یکی از قابل توجه‌ترین ویژگی‌های یک خانه درب ورودی است. این درگاهی است که بیشتر افراد از طریق آن وارد و خارج می‌شوند و یکی از اولین مواردی است که مردم هنگام مشاهده یک خانه متوجه آن می‌شوند.

درب‌ها را می توان از طیف گسترده‌ای از متریال در بازار مشاهده کرد، اما سه موردی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل درب فلزی، چوبی و فایبرگلاس است. به هر روی، برای شناخت بیشتر انواع درب ورودی ساختمان با مقاله دیگری از یوکا همراه باشید.

فهرست مطالب

انواع درب ورودی ساختمان

هر یک از درب‌های زیر دارای فواید و معایب مختص به خود هستند:

درب ورودی چوبی

درب‌های چوبی عایق طبیعی گرما هستند و می‌توانند به حفظ دمای داخل کمک کنند. با این حال، آن‌ها دارای ارزش عایق بندی کمتری نسبت به درب‌های فلزی و فایبرگلاس هستند. اما چوب به لطف انعطاف پذیری در طراحی و جذابیت ظاهری، متریال بسیار محبوب است.

برخلاف درب‌های فلزی، قاب درب‌های چوبی زنگ نمی‌زنند. نصب لولاها، دستگیره و سایر سخت افزارها نیز به راحتی بر روی درب چوبی نصب می‌شوند. در حالی که می‌توان درب‌های استیل را دندانه دار کرد، این در مورد درب‌های چوبی صدق نمی‌کند. با این حال، درب‌های چوبی اگر به درستی مهر و موم نشوند، می‌توانند رطوبت را جذب کرده و دچار پوسیدگی می‌شوند.

درب ورودی چوبی ساختمان

افرادی که در آب و هوای مرطوب زندگی می‌کنند هنگام انتخاب انواع درب ورودی ساختمان باید دقت بیشتری کنند، به ویژه قرار گرفتن چوب در معرض رطوبت می‌تواند باعث ایجاد حباب در پوشش‌های رنگ یا لاک شود.

با گذشت زمان، این مشکل منجر به سایش و خوردگی می‌شود. علاوه بر این، درب‌های چوبی در برابر آسیب ناشی از موریانه نیز آسیب‌پذیر هستند که در بلند مدت باعث کاهش مقاومت چوب در برابر ضربه می‌شود. با این حال، مشکلات چوب را به راحتی می‌توان با مواد مختلف از بین بُرد!

درب‌های چوبی هسته توخالی نسبت به درب‌های ساخته شده از چوب با هسته جامد (کاملاً از چوب) قیمت کمتری دارند اما از دوام و بهره‌وری انرژی یکسانی برخوردار نیستند. در حالی که درب ام دی اف (MDF) یا درب توخالی با روکش چوب از نظر قیمت نزدیک به هزینه درب فایبرگلاس است اما درب چوبی با هسته جامد می‌تواند بسیار گران قیمت باشد. همچنین درب‌های چوی برای درب‌های داخلی ساختمان بهترین انتخاب هستند.

درب ورودی فایبرگلاس

درب‌های فایبرگلاس به دوام و جذاب بودن معروف هستند. این باعث می‌شود که آنها اولین انتخاب بسیاری از صاحبان خانه برای انتخاب نوع متریال درب ورودی باشند. این درب‌ها تاب بر نمی‌دارند و در برابر دمای شدید به خوبی مقاومت می‌کنند. در حالی که توسط بسیاری از مردم به عنوان متریال به نگهداری کم شناخته می‌شود، اما نباید این تصور را کرد که آنها نیاز به تعمیر و نگهداری ندارند!

وقتی صحبت از صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود، درب‌های فایبرگلاس مزایایی خوبی نسبت به دیگر انواع درب ورودی ساختمان دارند. درب‌های فایبرگلاس مقاومت دمایی بیشتری نسبت به درب‌های چوبی هستند و می‌توانند در دمای شدیدتر مقاومت کنند بدون اینکه نشانه‌هایی از پوسیدگی ناشی از تغیرات آب و هوایی را از خود نشان دهند.

همچنین بخوانید:

در حالی که درب‌های چوبی به دلیل زیبایی ظاهری بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند، اکنون فنأوری نوین در‌ب‌های فایبرگلاس را قادر می‌سازد تا به شکل چوب ساخته شوند. اما آنها نمی توانند به هیچ عنوان زیبایی چوب طبیعی را منعکس کنند. درب فایبرگلاس از نظر مقاومت در برابر ضربه نیز در رده پایین‌تری از چوب و فلز قرار می‌گیرد. با این وجود، نه درب‌های چوبی و نه فایبرگلاس به اندازه درب‌های فلزی ایمن نیستند!

در حالی که هزینه اولیه درب فایبرگلاس بیشتر از درب چوبی MDF یا درب فلزی است، اما مزایای آن باعث می‌شود که در بلند مدت سرمایه‌گذاری مناسبی باشند. آنها بهتر از فولاد یا چوب می‌توانند در برابر شرایط آب و هوایی مقاومت کنند و مانند چوب مستعد خراشیدن، پوست انداختن یا تاب برداشتن نیستند. درب‌های فایبرگلاس بدون تعمیر و نگهداری بوده و گزینه بسیار خوبی برای بهره‌وری انرژی هستند.

درب ورودی فلزی

این درب‌ها از نظر قدرت و امنیت بهترین هستند. نفوذ به درب‌های استیل بسیار دشوار است و در صورت نیاز برای ورود در موارد اضطراری، باید یک قفل ساز حرفه‌ای را پیدا کرد! نصب سخت افزار یا حتی تعویض دستگیره درب فولادی دشوارتر از درب‌های چوبی یا فایبرگلاس است.

یک درب فولادی معمولاً دارای دسته و لولاهای استیل است. این درب‌ها ظاهری زیبا و مدرن دارند. اگرچه به طور معمول تعمیر و نگهداری کمی دارند، اما خراش‌هایی که از طریق گالوانیزه شدن فولاد عبور می‌کنند، اگر به درستی لعاب و رنگ آمیزی نشوند، منجر به زنگ زدگی در مجاروت رطوبت می‌شوند.

مانند درب‌های فایبرگلاس، درب‌های فلزی بسیار کارآمد هستند، حتی اگر فولاد تمایل به جذب گرما و سرما از خارج منزل را داشته باشد. در طول ساخت آنها، درب‌های فولادی با فوم پُر می‌شوند تا پتانسیل آنها برای عایق‌بندی به حداکثر برسد.

همچنین از چسب‌های حرارتی در ساخت درب‌های فلزی برای افزایش بازده انرژی و همچنین یکپارچگی ساختاری استفاده می‌شود. درب‌های فلزی ارزان‌تر از دیگر انواع درب ورودی ساختمان است و در برابر ضربه نیز بالاترین مقاومت را دارند. همچنین درب فلزی برای درب‌های بیرونی ساختمان انتخاب بهتری هستند.

ویژگی‌های انواع درب ورودی ساختمان در یک کلام

ویژگی‌های انواع درب ورودی ساختمان در یک کلام

کیفیت

  1. چوب طبیعی
  2. فلز
  3. فایبرگلاس
  4. چوب MDF

دوام

  1. چوب طبیعی (در صورتی که توسط مواد مختلف در برابر رطوبت و خراش مقاوم شود گزینه اول است، وگرنه فایبر گلاس بهتر می‌باشد)
  2. فایبرگلاس
  3. فلز
  4. چوب MDF

زیبایی

  1. چوب طبیعی
  2. چوب MDF
  3. فایبرگلاس
  4. فلز

قیمت (ارزان بودن)

  1. چوب MDF
  2. فلز
  3. فایبرگلاس
  4. چوب طبیعی

فروش بالا

  1. چوب MDF
  2. فلز
  3. چوب طبیعی
  4. فایبرگلاس

کلام آخر

انواع درب ورودی ساختمان را در بالا معرفی کردیم، حال با شناخت بیشتری می‌توانید به سراغ درب مورد نظر خود بروید. اگر به زیبایی و کیفیت بالا اهمیت می‌دهید، چوب طبیعی را انتخاب کنید. اگر هم هزینه برای شما مهم است، درب فلزی را خریداری کنید. اما نکته ای باید مورد توجه قرار دهید این است که درب‌های چوبی MDF، فایبرگلاس یا فلزی، تفاوت های خیلی کمی با یکدیگر دارند و هر کدام می‌توانند نیازهای خریداران خود را به خوبی برطرف کنند.