این روزها تجهیزات هوشمند برای بالا بردن امنیت خانه روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. فناوری‌های به‌کار رفته در قفل هوشمند، امنیت و آرامش محل کار، اداره، ویلا و … را دوچندان می‌کند. برای اینکه بتوانید از این تجهیزات به بهترین شکل استفاده کنید، بایستی با ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید. ویژگی‌ها و قابلیت‌های این تجهیزات چیزی کاملاً متفاوت با کلیدهای معمولی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

قفل هوشمند چیست؟

قفل هوشمند در دسته لوازم الکترومکانیکی است که با استفاده از فناوری‌هایی از قبیل وای‌فای و بلوتوث کار می‌کند. برای باز کردن این تجهیزات نیازی به کلیدهای مکانیکی نیست و از دسترسی‌های بیومتریکی استفاده می‌شود. قفل دیجیتال برای تمامی محیط‌های کاری و خانه قابل استفاده است که می‌توان با گوشی‌های هوشمند آن را از راه دور کنترل کرد. به‌طور مثال: در بیشتر استخرها برای باز کردن درب کمدها از این لوازم الکترومکانیکی استفاده می‌شود.

انواع قفل هوشمند

انواع قفل هوشمند

این تجهیزات هوشمند بر اساس نوع کارایی در انواع مختلفی تولید می‌شوند که با توجه به نیاز و بودجه خود می‌توانید نوع مناسب آن را خریداری کنید. در زیر چند نمونه از رایج‌ترین و پرکاربردترین مدل‌های این تجهیزات را معرفی می‌کنیم:

مدل اثر انگشتی

این قفل با اسکن اثرانگشت و ذخیره آن کار می‌کند. شما می‌توانید اثرانگشت خود و اعضای خانواده یا هرکسی که مایل هستید را اسکن کنید و در حافظه دستگاه ذخیره کنید. باز و بسته شدن درب با لمس سنسوری که روی آن تعبیه شده، امکان‌پذیر است. امکان هک شدن این مدل بسیار پایین است.

قفل دیجیتال رمزدار

کارکرد این قفل آسان است و از لحاظ امنیت در رده بالایی قرار دارد. نمایشگر آن در دو مدل لمسی یا کلیدی است که اعداد روی آن قرار دارد. برندهای مختلفی این تجهیزات را تولید می‌کنند که در هر برند می‌توانید تعداد مشخصی رمز به آن دهید. برخی از آن ها با کارت و برخی هم با اثرانگشت کار می‌کنند.

در مدل‌های رمزدار این دسته از لوازم الکترومکانیکی از رمز یک‌بارمصرف استفاده می‌شود. از لحاظ امنیت، این مدل در رده بسیار بالایی قرار دارد.

قفل دیجیتال تشخیص چهره

در این مدل از قفل‌ها چهره شما و ویژگی‌های ظاهری فرد با اسکن دستگاه ذخیره می‌شوند و دستگاه تنها با انطباق چهره با مشخصات فرد، درب را باز و بسته می‌کند. امنیت این تجهیزات بالاست و در برخی از مدل‌ها می‌توان در کنار تشخیص چهره، رمز عددی هم برای دستگاه تعریف کرد، تا زمانی‌که دستگاه با انطباق چهره درب را باز و بسته نکرد، از رمز عددی استفاده شود.

مدل درب پول و پوش

در این مدل باز و بسته نمودن درب با فشار دادن دستگیره به داخل امکان‌پذیر است. این دستگاه مجهز به رمز یا اثر انگشت یا ترکیبی از هر دو است.

قفل دیجیتال کارتی

این تجهیزات با کارت کار می‌کنند. بیشتر هتل‌های بزرگ از این مدل‌ها برای سوئیت‌ها و اتاق‌ها استفاده می‌کنند.

عملکرد قفل هوشمند

عملکرد قفل هوشمند

یکی از مزیت‌هایی که محبوبیت قفل هوشمند را دوچندان کرده است، کنترل آن با استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه است. برخی از مدل‌ها با استفاده از رمزهای منحصربه‌فرد کار می‌کنند. قفل دیجیتال به وای‌فای متصل می‌شود که از طریق شبکه، کد گفته شده یا دستور باز کردن یا بسته شدن را دریافت می‌کند.

پس از نصب این تجهیزات باید اپلیکیشن اختصاصی آن‌ها را روی گوشی همراه نصب کنید و بعد از نصب یک رمز را برای آن تعریف کنید. نصب و راه‌اندازی بیشتر مدل‌ها کار چندان سختی نیست و در بیشتر مدل‌ها نیازی به تعویض کامل سیستم قفل درب نیست.

۵ ویژگی مهم که در هنگام انتخاب قفل هوشمند باید در نظر بگیرید

انتخاب قفل هوشمند برای امنیت خانه و جلوگیری از ورود سارقین یک راهکار مؤثر و کاربردی است. دیگر دوره استفاده از کلیدها تمام شده است و هوشمندسازی کمک زیادی به حذف کلیدهای فلزی کرده است. در انتخاب این دسته از لوازم الکترومکانیکی لازم است که به چند ویژگی مهم توجه کنید تا بتوانید بهترین مدل را برای خانه یا محل کار انتخاب کنید.

امنیت بالای قفل دیجیتال

چیزی که توجه افراد را به سمت قفل‌های دیجیتال کشانده است، امنیت بالای این قفل‌ها است. تمامی مدل‌های این تجهیزات نسبت به مدل‌های فیزیکی امنیت بالایی دارند. فناوری‌های به‌کاررفته در آن‌ها امکان هک و باز‌شدن توسط سارقان را به شدت کاهش داده است. در برخی از مدل‌ها از دو نوع سیستم هوشمند به‌صورت هم‌زمان استفاده می‌شود که به امنیت بیشتر کمک می‌کند.

دسترسی و مدیریت خانه

یکی از ویژگی‌هایی که امنیت خانه و محل کار شما را در هر جایی تضمین می‌کند، کنترل ساختمان به‌صورت مستقیم است. شما با نصب و راه‌اندازی این تجهیزات می‌توانید ورود و خروج به داخل خانه را کنترل و امنیت ساکنین خانه، به‌خصوص کودکان را فراهم کنید. برخی از مدل‌ها دارای کلید مهمان هستند؛ به این صورت که می‌توان یک‌سری رمز یک‌بارمصرف را برای دستگاه تعریف کرد تا بازکردن درب برای میهمانان و دوستانتان برای یک‌بار و با مدیریت شما امکان‌پذیر باشد.

استفاده آسان از قفل هوشمند

نصب و راه‌اندازی این تجهیزات پیچیدگی خاصی ندارد؛ حتی استفاده از آن‌ها باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود. استفاده آسان و مدیریت رفت‌وآمدهای روزمره از ویژگی‌های بارز این وسیله است که باید حین انتخاب حتماً به آن توجه کنید.

عدم نیاز به کلید مکانیکی

برای بازشدن این قفل‌ها نیازی به کلید مکانیکی ندارید و اغلب از طریق اثرانگشت، تشخیص چهره، رمز و کارت کار می‌کنند.

هشدار هنگام ورود غیرمجاز

یکی از ویژگی‌های امنیتی قفل‌های هوشمند، هشدار حین ورود غیرمجاز است. برنامه‌ریزی این مدل‌ها به این صورت است که هر نوع هک و ورود غیرمجازی را به شخص اطلاع می‌دهند.

نتیجه‌گیری

برای هوشمندسازی منازل اولین قدم استفاده از قفل هوشمند است. این فناوری محبوبیت زیادی پیدا کرده است و امنیت و رفاه را برای استفاده‌کنندگان حاصل کرده است. این تجهیزات به‌صورت الکترونیکی و الکترومکانیکی هستند و اجزای مهم آن‌ها باتری، نمایشگر، پردازشگر و … است.

مدل‌های متنوع آن‌ها با کارکرد متفاوت در بازار عرضه شده است. اما همه مدل‌ها با وای‌فای یا بلوتوث فعال می‌شوند. اگر می‌خواهید سیستم حفاظتی دیجیتال خود را از راه دور کنترل کنید، بهتر است مدل‌هایی را تهیه کنید که هم‌زمان از وای‌فای و بلوتوث پشتیبانی می‌کنند. در مدل‌هایی که تنها سیستم بلوتوث در آن‌ها فعال می‌شود، امکان کنترل از راه دور وجود ندارد.

برای تجربه یک خرید هوشمند، دریافت مشاوره از کارشناسان یوکا را از دست ندهید. تیم پشتیبانی فروش یوکا در تمامی مراحل همراه شما هستند.

تماس با کارشناسان یوکا