با پیشرفت جهان و رفتن به سمت یک عصر دیجیتالی، جنبه‌های بیشتری از زندگی روزمره انسان تحت تاثیر تکنولوژی قرار می‌گیرد. امروزه صاحبان خانه‌های بیشتری قفل های دیجیتالی هوشمند را انتخاب می‌کنند و این یک ایده هوشمند و هدفمند در راستای امنیت و آرامش بیشتر است.
حتما شما نیز موافق این نظر هستید که انتخاب قفل های دیجیتالی هوشمند با تمام ویژگی‌های ایمن الکترونیکی بسیار سخت است. در حقیقت، اگر بخواهیم امنیت تقریباً ۱۰۰٪ و ضد نفوذی داشته باشیم، کارشناسان امنیت، قفل های دیجیتالی هوشمند را به ما معرفی می‌کنند که حتی لقب ضد سرقت بودن را به خود اختصاص داده‌اند.

متأسفانه، خیلی از افراد از وجود چنین قفل های دیجیتالی هوشمند مثل قفل درب اثر انگشتی که مناسب برای نصب در آپارتمان‌ها، خانه‌ها و هر مکان دیگری است، یا قفل استخری و یا قفل کارتی اطلاع درستی ندارند. در این مقاله، ما در مورد ویژگی‎‌هایی که باید در هنگام خرید و نصب قفل هوشمند بدانید، بحث خواهیم کرد. 

ویژگی‌های کلی قفل های دیجیتالی هوشمند:

ویژگی‌های قفل های دیجیتالی هوشمند
ویژگی‌های قفل های دیجیتالی هوشمند

مطمئناً در آینده‌ای نه چندان دور قفل های دیجیتالی هوشمند به محبوب‌ترین دستیاران امنیت صاحبان خانه‌ها تبدیل خواهند شد. این نوع از قفل‌ها سطح امنیتی بالاتر از قفل‌های مکانیکی معمولی را به کاربران خود ارائه می‌دهند و البته طیف وسیعی از گزینه‌های دیگر را در مقابل کلیدهای مکانیکی برای کاربران خود به ارمغان می‌آورند.

قفل های دیجیتالی هوشمند به سرعت در حال تغییر شیوه زندگی ما هستند و ما را به عصر دیجیتالی قفل شدن درب‌ها بدون کلید مکانیکی سوق می‌دهند!
قبل از شروع، مهم است که بیان کنیم اکثر قفل های دیجیتالی هوشمند به عنوان یک قفل مجزا نیستند.

بیشتر اوقات، باید آن‌ها را در ساختار قفل موجود خود ادغام کنید. این بدان معنی است که برای نصب آن‌ها لازم نیست همه چیز را از نو تهیه کنید. یکی از مواردی که ما در مورد آن بحث خواهیم کرد سازگاری یک قفل هوشمند با چارچوب قفل موجود شما است.
چیزهایی که باید در یک سیستم قفل هوشمند جستجو کنید:

۱- اتصال بی سیم

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های سیستم قفل های دیجیتالی هوشمند، اتصال بی‌سیم آن است. قفل‌ هوشمند معمولاً با بلوتوث و شبکه‌های ارتباطی Wi-Fi سازگار است. این به معنای انتقال بهتر سیگنال از قفل به اجزای سیستم است. قفل‌های دیجیتال با استفاده از این ویژگی خود می‌توانند به دستگاه‌هایی مانند تلفن هوشمند متصل شوند.
به طور خاص اتصالات Wi-Fi برای کنترل از راه دور بسیار مؤثر هستند، در حالی که اتصالات بلوتوث به برقراری ارتباط قفل هوشمند با دیگر مؤلفه‌های امنیتی که در همان نزدیکی هستند، کمک می‌کند.
توجه داشته باشید که قبل از خرید، از فروشنده قفل دیجیتال در مورد شعاع دریافت سیگنال بپرسید.

۲- دسترسی از راه دور

زیبایی هر قفل هوشمند، میزان توانایی کنترل آن از راه دور است. این بدان معناست که می‌توانید درها را قفل و باز کرده، به تنظیم آلارم‌ها پرداخته و رمز عبور را حتی از فاصله بسیار دور تغییر دهید. دسترسی از راه دور می‌تواند در مدل مختلفی از قفل‌های دیجیتال متفاوت باشد.
یکی از مزایای دسترسی از راه دور، امکان باز کردن درب در شرایط اضطراری برای خروج و ورود سریع است. برای مصارف خانگی و حتی تجاری معمولاً قفل های دیجیتالی هوشمند، بر روی درب‌های خروجی و ورودی اصلی نصب می‌شوند که امکان کنترل ورود و خروج‌ها را در موقعیت‌های اضطراری به کاربر خود می‌دهد.

۳- توان باتری

با وجود قفل‌های مکانیکی موجود در قفل های دیجیتالی هوشمند، توان باتری مسئله‌ای‌ نیست که باعث نگرانی پشت درب ماندن شود. با این حال، قفل‌های هوشمند باید توسط منبعی تأمین انرژی شوند. بیشتر اوقات، قفل‌های هوشمند همراه با باتری‌های خورشیدی ارائه می‌شوند. صاحبان خانه باید مقاومت باتری هر قفل هوشمندی را که قصد خرید دارند در نظر بگیرند.

۴- سازگاری با چارچوب قفل موجود

دستگیره دیحیتالی
دستگیره دیحیتالی

همان‌طور که قبلاً گفته شد، اکثر قفل های دیجیتالی هوشمند به عنوان یک سیستم جدید نصب نمی‌شوند و باید در سیستم قفل موجود شما وارد شوند. بر خلاف قفل‌های سنتی که دارای ویژگی‌های پیچ و مهره‌ای هستند، قفل‌های هوشمند دارای ویژگی‌های بسیار پیچیده‌تری می‌باشند.

این مسئله بررسی چگونگی سازگاری آن‌ها با ویژگی‌های قفل فعلی شما را بسیار مهم می‌کند.به دلیل پیچیدگی، بسیار توصیه می‌شود که در این زمینه یک قفل حرفه‌ای تهیه کنید.

برخی از قفل‌های دیجیتال به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند تا با قاب‌های استاندارد قفل سازگار باشند، در حالی که برخی دیگر به تنظیمات اضافی نیاز دارند. آسان است که فکر کنید می‌توانید آن‌ها را به تنهایی نصب کنید، گرچه ممکن است پیش از این توانایی نصب و تعویض قفل‌های معمولی مکانیکی را داشته‌اید؛ ولی اشتباه نکنید، تجربه ثابت کرده‌است بسیاری از قفل‌های دیجیتال در عین بالا بودن کیفیت‌شان به دلیل دستکاری‌های نادرست افراد آسیب دیده‌اند. حتما برای نصب به سراغ متخصصان این امر بروید.

۵- ویژگی‌های امنیتی:

امنیت قفل های دیجیتالی هوشمند
امنیت قفل های دیجیتالی هوشمند

شاید اشتباه نباشد که ادعا کنیم، امنیت به احتمال زیاد اولین و مهم‌ترین ویژگی مورد بررسی هر فرد پیش از خرید قفل‌های دیجیتال باشد. کارکرد اصلی قفل‌ها، تأمین امنیت ساختمان و یا هر محلی است که در آن‌ها از این قفل‌ها استفاده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های مهم امنیتی قفل هوشمند، انتخاب افرادی است که به کنترل آن دسترسی دارد. می‌توانید یک قفل هوشمند را تنظیم کنید تا فقط گروه خاصی از افراد را بپذیرد. این امر باعث می‌شود امنیتی بالا در هر محلی اعم از خانه، شرکت و یا کارخانه خود داشته باشید.

۶- ساختار امنیتی

در ساختار قفل‌ها، پین‌های استیل معمولی و یا میله‌های فولادی وجود دارد که از خرابی، آسیب دیدن و شکسته شدن جلوگیری می‌کند. متأسفانه، برخی ارائه دهندگان قفل های دیجیتالی هوشمند فقط در ویژگی‌های سهولت استفاده و سادگی غرق شده‌اند، آن‌ها اغلب ویژگی مقاومت را برای ساخت قفل‌های خود انتخاب می‌کنند. بنابراین باید در هنگام خرید به این ویژگی‌ها توجه داده باشید. به خصوص مدل‌هایی که در ساخت آن‌ها از ویژگی ANSI Grade 1 استفاده شده است. چنین ویژگی‌هایی امنیت بهینه را برای خانه ایجاد کرده و در مقابل روش‌های ورود غیرقانونی نیروی‌های مهاجم مقاومت می‌کند.

۷- کلید الکترونیکی

کلید مکانیکی
کلید مکانیکی
 هر قفل قابل اعتماد باید با مجموعه‌ای مفید از کلیدهای الکترونیکی همراه باشد. یکی از مشکلات مرتبط با قفل‌های سنتی نیاز به داشتن و پیگیری یک کلید فیزیکی در تمام مدت بود. در بعضی موارد، داشتن کلیدهای زیاد باعث اذیت افراد شده و یا گم کردن و جا گذاشتن آن‌ها باعث می‌شود امنیت خانه به خطر بیفتد. با داشتن قفل های دیجیتالی هوشمند، این مشکل به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

کنترل کلید که عبارت است از مدیریت افرادی که به یک ملک یا ساختمان خاص دسترسی دارند، با ویژگی‌های کلید الکترونیکی قفل‌های هوشمند آسان‌تر می‌شوند. این بدان معناست که می‌توانید تعداد و هویت افرادی را که می‌خواهید به یک مکان دسترسی داشته باشند را تنظیم کنید. هرچه کنترل کلید الکترونیکی شما ایمن‌تر باشد، احتمال کمتری دارد فرد غیر مجاز بتواند به امنیت شما تجاوز کند.

۸- ویژگی‌های دیگر:

اتصال قفل های هوشمند
اتصال قفل های هوشمند

سرانجام، ذکر ویژگی‌هایی مانند اتصال برنامه و سیستم‌های پشتیبان نیز حائز اهمیت است. از آن‌جا که قفل هوشمند شما باید به راحتی از طریق یک برنامه روی تلفن همراه کنترل شود، دست کم گرفتن این ویژگی اصلا درست نیست. همچنین نصب یک سیستم پشتیبان در صورت خرابی سیستم اصلی بعدا بسیار به درد شما خواهد خورد.

خرید قفل دیجیتال یوکا