شاید باور نکنید که داشتن خانه ای تمیز و خوشبو و مرتب چه قدر می تواند در روحیه و انرژی ساکنین خانه موثر باشد . اما به همان اندازه هم تمیز کردن خانه وقت گیر و کاری سخت است . پس برای اینکه هم خانه ای تمیز داشته باشیم و هم در مدت زمان کوتاهی خانه را تمیز کنیم که وقت مان زیاد هدر نرود باید ترفندها و راهکارهایی را به کار بگیریم . در اینجا ۹ راهکار جالب و باورنکردنی را با هم مرور می کنیم :

فهرست مطالب

۱- یخچال خانه را با مسواک و خمیر دندان تمیزکنید !!

تمیز کردن یخچال با مسواک و خمیر دندان

تمیز کردن یخچال با مسواک و خمیر دندان

یخچال یکی از فضاها و وسایلی است که چون به صورت دائمی از آن استفاده میشود و خصوصا اینکه با مواد غذایی سر و کار دارد تمیز کردن آن بسیار اهمیت دارد و مستقیما به سلامت ما ارتباط پیدا میکند . و از طرفی همین تماس دائمی با مواد غذایی باعث میشود که زودتر از هر قسمت دیگری در خانه کثیف و لکه دار شود .

خرید قفل های دیجیتال و الکترونیکی هوشمند یوکا-نوآوران هوشمند

برای پاک کردن یخچال یکی از راحتت ترین و دم دست ترین راه ها استفاده از یک مسواک و خمیر دندان است . مواد شیمیایی موجود در خمیر دندان به راحتی هر لکه ای روی یخچال را از بین می برند و از طرفی مسواک هم با اصطحکاکی که ایجاد می کند می تواند این تمیزی را بیشتر کند .

بعد از تمیز کردن لکه ها و کثیفی های روی بدنه یخچال ، برای از بین بردن بوها هم می توانید از یک لیموی تازه استفاده کنید . لیمو ترش تازه را دو نیم کنید و یکی را در قفسه های بالای یخچال و دیگری را در قفسه های پایین تر بگذارید . لیموی تازه طبیعی می تواند هر بویی را جذب خود کند و باعث شود یخچال شما بوی بد و تند بعضی از موارد غذایی را به خود نگیرد .

۲- هر چیز غیر ضروری در خانه تان را در سبد ” اهدایی ” یا ” دورریختنی” بگذارید

برای زندگی در یک خانه مرتب و تمیز یک قاعده خیلی ساده وجود دارد : باید هرچیزی که در خانه تان بلااستفاده است با بیرحمی هرچه تمام تر دور بریزید . همه ما به جز جز وسایل خانه مان تعلق خاطر داریم و مشخصا نمی توانیم حتی در صورتی که برای ما هیچ کارایی ای ندارند هم آنها را از خودمان دور کنیم .پس باید کمی بیرحمانه همین امروز تصمیم بگیرید که هر چیزی یا وسیله ای که در خانه بلا استفاده است را از خانه تان دور کنید .

تمیز کردن خانه و دور ریختن وسایل اضافی

تمیز کردن خانه و دور ریختن وسایل اضافی

اما چه طوری بفهیمم که کدام وسیله ها را باید دور بیاندازیم ؟

بهترین راه تشخیص بی استفاده بودن هر وسیله ای این است که جند لحظه به آن نگاه کنید ، اگر در ۶ ماه گذشته حتی یکبار هم از آن استفاده نکرده اید مشخصا در سبد بیرون انداختی ها بگذارید .تنها چیزهایی که استثنا هستند در این مورد ، لباس ها و اشیای فصلی هستند . به غیر از اینها اگر وسیله ای ۶ ماه استفاده نشده باشد و گوشه خانه خاک خورده باشد باید به یکی از این سبدها برود . شما باید دو سبد در نظر بگیرید ، یک سبد برای وسایل ” اهدایی “ یعنی وسایلی که کاملا سالم و قابل استفاده هستند اما دیگر برای شما کارایی لازم را ندارند و بهتر است آن را به فرد دیگری که به آن نیاز دارد اهدا کنید . سبد دوم مربوط به وسایل ” دورریختنی “ است یعنی وسایلی که باید راهی آشغالی کنید شاید با بازیافت آن بتوان استفاده مفیدی از آن کرد.

۳- تمیز کردن موی حیوانات از روی فرش ها و مبلمان با دستکش پلاستیکی

تمیز کردن خانه از موی حیوانات خانگی با دستکش پلاستیکی

تمیز کردن خانه از موی حیوانات خانگی با دستکش پلاستیکی

این روزها به شدت نگه داری حیوانات خانگی در بین خانواده ها باب شده است و افراد زیادی دوست دارند حیوانات ملوس و زیبایی مثل گربه یا سگ را در خانه خودشان نگه دارند .

جهت مشاهده پر فروش ترین محصولات قفل های دیجیتال هوشمند یوکا کلیک کنید

اما یکی از دردسرهای نگه داری حیوانات خانگی مشخصا پر شدن همه جای خانه از موی این حیوانات خانگی است . برای تمیز کردن موی حیوانات از روی فرش یا مبلمان خانه یا تخت خواب لازم است ابتدا یک جفت دستکش پلاستیکی دست تان بکنید .این دستکش ها به خاطر جنس خاص شان می توانند موهای گربه ، سگ یا هر حیوان خانگی دیگر را به خودشان جذب کنند . پس بعد از پوشیدن دستکش هر جایی که فکر میکنید موی حیوانات در آنجا ریخته است را دست بکشید و چند بار حرکت رفت و برگشتی انجام بدهید . از این همه مویی که به دستکش تان چسبیده قطعا خودتان تعجب میکنید!!

۴- شستشوی فرش با جوش شیرین و سرکه به روشی آسان

تمیز کردن فرش خانه با تمیز کننده های خانگی

تمیز کردن فرش خانه با تمیز کننده های خانگی

تمیز کردن فرش ها و موکت یکی از مهمترین و سخت ترین قسمت های خانه تکانی و تمیز کردن خانه است . و اگر همه جای خانه را تمیز و مرتب کنید اما فرش ها و کف خانه تمیز نشود قطعا در همان لحظه اول ورود، هر میهمانی سریعا متوجه این کثیفی و خاک و گرد و غبار روی فرش و موکت یا کف خانه شما میشود .

جهت مشاهده محصولات قفل های دیجیتال هوشمند یوکا کلیک کنید

پس تمیز کردن فرش به روشی سریع که بهترین جواب را هم بگیرید می تواند در تمیز دیدن خانه شما موثر باشد . برای تمیز کردن فرش می توانید از تمیز کننده های خانگی عالی و سالم استفاده کنید . یکی از این تمیز کننده های خانگی ترکیب جوش شیرین و سرکه است . این ترکیب یکی از ترکیب های خانگی معجزه آسا برای تمیز کردن خانه و خانه تکانی است . کمتر جایی را می توان در خانه پیدا کرد که نتوانیم با جوش شیرین و سرکه تمیز کنیم . برای تمیز کردن فرش در ابتدا بهتر است با یک جاروبرقی قوی با مکش خوب روی فرش را بکشید تا هیچ گرد و غباری روی آن نماند . بعد هر جایی که لکه ای روی فرش دیدید ابتدا کمی جوش شیرین روی آن بریزید و بعد هم سرکه سفید را اضافه کنید . بعد از اینکه چند دقیقه با یک دستمال تمیز و کمی مرطوب باقی مانده سرکه و جوش شیرین را از روی فرش پاک کنید . به جای ترکیب سرکه و جوش شیرین می توانید از ترکیب سرکه و نمک هم استفاده کنید .

۵-تمیز کردن فر و گاز آشپزخانه با جوش شیرین

روش تمیز کردن فر و گاز آشپزخانه

روش تمیز کردن فر و گاز آشپزخانه

معمولا هر چه قدر هم که رعایت کنید و بعد از هر بار پخت و پز فر و گاز را تمیز کنید باز هم بعد از مدتی جرم مواد غذایی و چربی های غذایی روی فر و گاز آشپزخانه جمع می شوند و منظره ای بسیار زشت و کثیف ایجاد می کنند .

قفل های دیجیتال هوشمند: بررسی بهترین قفل های دیجیتال هوشمند در سال ۲۰۲۲

و اگر هر یک ماه یا نهایت دو ماه یکبار این جرم ها را از روی فر و گاز پاک نکنید حتما در طولانی مدت دچار دردسر میشوید و پاک کردن آنها بسیار سخت میشود . برای پاک کردن این جرم ، کمی جوش شیرین یا بی کربنات سدیم را در یک اسپری آب بریزید و روی سطح و بدنه فر و گاز آشپزخانه اسپری کنید . به مدت یک شب بگذارید این مایع روی بدنه داخلی فر بماند و روز بعد با یک دستمال مرطوب و تمیز سطح فر یا گاز را پاک کنید .

هشدار : حتما توجه کنید که این مایع را روی شعله ها اسپری نکنید

۶– از ماشین ظرفشویی برای شستن اسباب بازی های بچه ها کمک بگیرد

شستن اسباب بازی های بچه ها با ماشین ظرفشویی

شستن اسباب بازی های بچه ها با ماشین ظرفشویی

بله تعجب نکنید ، قرار نیست ماشین ظرفشویی فقط ظرف ها را بشوید . از ماشین ظرفشویی می توانید برای شستن اسباب بازی های بچه ها استفاده کنید . خصوصا اگر کودک شما در سن پایین باشد غیر ممکن است که اسباب بازی های خود را در دهانش نگذارد و به این شکل اسباب بازی های کثیف وآلوده به باکتری های مختلف می توانند باعث بیماری بچه ها شوند . پس در اولین فرصت تمام اسباب بازی های قابل شستشوی کودکان تان را در ماشین ظرفشویی بگذارید و با همان قرص ها یا مواد شوینده ای که ظروف را می شویید اسباب بازی ها را هم برق بیاندازید و بشورید .

 

۷- مایکرو فر را با بخار آب و سرکه تمیز کنید

روش تمیز کردن مایکروویو

روش تمیز کردن مایکروویو

مایکروویو هم دقیقا مانند گاز و فر آشپزخانه می تواند در مدت زمان کم جرم بگیرید و همیشه کثیف به نظر برسد . برای تمیز کردن مایکروویو در یک ظرف یا کاسه شیشه ای کمی سرکه را داخل آب بریزید و داخل مایکروویو بگذارید تا بجوشد و بخار شود .بعد ظرف را بیرون بیاورید و با یک دستمال تمیز داخل مایکوویو را پاک کنید .

هشدار : مراقب باشید که هیچ گاه بلافاصله بعد از باز کردن درب مایکروویو آب جوش را بیرون نیاورید چون ممکن است روی دست و صورت تان بپاشد و منجر به سوختگی شدید شما شود .

۸- مرتب کردن کمد لباس تان بر اساس رنگ لباس ها

مرتب کردن لباس های کمد

مرتب کردن لباس های کمد

مشخصا یکی از فضاهایی که اگر نامرتب باشد باعث سردرگمی شما و دیر رسیدن به قرار های کاری و مهم تان میشود کمد لباس هاست !! پس در اولین فرصت باید نسبت به مرتب کردن و تمیز کردن آنها اقدام کنید .

برای مرتب کردن کمد لباس ها در اولین فرصت باید لباسهایی که هیچ وقت آنها را نمی پوشید در سبد اهدایی ها یا دور انداختنی ها بگذارید . اگر کمد بزرگ لباس دارید بهتر است لباس های هر فصل را در یک قسمت بگذارید که موقع انتخاب لباس دچار سردرگمی نشوید . اگر هم کمد لباس تان کوچک است و فضای نگه داری تمامی لباس های تان را ندارد بهتر است فقط لباس های فصلی که در آن هستیم را داخل بگذارید و بقیه لباس ها در قسمت انباری خانه بگذارید تا به فصل شان برسید . یکی از راه های خوب دسته بندی لباس ها هم براساس رنگ آنها است . به این شکل زمانی که بخواهید بیرون بروید و سریعا نیاز داشته باشید که یک دست لباس را ست کنید خیلی راحت می توانید این کار را انجام دهید .

۹– حمام خود را در خواب تمیز کنید !

تمیز کردن خانه در خواب

تمیز کردن خانه در خواب

حمام و سرویس بهداشتی از جمله قسمت هایی است که تمیز کردن آنها ممکن است برای بسیاری از ما سخت و خسته کننده باشد و لکه ها و کثیفی ها به راحتی پاک نشوند . برای پاک کردن حمام و سرویس بهداشتی بهتر است شب قبل از خواب سرکه سفید را با مقدار لازم آب مخلوط کنید و روی تمامی سطوح اسپری کنید و بعد هم بروید بخوابید . فردا صبح که از خواب بیدار شدید فقط کافی است با آب همه جا را بشویید ، خودتان از برق افتادن همه قسمت های سرویس بهداشتی و حمام قطعا تعجب میکنید . همین طور برای پاک کردن دوش حمام و از بین بردن جرم آن فقط کافی است در یک کیسه پلاستیکی آب و کمی سرکه پر کنید و دور سردوش حمام گره بزنید به شکلی که سر دوش در داخل کیسه و در مایع قرار گیرد . به همین راحتی .