با هوشمند شدن ابزارهای زندگی، به نظر می‌رسد تقریباً همه چیز دیجیتالی شده است. قفل درب هم از این قاعده مستثنی نیست. از آن روزهایی که قفل‌های مکانیکی سنتی تنها گزینه موجود بودند، مدتها گذشته است. این روزها طیف گسترده ای از قفل الکترونیک در بازار هستند که می‌توانند آینده امنیت املاک را به کلی تغییر دهند. در این مقاله قرار است تفاوت قفل الکترونیک و قفل مکانیکی را با هم مقایسه کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

مسئله کنترل دسترسی

آیا تا به حال به کسی گفته‌اید که درصورت نیاز به کلید یدکی خانه، زیر درب اتاق را بررسی کند؟ آیا تا به حال کپی از کلید فیزیکی خود ساخته‌اید تا با شخص دیگری آن را به اشتراک بگذارید؟

اصلی‌ترین تفاوت قفل الکترونیک و قفل مکانیکی استفاده از کلید است. در قفل‌های مکانیکی، وقتی کسی بداند چطور می‌تواند آن را باز کند، به خانه شما دسترسی آزاد و نامحدودی خواهد داشت.

شاید دوست داشته باشید که دسترسی افراد خاصی را به خانه خود محدود کنید. مثلا اگر نظافتچی، پرستار کودک یا هر کسی که گاهی به خانه شما رفت‌وآمد دارد، ترجیح دهید که دسترسی او به خانه را محدود کنید.

قفل الکترونیک به شما چنین امکانی می‌دهد. نیاز نیست که افرادی که گاهی به خانه شما رفت‌وآمد دارند، راه دسترسی دائمی به خانه شما در در دست داشته باشند. و از طرف دیگر به کلید نیاز ندارند و کافیست رمزی چهار تا شش رقمی داشته باشید تا بتوانید به آن دسترسی داشته باشید و رمزهای موقت را برای اوقات خاص از کار بیندازید.

حتی بعضی از سیستم‌های پیشرفته به شما این امکان را می‌دهند که زمان مشخصی از PIN را به عنوان معتبر بشناسید، بنابراین هیچ کس نمی‌تواند نیمه شب بدون تأیید شما وارد شود.

این مقاله را از دست ندهید:

تفاوت قفل الکترونیک و قفل مکانیکی

گزینه‌های پیشرفته و افزونه‌ها

از دیگر تفاوت قفل الکترونیک و قفل مکانیکی می‌توان به گزینه‌‌های پیشرفته امنیتی اشاره کرد. در حالی که هک کردن سیستم‌های قفل الکترونیکی مدرن کار چندان ساده‌ای نیست، اما نمی‌توان انکار کرد که این کار ممکن است. همیشه امکان هک سیستم وجود دارد و جدا از آن می‌توان رمز را حدس زد.

به‌علاوه، سیستم‌های قدیمی سیلندرهای مکانیکی دارند و می‌توان آن‌ها را شکست و درب را باز کرد.

اما مدل‌های جدیدتر قفل هوشمند درب که از طریق کنترل بی سیم کار می‌کنند، سطح امنیتی و آرامش بیشتری را به کاربران ارائه می‌دهند.

آیا سیستم الکترونیکی شما دارای صفحه کلید است یا خیر؟ اکثر این سیستم‌ها از فن آوری‌های ارتباطی رایجی از جمله بلوتوث و وای فای برای کار استفاده می‌کنند. تنها ایراد آن‌ها چیست؟

سارقین حرفه‌ای، با غلبه بر موانع امنیتی بی شماری برای ورود، می‌توانند آن را هک و درب را باز کنند. خوشبختانه، چند روش مناسب وجود دارند که صاحبان خانه می‌توانند برای محافظت از اموال خود آن‌ها را رعایت کنند:

موارد امنیتی قفل‌های الکترونیک

  • انتخاب کد دسترسی دشوار و سخت برای شکستن
  • عدم اشتراک کد شما با هیچ شخص غیرمجازی
  • نگه داشتن همه کدها در یک مکان امن
  • نگه داشتن کلیدهای مکانیکی پشتیبان در مکانی امن
  • تغییر کد خود پس از هر حادثه امنیتی
  • به روز نگه داشتن باتری و سیستم‌های الکترونیکی به خوبی

علاوه بر این، کاربران باید وقت بگذارند و از تمام ویژگی‌های ایمنی قفل‌های الکترونیکی خود استفاده کنند. این موارد می‌توانند از اتصال از راه دور و فناوری هشدار یکپارچه گرفته تا ابزارهای باز کردن خودکار و قفل خودکار باشند.

بررسی تفاوت قفل الکترونیک و قفل مکانیی

دسترسی اضطراری

ورود ساده و دسترسی آسان، دیگر تفاوت قفل الکترونیک و قفل مکانیکی است. چه کسی دوست دارد که وقتی دست پر به خانه برمی‌گردد و بسته‌های سنگین در دست دارد، به‌دنبال کلید باشد؟

حتی بهترین قفل‌ها هم  می‌توانند باعث دردسر شوند، به ویژه زمانی که عجله دارید. قفل الکترونیک امکان باز کردن آسان درب و حذف کلیدهای دست‌وپاگیر را برای کاربران فراهم می‌کند.

به همین دلیل است که در مواقع اضطراری، هنگام عجله برای ورود به خانه خود  قفل‌های الکترونیکی درب ترجیح داده می‌شوند. دسترسی سریع اجازه می‌دهد تا شما در عرض چند ثانیه وارد خانه شوید.

همچنین می‌توانید از طریق تلفن هوشمند خود به طور خودکار درب را برای یکی از عزیزان خود باز کنید، حتی اگر کیلومترها دورتر باشید. با دسترسی سریع به این فناوری، در صورت وجود یک فرد متجاوز یا فردی مشکوک، دیگر در ملک شما، مشکلی ایجاد نمی‌شود.

این مقاله را از دست ندهید:

هشدارها و اعلان‌ها

اگر شخصی با شکستن قفل مکانیکی درب شما به خانه تان وارد شود، در صورت تنظیم آن، تنها اعلانی که دریافت می‌کنید صدای هشدار منزل شما است. اگرچه این سر و صدا می‌تواند همسایگان را آگاه کند، اما اگر در منطقه ای روستایی زندگی کنید، جوابگو نمی‌باشد. بله، اگر در یک سیستم هشدار خانگی نظارت حرفه ای سرمایه گذاری کرده باشید، ممکن است یک اخطار شخصی دریافت کنید.

با این حال، تحقیقات نشان می‌دهند که تنها ۲۲ درصد از صاحبان خانه این کار را انجام داده‌اند. خبر خوب این است که اکثر سیستم‌های مدرن درب الکترونیکی، به هشدارهای دستکاری، قابلیت دسترسی از راه دور و اعلان‌های کاربر مجهز هستند تا در زمان واقعی از هر گونه مسئله مطلع شوید.

این هشدارها می‌تواند به شما کمک کنند که زودتر برای اقدامات لازم دست به‌کار شوید.

تفاوت قفل الکترونیک و قفل مکانیکی در یک نگاه

تفاوت قفل الکترونیک و قفل مکانیکی در یک نگاه

تکنولوژی امنیتی دائماً در حال تغییر است. آخرین فن آوری معرفی شده، راه‌های جدیدی برای محافظت از دارایی‌های شما را ارئه می‌دهد. دستگاه‌های استاندارد مکانیکی به سرعت با وسایل الکتریکی مدرن جایگزین می‌شوند، اما سوالی که بسیاری از افراد دارند این است که کدام یک از انواع قفل، می‌توانند کارآمدی بیشتری برای آن‌ها داشته باشند.

ما مزایا و معایب این دو سیستم قفل گذاری را جمع آوری کرده ایم تا به صاحبان مشاغل خانگی و سایر مشاغل کمک کنیم تا تصمیم بگیرند کدام دستگاه برای آن‌ها کارایی بیشتری دارد و دارایی‌های آنها را از همه بیشتر حفظ می‌کند.

قفل‌های مکانیکی

این نوع قفل‌ها ۱۰۰ درصد بدون برق و باتری کار می‌کنند. صدها سال است که این قفل‌ها به‌کار می‌روند و اغلب راه‌حلی طولانی مدت برای نیازهای امنیتی ساده محسوب می‌شوند.

معایب قفل مکانیکی

  • این فناوری راکد مانده و مطابق با خواسته‌های مدرن امنیتی نیست.
  • باز کردن قفل مکانیکی با امنیت بالا، گاهی اوقات ممکن است بسیار طول بکشد و شما را مجبور کند که بارها و بارها آن را از نو شروع کنید.
  • در صورت بروز سوء عملکرد دستگاه، به کمک حرفه ای‌ها نیاز دارید.
  • تکثیر غیر مجاز کلید می‌تواند امنیت مکان موردنظرتان را، بدون اینکه حتی از آن مطلع باشید، آسیب‌پذیر کند.
  • هر وقت که کلیدها گم شوند، به سرقت بروند یا کپی شوند، بایدهزینه تغییر قفل یا تغییر دسترسی کلید را پرداخت کنید.

مزایای قفل مکانیکی

  • راه حل‌های قابل اعتماد با آزمایش زمان از دهه ۱۸۰۰
  • سخت افزار بدون نیاز به کارهای تعمیراتی، به طور طولانی مدت دوام می‌آورد.
  • به برق نیازی ندارد.
  • اغلب ضدآب است.
  • اکثر افراد درک خوبی از نحوه کار با مکانیسم‌های قفل مکانیکی دارند.

تفاوت قفل الکترونیک و قفل مکانیکی خرید

قفل‌های الکترونیکی

تهدیدهای امنیتی جدید به این معنا هستند که باید برای رفع نقاط ضعف، فناوری امنیتی جدیدی به کار گرفته شود. علاوه‌براین، قفل‌های مکانیکی استاندارد می‌توانند به سرعت باعث عدم کارایی در فعالیت‌های تجاری شوند، عملکرد آن‌ها محدود است و نگهداری اصول آن‌ها گران و پرهزینه است. تفاوت قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی در موارد امنیتی قابل توجه است؛ اما اجازه دهید قبل از بررسی مزایا، از معایب قفل الکترونیک صحبت کنیم.

معایب قفل الکترونیک

  • نیاز به دسترسی به برق از طریق باتری یا سایر موارد دارند.
  • در صورت قطع برق می‌توانید به طور موقت توانایی باز کردن قفل را از دست دهید.
  • ممکن است برای کار کردن به آموزش کارمندان نیاز داشته باشد.
  • ممکن است لازم باشد باتری را به طور معمول عوض کنید.
  • بسیاری از گزینه‌ها و ویژگی‌های مرتبط با افزودن قفل برقی به خانه یا محل کار شما، اغلب در انتخاب بهترین گزینه به کمک حرفه ای نیاز دارند.

مزایای قفل الکترونیک

  • امنیت اضافه شده با افزایش ترکیبات قفل از قفل‌های مکانیکی استاندارد
  • ترکیبات را به راحتی اضافه یا تغییر دهید.
  • دسترسی آسان و توانایی کار در تاریکی
  • گزینه‌های مقاومت در برابر آب و هوا
  • کاربران دارای قابلیت دسترسی خاص را اضافه، مسدود یا انتقال دهید.
  • دسترسی را بر اساس ساعت روز کنترل کنید.
  • ثبت اطلاعات مربوط به اینکه چه کسی و در چه زمانی دسترسی داشته باشد را اضافه کنید.
  • اغلب می‌تواند قفل‌ها را به صورت سلف سرویس درآورد و بدون پرداخت کمک اضافی تغییراتی را ایجاد کند.
  • می‌تواند سخت افزارهای اضافی مانند آی فون‌ها و دوربین‌های نظارتی را با هم ادغام کند.

کلام آخر

در نهایت، وقتی از تفاوت قفل الکترونیک و قفل مکانیکی صحبت می‌شود، هر دو  محصول موافقان و مخالفان خود را دارند. در عین حال، در حالی که قفل‌های الکترونیکی از ابتدای آغازین پیشرفت عمده‌ای داشته‌اند اما همچنان در معرض هک و جرایم اینترنتی هستند. در نهایت، شما هستید که باید بسته به جوانب مثبت و منفی هر یک، تصمیم بگیرید کدام سیستم برای استفاده شما مناسب‌تر است.

ما در نوآوران هوشمند تلاش کرده‌ایم تا براساس نیاز کاربران ایرانی، بهترین برندها و آخرین تکنولوژی روز دنیا در زمینه گجت‌های امنیت هوشمند را ارائه و با خدمات پس‌ازفروش در سرتاسر کشور، خیال کاربران را از بابت پشتیبانی ۲۴ ساعته راحت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان ما در نمایندگی‌های یوکا تماس بگیرید.

تماس با مشاورین ما