمند بخرید.

در این راستا، اگر می‌خواهید قفلی داشته باشید که بتوانید از هر کجا آن را کنترل کنید و دارای انواع و اقسام قابلیت‌های مختلف باشد، پیشنهاد ما به شما قفل یوکا است.

ما پیشنهاد می‌کنیم قفل‌های برند معتبر یوکـا را امتحان کنید. این برند ساخت کره‌جنوبی، دارای تنوع گسترده‌ای از انواع قفل و دستگیره هوشمند است و با ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش عالی، یکی از بزرگترین برندهای موجود در بازار ایران است. با یوکـا امنیت و راحتی خانه و یا محل کارتان را تضمین کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان فنی ما در نوآوران هوشمند، نمایندگی رسمی فروش قفل‌های هوشمند یوکا تماس بگیرید. کارشناسان ما نهایت تلاش خود را در کمک به شما به‌کار خواهند گرفت.

بهترین قفل هوشمند چیست قفل دیجیتال یوکا