تمیز کردن خانه و خانه تکانی مشخصا فقط برای زمان خاصی از سال و فصل بهار نیست و برای داشتن ذهنی آرام و روحیه خوب در لحظاتی که در خانه هستید لازم است خانه شما همیشه مرتب و تمیز باشد.

اما همه ما می‌دانیم که تمیز کردن خانه کاری وقت گیر و زمان بر است و در این روزها که همه ما به نوعی سرمان شلوغ است و فرصت زیادی برای ساعت‌ها تمیز کردن خانه نداریم باید چه راهکاری به کار بگیریم تا در مدت زمان کم بتوانیم خانه را مرتب و تمیز کنیم.

از طرفی با انتخاب راه‌های اشتباه و نداشتن اطلاعات لازم در خصوص راهکارهای تمیز کردن خانه قطعا هم زمان و پول‌مان را هدر می‌دهیم و بدتر از این حتی گاهی جان‌مان را هم به خطر می‌اندازیم !!  پس برای تمیز کردن خانه و زندگی در یک خانه پر از انرژی‌های مثبت و حال خوب باید این اشتباهات را تکرار نکنیم.

فهرست مطالب

۹ اشتباهی که هرگز نباید در تمیز کردن خانه آن‌ها را انجام دهید:

۱-از سر کنجکاوی پاک کننده را با هم ترکیب نکنید!

شما قطعا شیمی‌دان نیستید و نیازی نیست از سر کنجکاوی انواع و اقسام پاک کننده‌ها و مواد شوینده برای تمیز کردن خانه را با هم مخلوط کنید تا شاید در این بین کشفی هم کنید و یک ماده پاک کننده جدید اختراع کنید.

فقط از یک نوع ماده شستشو برای تمیز کردن خانه استفاده کنید

فقط از یک نوع ماده شستشو برای تمیز کردن خانه استفاده کنید

 شاید تا به حال نمی‌دانستید : ترکیب شوینده‌ها با یکدیگر به این هدف که شاید قدرت تمیزکنندگی آن‌ها چند برابر شود می‌تواند منجر به مرگ شما شود. مثلا اگر جرم‌گیر و سفیدکننده را با هم ترکیب کنید گازهای سمی کلرداری آزاد می‌شود که خصوصا اگر در سرویس بهداشتی و حمام این کار را بکنید قطعا می‌تواند منجر به خفگی و مرگ شما شود. پس این مورد را بهتر است به سازنده‌های این محصولات بسپارید و فقط از یک نوع شوینده و پاک کننده سطوح برای تمیز کردن خانه استفاده کنید.

۲– ابزار اشتباه و نامناسب برای پاک کردن هر قسمت از خانه انتخاب نکنید

سیاه شدن شیر آلات و علت آن

سیاه شدن شیر آلات و علت آن

قطعا شما دوست دارید بعد از تمیزکردن خانه هم بتوانید از وسایل‌تان استفاده کنید نه اینکه مجبور شوید وسایل‌تان را دور بریزید و نو بخرید! پس برای تمیزکردن هر قسمت از خانه و وسایل از ابزارهای مناسب استفاده کنید.

مثلا اگر برای شامپو فرش کشیدن روی فرش‌های‌تان از یک برس زبر و خشن استفاده کنید قطعا بعد از تمیز کردن فرش شما مثل یک فرش ۱۰۰ ساله می‌پوسد و پودر می‌شود و لازم است یک فرش نو را جایگزین کنید! پس برای تمیز کردن فرش بهتر است از یک اسفنج نرم یا دستمال مرطوب نرم استفاده کنید. یا برای تمیز کردن شیر آلات حمام و آشپزخانه بهتر است از مایع سفید کننده غلیظ استفاده نکنید چون ممکن است باعث سیاه شدن شیر آلات شما شود.

۳- از جای اشتباه تمیز کردن را شروع نکنید

یکی از سوالاتی که همه ما در زمان تمیز کردن خانه از خودمان می‌پرسیم این است که دقیقا باید از کجای خانه شروع کنیم؟! انتخاب اشتباه محل شروع کردن تمیزی ممکن است در نهایت همه زحمات و وقت شما را هدر بدهد و در نهایت خانه‌تان نه تنها تمیز نمی‌شود بلکه از روز اول هم کثیف‌تر می‌شود.

راهنما : در پاسخ به این سوال که تمیز کردن خانه را باید از کجا شروع کنیم؟ یک قانون کلی وجود دارد و آن هم این است که از بالا به پایین حرکت کنید! یعنی در یک اتاق اول باید دیوارها و پنجره‌ها را تمیز کنید و بعد کف اتاق را.

۴– تفکر استفاده زیاد از مواد شوینده برای تمیزی بیشتر را کنار بگذارید

برای تمیز کردن خانه از مواد شوینده به اندازه استفاده کنید

برای تمیز کردن خانه از مواد شوینده به اندازه استفاده کنید

بعضی از ما بر اساس عادت و یا این تصور اشتباه که اگر از مواد شوینده بیشتری استفاده کنیم خانه‌مان یا وسایل تمیزتر می‌شود، هم پول‌مان را هدر می‌دهیم و هم ممکن است به خودمان یا هر فردی که در خانه است و ممکن است آلرژی داشته باشد صدمه بزنیم.

پس بهتر است در زمان تمیز کردن خانه فقط و فقط طبق دستورالعملی که روی مواد شوینده نوشته شده است پیش بروید و این تصور غلط را از ذهن‌تان بیرون بیاورید که با اضافه کردن مواد شوینده بیشتر خانه تمیزتر می‌شود.

این مواد شوینده معمولا غلظت لازم برای تمیز کردن هر سطحی را دارند و طبق آزمایشات انجام گرفته همان میزانی که خود کارخانه و تولید کننده در روی برچسب اعلام میکند قطعا برای تمیز کردن هر سطحی کافی است.

پس حتما در هنگام ریختن شوینده‌ها در ظرف از پیمانه خود شوینده یا پیمانه مناسب استفاده کنید و دقیقا به همان مقدار استفاده کنید.

 

آموزش تمیز کردن و براق کردن درب ضد سرقت چوبی و دستگیره دیجیتال

 

۵-طبق دستورالعمل برچسب‌های مواد شوینده پیش بروید نه هر روشی که دوست دارید

روش تمیز کردن خانه

روش تمیز کردن خانه

روی تمامی مواد شوینده مخصوص تمیز کردن خانه قطعا دستورالعملی نوشته شده است که بسیاری از ما بی‌توجه به این دستورالعمل‌ها هر جور که دوست داشته باشیم عمل می‌کنیم که این مساله باعث می‌شود نتیجه مناسب را نگیریم.

پس مثلا اگر روی یک شوینده نوشته شده است “در ابتدا روی سطح اسپری شود و سپس بعد از گذشت ۲ ساعت با یک دستمال مرطوب پاک شود “  دقیقا همین کار را انجام بدهید نه اینکه ماده شوینده را سرازیر کنید روی سطح یا از این بدتر وسیله را داخل این ماده شوینده خیس کنید!

یا ممکن است ماده را روی سطح اسپری کنید و سریع بگویید وقت ندارم و پاک کنید یا بالعکس ماده را اسپری کنید و فراموش کنید و بدون تمیزکردن سطح بگذارید یک شب بماند و… همه این موارد باعث می‌شود نتیجه مناسب نگیرید و حتی گاهی به سطح یا وسیله‌ای که خواستید آن را تمیز کنید صدمه هم بزنید و آن غیر قابل استفاده شود.

۶– از تمیز کننده‌های خانگی مانند سرکه و لیمو ترش روی تمامی سطوح خانه استفاده نکنید

درست است که سرکه و لیمو ترش جزو تمیز کننده‌های خانگی بی‌ضرر شناخته می‌شوند و استفاده از آن‌ها برای تمیز کردن بسیاری از سطوح توصیه شده است اما باید به این مورد توجه کنیم که قرار نیست هیچ ماده‌ای در دنیا برای همه سطوح و برای همه کاری ایده‌آل و مناسب باشد.

مثلا سرکه و لیمو ترش به خاطر خاصیت اسیدی بالایشان ممکن است به سطوحی مانند مرمر، سنگ آهک، عقیق و… آسیب برسانند. اما همین مواد برای کاشی و فایبر گلاس عالی هستند.

 

با این ۱۱ پیشنهاد نقره ای،دکوراسیون خانه تان را سوپر لوکس و اشرافی کنید( همراه با ۱۶ عکس نمونه)

 

۷– آب بیش از حد استفاده نکنید!

روش تمیز کردن مبلمان خانه

روش تمیز کردن مبلمان خانه

همه ما می‌دانیم که این روزها بیشتر کشورها و از جمله خود ما گرفتار بحران کم آبی هستیم. پس اگر شما فردی هستید که نگران بحران خشک‌سالی، کم‌آبی و نابودی گونه‌های زیادی از جانداران و همین‌طور آسیب رسیدن به هم‌نوعان خودتان هستید قطعا در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنید.

البته در اینجا در کنار مساله بهینه استفاده کردن آب، منظورمان این است که در هنگام تمیز کردن خانه وسایل و سطوحی هستند که اگر از آب بیش از اندازه برای پاک کردن آن‌ها استفاده کنید ممکن است آسیب ببینند و این آسیب دیگر قابل جبران هم نباشد مثلا بعضی از سطوح فلزی و یا حتی مبلمان از این نوع هستند . پس برای شست‌وشو و تمیزکردن این سطوح بهتر است از آب به طور مستقیم استفاده نکنید و سطح را با دستمال مرطوب تمیز کنید .

۸– در یک روز آفتابی پنجره ها را تمیز کنید

یکی از علت‌های این‌که باید در یک روز آفتابی پنجره‌ها را تمیز کنید این است که در یک روز بارانی تمام زحمت شما در همان لحظات اول هدر می‌رود و شیشه‌ها مجدد لک می‌شوند و قطعا خستگی در تن‌تان می‌ماند.

اما علت دیگر و مهم‌تر این است که در یک روز آفتابی به خاطر خشک و گرم بودن هوا وقتی شما از شیشه پاک‌کن برای پاک کردن شیشه‌ها استفاده می‌کنید سریعا این مایع روی شیشه خشک می‌شود و خود این مساله باعث می‌شود تمیزکاری شما سریع‌تر باشد و نتیجه بهتری هم بگیرید.

روش تمیز کردن شیشه ها

روش تمیز کردن شیشه ها

۹– قبل از تمیزکاری پاکت جارو برقی خود را خالی کنید

در صورتی که جاروبرقی شما از نوع پاکتی و کیسه‌ای است حتما قبل از اینکه تمیزکاری خانه را شروع کنید پاکت جاروبرقی خودتان را تعویض کنید و از یک پاکت نو استفاده کنید. چون در صورتی که دو سوم پاکت پر شده باشد زمانی که شما شروع می‌کنید به تمیزکاری خانه به جای اینکه جاروبرقی گردو‌غبار را بگیرد بیشتر فضا را کثیف‌تر می‌کند و هر چه گرد و غبار هم داخل کیسه است به بیرون می‌دهد. پس در اولین فرصت ابتدا کیسه جاروبرقی را تعویض کنید بعد شروع به گردگیری و جارو کردن کنید.

۹ روش عجیب و غریب تمیز کردن خانه که حتی بعضی از آنها را در خواب هم می توانید انجام دهید !!

خرید قفل دیجیتال یوکا