در حال حاضر مفهوم هتل هوشمند (Smart Hotel) بارها مطرح شده است اما راه حل کاربردی برای ایجاد این هتل‌ها چیست؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال لازم است ماهیت واقعی مکان‌های اقامتی هوشمند را بدانیم و خواسته‌های مهمانان و انتظارات آن‌ها را نیز از امکانات هتل مورد ارزیابی قرار دهیم. بسیاری از این اقامتگاه‌ها با استفاده از شبکه‌ی تلویزیونی که IPTV نامیده می‌شود اتاق‌ها را کنترل می‌کنند. برخی دیگر هم تمرکز اصلی خود را بر روی سیستم‌های قفل دیجیتال مانند قفل درب هوشمند الکترونیکی، قفل اثر انگشتی و … قرار داده‌اند. اما آیا این مکان‌های اقامتی (lodging) واقعاً هوشمند محسوب می‌شوند؟! برای اطلاع از این موضوع تا انتها با یوکا همراه باشید.

هتل هوشمند (Smart Hotel) چیست؟

پیش از بررسی امکانات هتل هوشمند (Smart Hotel Facilities) باید با ماهیت واقعی این سازه آشنا شویم. اقامتگاه هوشمند هتلی مجهز به فناوری‌های گوناگون مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا برای بهبود مدیریت و کارایی و ارائه خدمات بهتر به مهمانان است.

حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که چطور می‌توان به اهداف فوق دست پیدا کرد؟ در اولین قدم باید سنسورها را در قسمت‌های مختلف سازه و دکوراسیون آن نصب کرد تا داده‌ها را به صورت مداوم به پلتفرم مرکزی ارسال کنند. این داده‌ها به صورت همزمان دریافت و پردازش شده و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مدیریت هتل قرار می‌دهند.

امکانات هتل هوشمند

مشخصات یک سازه و اقامتگاه هوشمند

مهمانان با اقامت در یک سازه هوشمند از قابلیت‌های متعددی بهره‌مند می‌شوند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنترل دسترسی و امنیت از مهم‌ترین امکانات هتل هوشمند

امروزه از فناوری‌های جدید به منظور پیاده‌سازی روش‌های پیشرفته شناسایی افراد در زمان ورود آن‌ها به فضای داخلی ساختمان یا اتاق‌ها استفاده می‌شود. این فناوری‌های جدید می‌توانند شامل استفاده از کدها، تشخیص بیومتریک یا استفاده از دستگاه قفل الکترومکانیکی باشند. به‌علاوه دوربین‌های مدار بسته موجود هم به یک سیستم نظارت مرکزی متصل می‌شوند.

اتاق هوشمند

از دیگر امکانات هتل هوشمند می‌توان به اتاق‌های ویژه آن اشاره کرد که قابلیت‌های متعددی مانند تنظیم دمای دلخواه، درخواست سرویس اتاق، اطلاعاتی در مورد تعداد افراد ساکن در هتل و… را در اختیار مهمانان قرار می‌دهد تا اقامت دلنشینی را برای آن‌ها فراهم کند.

کنترل مخارج سازه: اقتصادی‌ترین امکانات هتل هوشمند

استفاده از تجهیزات هتل هوشمند یوکا امکان کنترل و نظارت لحظه‌ای بر مصرف آب، برق و سایر موارد را در اختیار مدیریت هتل قرار می‌دهد.

مدیریت فضاهای مشترک

یکی دیگر از امکانات هتل هوشمند قابلیت مدیریت فضاهای مشترک مثل اتاق‌های جلسه، باشگاه، ظرفیت رستوران و مواردی از این قبیل است که منجر به هماهنگی بهتر بین کارکنان و مدیریت می‌شود.

نظارت بر پارکینگ

یکی از مواردی که می‌تواند ارائه‌ی خدمات با کیفیت را تضمین کند، نظارت بر دسترسی وسایل نقلیه و کنترل حجم فضاهای موجود در پارکینگ است که از طریق امکانات هتل هوشمند در اختیار کارکنان قرار می‌گیرد.

امکانات هتل هوشمند

امکانات هتل هوشمند و قابلیت‌های آن

برای تفهیم بهتر امکانات هتل هوشمند (Smart Hotel Facilities) ابتدا لازم است به سوالات زیر پاسخ دهیم:

۱) برای ساخت اقامتگاه هوشمند چه نوع تجهیزاتی نیاز داریم؟

در پاسخ به این پرسش باید اشاره کنیم که اندازه‌ی سیستم و امکانات هتل هوشمند متغیر است؛ اما مجموعه‌ی کاملی از این نوع اقامتگاه باید شامل موارد زیر باشد:

  • سیستم قفل کارتی هتلی
  • سیستم مدیریت هتل
  • سیستم RCU هتل

سیستم RCU شامل تجهیزات زیادی است. این دستگاه‌ها طوری طراحی شده‌اند که مهمانان بتوانند لحظات زیبایی را تجربه کنند. به عنوان مثال می توان از کنترل دستگاه‌های هوشمند خانگی به وسیله تلفن همراه نام برد که در برطرف‌کردن نیازهای مهمانان نقش اساسی دارد.

۲) مهمانسراهای هوشمند چگونه نیاز مهمانان را مرتفع می‌کنند؟

تغییر در امکانات هتل هوشمند (Smart Hotel Facilities) باید براساس نیازهای واقعی مهمانان انجام گیرد. ممکن است مهمانان تمایلی به تماشای تلویزیون نداشته باشند؛ بنابراین ایده‌ی هوشمندانه‌ی شما جهت تماشای تلویزیون عملا سودمند نخواهد بود.

مسئله‌ی دیگری که باید به آن توجه کنید این است که آیا ایده باز کردن درب با تلفن همراه برای مهمان مناسب است یا نه؟ اگر واژه‌ی هوشمند فقط شامل چنین تجربیاتی باشد، به جای القای حس هوشمندی در مهمانان احساس دردسر به آن‌ها منتقل خواهد شد.

بنابراین می‌توان گفت که تحت فرض هوشمندی، مهمانان می‌توانند از تجهیزات هتل به خوبی استفاده کنند. در حقیقت هوشمندی هتل نه تنها برای مهمانان سودمند است بلکه منجر به افزایش کارایی آن نیز می‌شود.

۳) چگونه می‌توان برای مهمانان، مکان‌های اقامتی هوشمند طراحی کرد؟

در نهایت در پاسخ به پرسش سوم باید بیان کرد که در حال حاضر شرکت نوآوران هوشمند (یوکا) از فناوری کنترل بی‌سیم برای مدیریت هوشمند استفاده می‌کند که نصب آن آسان است؛ اما اگر بررسی کاملی در این زمینه وجود نداشته باشد، پروسه‌ی نصب با مشکل مواجه خواهد شد. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که یک روز اقامت و استفاده از امکانات هتل‌ هوشمند مجموعه نوآوران چگونه خواهد بود؟!

معرفی سیستم کنترل هتل شرکت نوآوران هوشمند (یوکا)

شرکت نوآوران هوشمند ارائه‌دهنده‌ی تجهیزات و خدمات هوشمند در هتل‌ها، آپارتمان‌ها و… است. مجموعه‌ی ما دارای سیستم کنترل قفل درب‌های تعاملی چند مهمانه بوده و از قسمت‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و برنامه ویژه‌ای تشکیل شده که می‌تواند جهت ادغام منابع و راه‌اندازی امکانات هتل هوشمند کمک قابل توجهی به مکان‌های اقامتی در سطح کشور داشته باشد.

سیستم‌های ذکر شده نه تنها ویژگی‌های منحصر به فرد هتل‌ها را توسعه می‌دهند بلکه خدمات آنلاین و سفارشی بیشتری را برای کمک به بازاریابی آن‌ها فراهم می کنند.

مزایای نصب و استفاده از سیستم کنترل هتل شرکت نوآوران هوشمند (یوکا) چیست؟

  • کمک به صرفه جویی در برق و انرژی با ارائه سیستم و امکانات هتل هوشمند
  • کاهش نیروی کار مورد نیاز و افزایش کارایی منابع انسانی با هدف بهبود کارایی امکانات هتل هوشمند
  • بهبود امتیاز ستاره هتل
  • تمرکز و ارتقا سطح مدیریت مجموعه
  • بهبود تجربیات مشتری و ایجاد احساس دلپذیرتر از تجربه امکانات هتل هوشمند

بر این اساس می توان گفت سیستم کنترلی و امکانات هتل هوشمند، سیستمی پایدار و پیشرفته بوده و به دلیل راحتی بیشتر مشتریان، صرفه جویی در انرژی و حفاظت از محیط زیست به طرز موثری میزان تقاضا جهت رزرواسیون را افزایش می‌دهند. 

خرید و سفارش امکانات هتل هوشمند یوکا

در این مطلب با ماهیت امکانات هتل هوشمند و مزایای راه‌اندازی این مکان‌های اقامتی با استفاده از سرویس کنترلی یوکا آشنا شدیم. ما در نوآوران هوشمند با بهره‌گیری از کادری مجرب و تجهیزاتی پیشرفته تلاش می‌کنیم تا نیاز کشور را به تجهیزات هوشمند برطرف کنیم. مشتریان عزیز می‌توانند برای آشنایی بیشتر با تجهیزات هتلی مانند قفل کارتی، تلفن هتلی و … از طریق شماره تلفن ۴۷۲۲۳-۰۲۱ با مشاوران ما تماس گرفته و تجهیزات مناسب را برای کسب‌وکار یا منزل خود خریداری کنند.

منبع: 

https://nexusintegra.io/smart-hotels/#:~:text=A%20Smart%20Hotel%20is%20a,a%20better%20service%20to%20guests.

https://en.wikipedia.org/wiki/Smart_tourism