آیا به سیستم اتوماسیون هوشمند خانگی علاقه‌مند هستید، اما فکر کنید اجرای آن در خانه بسیار پیچیده و خیلی گران است! دوباره فکر کنید، اینبار مطمئناً اتوماسیون منزل ایده بسیار غریبی به نظر می‌رسد. اما در یک دهه گذشته، مفهوم اتوماسیون برای مالکان منازل به طور فزاینده‌ای قابل واقعی و قابل دستیابی شده است.

ما این رشد را به علاقه و پذیرش گسترده قابلیت وای فای (Wi-Fi) مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها نسبت می‌دهیم. هرچه افراد بیشتر این وسایل را به بخشی از زندگی روزمره خود تبدیل کنند، این یک پیشرفت طبیعی برای فنآوری‌های اتوماسیون خانگی محسوب می‌شود؛ با قفل دیجیتال یوکـا همراه باشید.

فهرست مطالب

سیستم اتوماسیون هوشمند خانگی چیست؟

اتوماسیون منزل شامل کالاهای خانگی هوشمند و سازگار است که از طریق یک سیستم مرکزی با دستگاه‌های مختلف اعم از تلفن هوشمند، تبلت، سیستم صوتی، قفل الکترونیکی، سینمای خانگی، روشنایی خودکار و موارد دیگر ارتباط برقرار می‌کند. هدف استفاده از این سیستم در نهایت اطمینان، امنیت، کارآیی و امنیت در فضای خانه است.

اگر در آشپزخانه هستید و می‌خواهید مواظب بچه‌های خود باشید و یا در صدد این هستید که در زمان ورود به خانه چراغ‌ها به طور خودکار روشن شوند، سیستم اتوماسیون هوشمند خانگی کنترل کاملی از رویدادهایی که در فضای منزل اتفاق می‌افتد را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

به طور کلی، مصرف کنندگان آن‌قدر به اتوماسیون خانه علاقه دارند و فن‌آوری‌های جدید در حال توسعه هستند که طبق تحقیقات بازار پیش بینی می‌شود که بازار جهانی اتوماسیون منازل تا سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار رشد خواهد کرد.

سیستم اتوماسیون خانگی چگونه کار می‌کند؟

اتوماسیون خانگی شبکه‌ای از سخت افزار، ارتباطات و رابط‌های الکترونیکی است که برای ادغام دستگاه‌های مختلف با یکدیگر از طریق اینترنت کار می‌کند.

هر دستگاه دارای سنسور است و به وای فای متصل می‌شود، بنابراین می‌توانید هر دستگاه رااز تلفن هوشمند یا تبلت، چه در خانه و چه کیلومترها دورتر مدیریت کنید. این امر به شما امکان می‌دهد چراغ‌ها را روشن کنید، درب ورودی را قفل کنید، یا نسبت به عملکرد یخچال خود اطمینان حاصل کنید.

سه عنصر اصلی یک سیستم اتوماسیون هوشمند خانگی شامل موارد زیر هستند:

سنسورها: سنسورها می‌توانند تغییرات نور روز، دما یا نحوه حرکت افراد در محیط را کنترل کنند. این کنترل از طریق سیستم مرکزی انجام می‌شود و کاربر می‌تواند با استفاده از اَپلیکشین مربوط به سیستم مرکزی که در گوشی خود نصب کرده است، تمام دستگاه‌ها در خانه را کنترل کرده و بر آنها نظارت داشته باشد

کنترلرها: آنها مسئول ارسال و دریافت پیام‌ها از سنسور به کاربر هستند. برای مثال، شما دمای محیط خانه را روی ۲۰ درجه تنظیم کرده‌اید، تغییرات دمایی توسط سنسور بررسی می‌شود، اگر دما بالا یا پایین برود، سنسور به کنترلرها سینگال می‌فرستد که دما در حال تغییر است، سپس کنترلرها کاری می‌کنند که دما از ۲۰ درجه بیشتر یا کمتر نشود.

محرک‌ها: محرک‌ها ممکن است مانند کلید پریز یا اَپلیکشین باشند که مکانیسم یا عملکرد واقعی سیستم اتوماسیون منزل را خاموش یا روشن می‌کنند. آنها برنامه‌ریزی شده‌اند تا با یک فرمان از راه دور از یک کاربر فعال شوند.

همچنین بخوانید:

ویژگی‌های سیستم اتوماسیون هوشمند خانگی

ویژگی‌های سیستم اتوماسیون هوشمند خانگی

سیستم های اتوماسیون خانگی انواع خدمات و عملکردها را ارائه می‌دهند. برخی از ویژگی‌های متداول از طریق این سیستم عبارتند از:

  • نظارت بر آتش و مونوکسید کربن
  • کنترل روشنایی از راه دور
  • کنترل تهویه مطبوع (سرمایش و گرمایش)
  • سیستم‌ها و دوربین‌های امنیتی
  • نظارت تصویری زنده
  • سیستم‌های هشداردهنده
  • هشدارهای متنی و ایمیل
  • ادغام دستیار شخصی دیجیتال
  • ورود بدون کلید (قفل دیجیتال)
  • کنترل صوتی و سیستم موسیقی
  • قابلیت اتصال به سیستم‌های دستیار گوگل (Google Assistant) و اَلکسا (Alexa)

همچنین بخوانید:

فواید سیستم اتوماسیون خانگی هوشمند

هدف از سیستم اتوماسیون هوشمند خانگی، ساده کردن فعالیت‌های مختلف داخل منزل است. به هر روی، مزایای این سیستم عباراتند از:

  • دسترسی از راه دور: وسائل خانه را می‌توانید با استفاده از تلفن همراه، لپ تاپ و تبلت از راه دور کنترل کنید. اگر در مسافرت هستید و یا در محل کار، با اتصال از طریق اینترنت می‌توانید تمام جزئیات خانه شما را رصد کنید.
  • راحتی: اتوماسیون منزل به ‌راحتی بیشتری کمک می‌کند. دیگر نیاز ندارید به طور مداوم بلند شوید و چراغ‌ها و یا سیستم سرمایش و گرمایش خانه را روشن و خاموش کنید. یا اینکه نگران این باشید که آیا درب خانه بعد از بیرون رفتن شما قفل شده است یا خیر!
  • افزایش ایمنی: آشکارسازهای هوشمند آتش، مانیتورهای مونوکسید کربن، سنسورهای فشار، دوربین های امنیتی، قفل‌های الکترونیکی و سایر ویژگی‌های ایمنی و امنیتی اتوماسیون هوشمند خانگی می‌توانند به محافظت از خانه شما در برابر سرقت و خطرات احتمالی کمک کنند.
  • بهره‌وری انرژی: اتوماسیون منزل به شما این امکان را می‌دهد که نسبت به مصرف برق خود بیشتر مراقب باشید. به عنوان مثال، می‌توانید با کاهش مدت زمانی که چراغ روشن می‌شود، یا با کم کردن درجه حرارت هنگام ترک اتاق، در صورت حساب برق مصرفی خود صرفه‌جویی کنید.

سیستم اتوماسیون هوشمند خانگی برای چه افرادی مناسب است؟

فواید سیستم اتوماسیون خانگی هوشمند

اتوماسیون منزل توسط طیف گسترده‌ای از افراد برای اهداف مختلف استفاده می‌شود که به شرح زیر هستند:

۱- افرادی که فقط محیط زندگی مدرن و مجهز فکر می‌کنند

اتوماسیون هوشمند خانگی در درجه اول توسط افرادی انتخاب مشود که فقط به دنبال خانه‌ای بهتر، راحت‌تر و ایمن‌تر هستند. چه برای ساده‌تر کردن کارهای روزمره و چه برای امنیت، اتوماسیون منزل باعث ایجاد احساس خوب و اطمینان بیشتر در افراد می‌شود.

۲- افرادی که معلولیت جسمی دارند

سیستم اتوماسیون هوشمند خانگی نیز برای افرادی که دارای معلولیت هستند ایده‌آل است. در این موارد، اتوماسیون می‌تواند به افراد معلول در رسیدن به استقلال بیشتر و در عین حال سهولت در انجام امور زندگی کمک کند.

۳- افرادی سالمندی که نیاز استقلال بیشتر دارند

همچنین می‌توان از اتوماسیون منزل برای کمک به سالمندان برای حفظ استقلال بیشتر و انجام راحت کارها در محیط خانه کمک کرد.

بسیاری از کهنسالان به سختی حرکت می‌کنند و یا ممکن است مشکل فراموشی داشته باشند، بنابراین سیستم اتوماسیون خانگی می‌تواند بسیاری از مشکلات آنها را برطرف کند.

کلام آخر

سیستم اتوماسیون هوشمند خانگی به کنترل خودکار و الکترونیکی ویژگی‌ها، فعالیت‌ها و به طور کلی، نظارت بر هر آنچه در محیط منزل اتفاق می‌افتد، اطلاق می‌شود.

به زبان ساده، این بدان معنا است که می‌توانید به راحتی وسائل خانه را از طریق اینترنت کنترل کنید تا زندگی راحت‌تر و ایمن‌تری داشته باشید و حتی هزینه برق مصرفی را نیز به میزان زیادی کاهش دهید.

اما پیشنهاد ما برای شما، استفاده از قفل الکترونیکی درب منزل است. با استفاده از این قفل می‌توانید راحتی و امنیت را به خانه خود هدیه کنید.

این قفل ها با استفاده از جدیدترین فنآوری های روز اعم از سیستم بیرومتریک (قفل اثر انگشتی، قابلیت تشخیص چهره، قابلیت تشخص از طریق کف دست و موارد دیگر)، رمز عبور و کارتی استفاده می‌کنند.

در این امتداد، قفل‌های دیجیتال برند یوکا می‌توانند همان چیزی باشند که در بازار به دنبال آن هستید.

تماس با کارشناسان یوکا