افراد زیادی هستند که هنوز در طول زندگی خود از دستگیره درب اثر انگشتی استفاده نکرده‌اند، اما بیشتر آنها طرز کار این نوع قفل بیومتریک را می‌شناسند، می‌پرسید چگونه؟ مردم با دیدن فیلم‌های پرفروش هالیوودی، توانستند قفل اثر انگشتی را ببینند. این نوع قفل درب را باید محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین نوع قفل بیومتریک در نظر گرفت. قفل درب اثر انگشتی چیست و در زمان خرید این قفل باید به چه نکاتی توجه کرد؟ با یوکا همراه باشید.

دستگیره درب اثر انگشتی چیست؟

دستگیره درب اثر انگشت را می‌توان به عنوان سیستمی تعریف کرد که به دلیل شناسایی اثر انگشت، به افراد اجازه دسترسی به داخل را می‌دهد. الگوی روی نوک انگشتان کاملاً منحصربه‌فرد است و جعل یا تغییر در آن بسیار دشوار است. دستگیره درب اثر انگشت براساس توانایی تشخیص و تمایز بین اثر انگشت‌های مختلف عمل می‌کنند.

این نوع قفل الکترونیکی یک تفاوت آشکار دارد، دستگیره روی این قفل دو ویژگی مهم دارد، یکی اینکه از نظر ظاهری شبیه به قفل های معمولی است و دیگری نشان دهنده قابلیت دوگانه این قفل است. به این معنا که دستگیره اثر انگشتی قابلیت کلیدخور نیز دارد و می‌توان در موارد اضطراری (قطع شدن برق و یا تمام شدن باتری قفل) می‌توان با استفاده از کلید، درب را باز کرد.

دستگیره درب اثر انگشتی چیست؟

دستگیره درب اثر انگشتی چگونه کار می‌کند؟

دستگیره اثر انگشتی با اسکن و تبدیل داده‌های اثر انگشت به یک الگوی عددی کار می‌کند. با ضربه اول انگشت به پنل، قفل یک اسکن از الگوی اثر انگشت را ذخیره می‌کند و تا زمانی که فرد اقدام به ورود کند، تطبیق انجام می‌شود. اگر اثر انگشت ورودی با آن چیزی که در قفل ذخیره شده است، مطابق داشته باشد، اجازه دسترسی به داخل فضا داده می‌شود. مکانیزم کار دستگیره اثر انگشت آسان بوده و بالاترین امنیت را فراهم می‌کند.

مزایای دستگیره اثر انگشتی

چندین سیستم بیومتریک دیگر وجود دارند که امنیت سطح بالایی را فراهم می‌کنند، مانند اسکنر عنبیه چشم و سیستم‌های احراز هویت مبتنی بر کف دست و صدا! با این حال، اسکنرهای عنبیه در مقایسه با دستگیره درب اثر انگشتی بسیار گران قیمت هستند و بسیاری از افراد از اینکه عنبیه چشم خود را در هر زمان که بخواهند وارد محیط شوند، امری ناراحت کننده می‌دانند.

اگرچه این سیستم‌ها برای فضاهای دولتی و نظامی که امنیت بالا ضروری است، مناسب‌تر هستند، اما وقتی صحبت از امنیت خانه و محیط‌های اداری به میان می‌آید، دستگیره اثر انگشت بسیار مقرون به صرفه‌تر و مناسب‌تر است. همچنین قابلیت استفاده از تلفن همراه برای مدیریت دستگیره، گرفتن خروجی از ورودها و خروج‌ها، ثبت حضور و غیاب و ذخیره هزاران اثر انگشت مختلف، برخی دیگر از فواید این نوع قفل هوشمند است.

ویژگی‌های دستگیره درب اثر انگشتی

مشخصات خاصی وجود دارند که باید قبل از خرید دستگیره اثر انگشتی به خاطر سپرد. مطمئن شوید که دستگاه دارای صفحه کلید اضطراری یا شیار کلید مکانیکی است، در صورتی که به دلایلی سیستم نتواند اثر انگشت فرد را تشخیص دهد، می‌توان از این دو قابلیت استفاده کرد. همیشه بهتر است دستگاهی داشته باشید که گزینه‌های مختلفی برای دسترسی داشته باشد. همچنین ، اطمینان حاصل کنید که میزان FRR (نرخ عدم پذیرش اشتباه) دستگاه را بررسی کنید و مدلی را خریداری کنید که دارای FRR پایین باشد.

دستگیره درب اثر انگشتی که از متریال روی، برنج یا فولاد ساخته شده است، می‌تواند در برابر ضربه و نفود مقاومت بالاتر نسبت به متریال آلومینیوم داشته باشد. از دیگر ویژگی‌های این نوع  قفل بیومتریک می‌توان به داشتن باتری اشاره کرد. در زمان قطع شدن برق، باتری باعث می‌شود افراد بتوانند به داخل محیط وارد شده یا از آن خارج شوند.

آیا دستگیره درب اثر انگشتی ایمن است؟

همانطور که همه ما می‌دانیم روش‌های مختلف و متنوعی برای باز کردن درب وجود دارد؛ می‌توانید به سراغ اثر انگشت یا اصلاً رمز عبور بروید! حتی می‌توانید از کلید مکانیکی به عنوان پشتیبان استفاده کنید. در مورد جنبه ایمنی و قابلیت اطمینان دستگیره الکترونیکی اثر انگشتی باید بگوییم که: «اثر انگشتی در درجه بالای امنیت و ایمنی قرار دارد.» زیرا همان‌طور که در بالا بیان کردیم، هیچ فردی در جهان اثر انگشتی مشابهی ندارد.

اما به خاطر داشته باشید که فقط در صورت رفتن برق و خالی شدن باتری این قفل، ایمنی به خطر می‌افتد، زیرا عملکرد آن متوقف می‌شود. با اینکه در این شرایط درب هنوز قفل است، ولی دستگیره از کار افتاده است و فرد نمی‌تواند وارد محیط شده یا از آن خارج شود. در این شرایط، فرد مجبور است از یک کلید پشتیبان برای باز کردن قفل درب منزل یا محل کار خود استفاده کند. پس بنابراین لازم است به میزان باتری دستگیره توجه داشته باشید.

ویژگی‌های دستگیره درب اثر انگشتی

چگونه بهترین دستگیره دیجیتال اثر انگشتی را انتخاب کنیم؟

با اطمینان می‌توان گفت که با ورود این دستگیره‌ها، اکنون مشکلات گم شدن یا جا گذاشتن کلیدها به کلی حل شده است. علاوه بر این، شما می‌توانید قفلی را داشته باشید که با مجموعه‌ای از ویژگی‌های هوشمند مجهز شده است. همچنین باید با برنامه های گوشی همراه سازگار باشد تا بتوانید از سیستم عامل‌های iOS و Android استفاده کنید. با این روش می‌توانید پیگیری کنید که چه کسی و چه زمانی او وارد یا خارج شده است! این ویژگی برای شرکت‌ها و فضاهای اداری که به دنبال کنترل ورود‌ها و خروج‌های کارکنان خود هستند، عالی است.

از دیگر مواردی که باید در زمان خرید دستگیره درب اثر انگشتی توجه کنید، موارد زیر است:

  • برند: مارک‌های مشهور بازار مانند یوکا (Yuccahq)
  • کشور سازنده: کشورهای شرق آسیا مانند کره جنوبی و اروپایی و آمریکایی
  • متریال بدنه: روی، برنج و فولاد بهترین جنس دستگیره اثرانگشتی هستند
  • امکانات اضافی: غیر فعال شدن قفل پس از چند بار ورود رمز اشتباه، باز شدن اتوماتیک درب در زمان آتش سوزی، هشدار کم بودن باطری بر روی صفحه نمایش، شــرط دو مرحله‌ای رمز و بسیاری ویژگی‌های دیگر
  • گارانتی: ضمانت‌نامه باید معتبر بوده و خدمات مشتری مناسبی داشته باشد.

همچنین بخوانید:

کلام آخر

دستگیره درب اثر انگشتی دستگاهی ایمن، مقرون به صرفه (بسته به فوایدی که در اختیار کاربر قرار می‌دهد، توجیه مالی دارد)، بدون نفوذ و ضدهک است. خواه برای منزل باشدخواه برای دفتر کار، نصب دستگیره اثرانگشتی را در نظر بگیرید تا بتوانید حداکثر امنیت و راحتی را برای فضای داخلی خود به ارمغان بیاورید.

تماس با کارشناسان فنی یوکا