وقتی صاحب خانه هستید، محافظت از خانواده و دارایی‌ها شرط عقل است. حفظ امنیت خانه اغلب موضوعی نگران‌کننده است که باعث می‌شود بسیاری از افراد این پرسش مهم را داشته باشند که «راه‌های افزایش امنیت خانه چیست؟»

نخست باید بدانید که به لطف وجود سیستم‌های هوشمند و مدرن، ایمن کردن منزل به آسانی انجام‌پذیر است. از دوربین‌های امنیتی گرفته تا استفاده از قفل‌های هوشمند دیجیتالی، بسیاری از سیستم‌های امنیتی از طریق جدیدترین و کاربردی‌ترین فناوری‌های روز دنیا قابل کنترل هستند.

به طور معمول ۸ تا۱۰ دقیقه نیاز است تا خانه‌ای مورد سرقت قرار گیرد. ۳۴٪ سارقین وارد درب جلو می‌شوند و ۲۳٪ دیگر از طریق پنجره طبقه اول وارد منزل می‌شوند. سارقان به دنبال املاک با دسترسی آسان هستند، اگر هم در بیشتر زمان در داخل خانه هستید، به ویژه درب اصلی را به قفل هوشمند مجهز کنید.

با این حال، اگر می‌خواهید در کنار استفاده از وسائل هوشمند، راه‌های بیشتر و متفاوت‎‌تری که تاکنون حتی به آنها لحظه‌ای هم فکر نکرده‌اید را برای محافظت از خانه خود فرا بگیرید، با یوکـا همراه باشید.

راه‌های افزایش امنیت خانه

افزایش امنیت خانه
افزایش امنیت خانه

افزایش امنیت خانه شامل مواردی می‌باشد که اول شامل چگونگی رفتار صاحب خانه و دوم استفاده از تجهیزات هوشمند است. این موارد به تفصیل در زیر توضیح داده شده‌اند:

 1- اشیاء با ارزش را در معرض دید قرار ندهید 

متوجه خواهید شد که یکی از موضوعات متداول این است که اشیاء مهم و با ارزش خانه خود را به عنوان هدفی برای سرقت در دسترس قرار ندهید. این مهم‌ترین توصیه‌ای است که می‌توانیم به شما ارائه دهیم. در دید قرار گرفتن وسائل قیمتی و باارزش می‌تواند سارقان را ترغیب کند که در اولین زمان ممکن به منزل شما دستبرد بزنند.

اگر ماشین خوبی دارید، آن را در پارکینگ بگذارید، اگر به وفور از جواهرات و وسائل زینی (طلا) استفاده می‌کنید، آنها را در فضایی امن نگه دارید. سارقین زمانی به خانه شما دستبرد می‌زنند که تک‌تک فضای منزل شما را به خوبی بشناسند. موردی که شما باید رعایت کنید این است که کمترین میوه آویزان را بر روی درخت داشته باشید (کنایه از جلوی چشم بودن).

 2- از قفل هوشمند استفاده کنید 

مشکل داشتن قفل معمولی و کلید این است این نوع قفل نه تنها ایمن نیست و به آسانی به دست سارقین باز می‌شود، بلکه حمل و نگه‌داری کلید نیز به تنهایی موضوعی بغرنج است. در عوض، «قفل هوشمند درب» که ممکن است به یک پین کد، اثر انگشت، تشخیص کف دست و هر فناوری دیگری مجهز باشد، نه تنها به افزایش امنیت خانه می‌افزاید، بلکه حداکثر راحتی را در اختیار مالکین قرار می‌دهد.

استفاده از قفل‌های هوشمند این امکان را فراهم می‌کنند که بتوانید سطح دسترسی در محیط خانه را کنترل و ردیابی کنید. شما به راحتی می‌توانید از محل کار و تنها از طریق تلفن همراه، درب خانه را بر روی همسرتان باز کنید، و یا به همه اعضای خانواده دسترسی مجزا دهید.

 3- طبقه دوم خود را ایمن نگه دارید 

در حالی که ممکن است درها و پنجره‌های طبقه اول شما دارای نرده و حفاظ باشند، غالباً فراموش می‌کنیم که نقاط ورود به طبقه دوم را نیز به اندازه طبقه اول ایمن کنیم. سنسورهای پنجره، ردیاب های شیشه‌ای و قفل‌های مخصوص پنجره برای جلوگیری از تلاش سارقین در تلاش برای ورود به خانه از طریق طبقه دوم بسیار مهم هستند.

در شب و در حالی که حتی در خانه هم هستید اطمینان حاصل کنید که همه پنجره‌ها را بسته‌اید. به طورکلی این مورد اغلب برای خانه‌های ویلایی و یا دوطبقه مورد نیاز است، وگرنه برای آپارتمان‌ها راه‌های دیگر مناسب هستند.

 4- قفل‌های پنجره را فراموش نکنید 

پنجره‌های غیرایمن یکی از نقطه ورود سارقین به خانه است؛ در حالی که بیشتر سیستم‌های امنیتی خانگی سنسورهای پنجره را ارائه می‌دهند که در صورت وجود یک مزاحم، زنگ خطر را به صدا در می‌آورد، اقدامات دیگری نیز وجود دارند. یکی از آن‌ها که به افزایش امنیت خانه کمک می کند، استفاده از قفل پنجره است. این قفل‌ها نقشی بسیار مؤثری دارند و می‌توانند برای کلیه پنجره‌های خانه نصب شوند. اما توصیه ما استفاده از این قفل‌ها برای طبقات اول است.

 5- درب پارکینگ مهم است 

در نزد مجرمان درب پارکینگ یکی از نقاط محبوب برای ورود به ساختمان و خانه شما است. شیوه ورود و خروج و یا فراموشی در بستن درب پارکینگ می‌تواند باعث سرقت خودرو و حتی دسترسی به انباری را آسان کند. برای این منظور برای درب پارکینگ نیز از قفل‌های هوشمند استفاده کنید تا حداکثر امنیت را برقرار کنید.

اگر هم برای باز کردن درب پارکینگ از کد امنیتی استفاده می‌کنید، حتماً آن را مخفی نگه دارید و هرگز کد را را در برابر افراد و یا هر شخص دیگری به جزء اهالی خانه و یا ساختمان خود وارد نکنید.

 6- از دوربین‌های امنیتی استفاده کنید 

استفاده از دوربین یکی دیگر از راه‌های افزایش امنیت خانه است که به عنوان راه‌حلی امنیتی و عاملی بازدارنده برای جلوگیری و شناسایی مجرمان عمل می‌کند. شما می توانید این دوربین‌ها را که بخشی از سیستم امنیتی خانه شما هستند را در هر قسمت خانه قرار دهید، پیشنهاد ما وجود حداقل به دوربین در درب ورودی، پارکینگ و دیگر قسمت‌های خانه است.

به هر کجا که بروید (محل کار یا اصلاً سفر)، توصیه می‌کنیم از دوربین امنیتی با دارا بودن اَپلیکیشن مخصوص تلفن همراه استفاده کنید تا در هر جایی که هستید دوربین‌ها را چک کنید.

 7- به خانه‌های هوشمند فکر کنید 

اتوماسیون خانه هوشمند
اتوماسیون خانه هوشمند

اگر وسوسه شده‌اید که خانه عادی خود را به خانه‌ای هوشمند تبدیل کنید، امنیت یکی از دلایل قانع‌کننده برای پیگیری این مهم است. اتوماسیون خانگی می‌تواند شامل کنترل از راه دور، قفل‌الکترونیکی درب، دوربین‌های امنیتی، آلارم دود و سایر تجهیزات هوشمندِ ایمنی باشند.

یک خانه هوشمند در عین حال که زندگی را راحت می‌کند، به افزایش امنیت منزل نیز کمک شایانی می‌کند. هدف از داشتن یک خانه هوشمند، کاهش خطرات، حفظ ایمنی و سهولت در استفاده است.

نکات مهم برای افزایش امنیت خانه

برخی از مهم‌ترین نکات عمومی در رابطه با افزایش امنیت منزل را در زیر آورده‌ایم، هر یک از آن‌ها را یک به یک در خاطر ثبت کنید:

ایجاد امنیت خانه
ایجاد امنیت خانه

• حتی اگر فقط برای مدت کوتاهی بیرون می‌روید، درب خانه خود را قفل کنید، همان‌طور که در بالا بیان کردیم، سارقان تنها ۸ تا ۱۰ دقیقه فرصت نیاز دارند!
• هنگام عزیمت به خانه جدید، همه قفل‌های خانه را تغییر دهید.
• برای داشتن کارآمدترین سیستم هشدار، تمام سیم‌کشی‌ها را پنهان کنید. سارقین حرفه‌ای به دنبال جاهایی هستند که می‌توانند سیستم امنیتی را قطع کنند.
• اگر کلیدهای خود را گم کردید ، بلافاصله قفل ها را تغییر دهید.
• مخفی کردن کلید در باغچه بعد از بیرون آمدن از خانه برای دسترسی دیگر افراد، کاری اشتباه است. برای این منظور از قفل‌های دیجیتالی استفاده کنید.
• اگر ورودی خانه شما تاریک است، نصب نورپردازی در کنار ردیاب مادون قرمز را در نظر بگیرید تا سارقان خود را در سایه پنهان نکنند.
• با همسایگان خود در مورد افراد مشکوک یا اتومبیل‌هایی که چندین وقت است در کمین شما هستند صحبت کنید.
• درختانی که در نزدیکی پنجره‌های خانه شما هستند، ممکن است راهی برای پنهان شدن سارقین باشد. شکل محوطه‌سازی خود را با توجه به نیازهای حفاظتی خود در نظر بگیرید.
• اگر به فکر کاشتن درخت در زیر پنجره خانه خود هستید، از درختان خاردار استفاده کنید تا هر فرد مزاحمی را دور کند.
• سگها بازدارندگان خوبی برای سارقین هستند. حتی یک سگ کوچک و پُر سر و صدا نیز می‌تواند مؤثر باشد. سگ‌ها به طور ذاتی وجود هر فرد غریبه را شناسایی می‌کنند.
• فضای پارکینگ ساختمان خود را با نورپردازی اصولی روشن کنید، زیرا تاریکی راهی اساسی برای پنهان شدن متجاوزین است.
• اگر قرار است فقط برای یک روز یا چند روز از خانه دور باشید، صدای زنگ تلفن خود را به کمترین میزان آن تنظیم کنید. تلفن بدون جواب، نشان از خالی بودن خانه شما دارد.

چه نوع دستگاه امنیتی برای خانه خود بخریم؟

اگرچه هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری در امنیت خانه وجود ندارد، تعدادی از دستگاه‌ها و سیستم‌های امنیتی هوشمند در بازار امروز وجود دارند که می‌توانند به عنوان بهترین راه‌حل شناخته شوند. اما پرسش اساسی این است که: «کدام یک را باید انتخاب کرد؟» در واقع، اولویت‌ها و نگرانی‌های هر خانواده متفاوت است، اما در اینجا گزینه‌های ارزشمندی برای کمک به شما آورده شده‌اند:

قفل دیجیتالی
قفل دیجیتالی

• قفل دیجیتالی (با قابلیت اثر انگشت، پین کد، تشخصی کف دست و موارد دیگر) روشی کارآمد برای اطمینان از افزایش امنیت خانه و خداحافظی با قفل‌های سنتی کلیددار است. استفاده از این قفل‌ها مثل قفل درب اثر انگشتی برای همه خانه‌ها در اولویت نخست قرار دارند.

• سیستم‌های امنیتی معمولاً شامل سنسورها و دوربین‌های نظاره‌گر هستند. اگر خانه‌ای ویلایی و بزرگ دارید حتماً به نصب این دوربین‌ها اقدام کنید. برای آپارتمان‌ها نیز اگر وسائل گران قیمت و باارزشی دارید، به نصب دوربین فکر کنید.

• زنگ درب ویدیویی می‌تواند دستگاهی منحصربه فرد باشد، زیرا وقتی فردی زنگ خانه را می‌زند، شما می‌توانید به صورت ویدیویی فرد را مشاهده و شناسایی کنید.

کلام آخر

دانستن اینکه چگونه باید امنیت خانه خود را افزایش دهید، یکی از مهمترین اقداماتی است که صاحبان منازل باید انجام دهند. در این راستا، لازم نیست همه کار را یکباره انجام دهید، مشخص کنید که کدام استراتژی برای شما ضروری‌تر است و برای آن به فکر تدارک برنامه‌ای مشخص باشید. آگاهی از خطرات احتمالی امنیتی و اقدام زودهنگام بهترین راه برای ایمن‌سازی شرایط خانه و زندگی عزیزانتان است، پس آن را جدی بگیرید.

تماس با کارشناسان یوکا