طراحی و ساخت هتل ها مانند اماکن و پروژه های دیگر، شامل اصول و استانداردهایی می شود که البته کمیت، اعداد و ارقام این استانداردها بسته به مساحت زمین، درجه کیفی هتل و کاربری های ویژه آن تغییر می‌یابد.

طبیعی است به منظور ذکر «اشتباهات رایج در طراحی هتل ها»، ابتدا باید به بررسی این اصول و استانداردها بپردازیم و سپس خطاها و اشتباهات رایج را مطرح کنیم.

بنابراین در این مقاله ضمن پرهیز از زیاده‌گویی، به تشریح مثال‌هایی از اشتباهات رایج در طراحی هتل‌ها می‌پردازیم.

فهرست مطالب

اشتباهات رایج در طراحی هتل ها

تخصیص فضاهای ویژه در یک هتل، مهم‌ترین بخش معماری داخلی این مکان است. هتل‌ها به طور عمومی شامل تعدادی اتاق (که نباید از تعداد حداقل کمتر باشد)، لابی، پیشخوان و رستوران هستند که هر کدام از این فضاها نیز باید به بخش‌های ویژه کوچک‌تری تقسیم شوند.

هتل‌هایی با درجه کیفی بالاتر، فضاهای دیگری مانند پارکینگ، سالن آمفی تئاتر، تعداد بیشتری رستوران برای صرف گروه‌های خاص غذایی، کافی شاپ، نماز خانه، فضای بازی (حیاط و پارک)، کافی نت، فضاهای ورزشی و … نیز دارند که هر کدام از اصول و استاندارهای ویژه خود تبعیت می‌کنند.

از مهم ترین اشتباهات مهندسین طراح و معمار در طراحی پلان اغلب هتل ها

یکی از مهم‌ترین اشتباهات رایج در طراحی هتل‌ها که مهندسین طراح و معمار مرتکب می‌شوند، توجه بیشتر به نمای بیرونی نسبت به فضای داخلی و هم‌چنین توجه بیشتر به لابی و رستوران و فضاهای عمومی نسبت به لابی و رستوران و فضاهای عمومی نسبت به طراحی و ساخت اتاق‌ها و فضاهای داخلی است.

این امر شاید نظر مشتری را در کوتاه مدت جلب کند، اما قطعا در دراز مدت به نفع مدیران هتل‌ها نیست.

توجه ویژه به امنیت هتل

شرایط اتاق‌ها به لحاظ معماری و طراحی باید به گونه ای باشد که مشتری در آن احساس امنیت و آرامش کند. مصالح دیوارها باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر امنیت (در مقابل زلزله و دیگر اتفاقات ناگهانی)، حریم صوتی را نیز حفظ کنند و از انتقال صداهای اتاق‌ها به یکدیگر جلوگیری به عمل آورند.

وجود ستون در اتاق، چندان خوشایند نیست. اتاق به منظور دریافت نور و انرژی باید از فضای کافی برای تعبیه پنجره برخوردار باشد و امنیت و پوشش آن باید توسط چیدمان صحیح تخت نسبت به پنجره، استفاده از پرده با جنس و ابعاد کافی و … تامین شود، نه قصور در تعبیه پنجره.

بیشتر بدانید : از مهم ترین راه های حفظ امنیت در هتل ها چیست ؟

ابعاد بسیار کوچک سرویس بهداشتی و حمام ، به منظور حفظ وسعت بیشتر برای اتاق، آن هم در اتاقی با ابعاد متوسط و بزرگ، یکی از اشتباهات رایج در طراحی هتل هاست.

در نظر بگیرید مسافر هتل تنهاست و مجبور است حوله، لباس و لوازم بعد از حمام را به داخل حمام ببرد. بهتر است فضای دستشویی از حمام جدا باشد، اما در صورت عدم این امکان باید سرویس‌های این دو فضا با فاصله مناسب از یکدیگر تعبیه شوند.

سرویس‌های بهداشتی داخل برخی اتاق‌ها دریچه هوای مناسب و تهویه کافی ندارند که این امر نیز موجب دل آزردگی مشتریان می‌شود.

اکوستیک کردن اتاق‌هایی که پنجره رو به خیابان دارند و نیز فضاهای مهمی چون سالن آمفی تئاتر، نمازخانه و حتی رستوران -که مسافر در آن نیاز به سکوت و تمرکز دارد- از موارد مهمی است که معمولا نسبت به آن سهل انگاری صورت می‌گیرد.

توجه به سهولت کاربری هتل و آرامش مسافران علاوه بر زیبایی

پلان راهروها و لابی باید به گونه‌ای طراحی شود که به علاوه بر زیبایی به سهولت کاربری هتل و آرامش مسافران نیز کمک کند. وجود ستون در لابی، بخصوص اگر وسیع باشد، اجتناب ناپذیر است اما طراحان داخلی باید فضای داخلی را طوری طراحی و چیدمان کنند که وجود ستون‌ها مزاحمتی برای مسافران و مراجعان ایجاد نکنند.

درها و پنجره‌ها باید در قسمت‌هایی تعبیه شوند که هوا و انرژی در تمامی فضای لابی جریان داشته باشد. درب ورودی اغلب هتل‌های مدرن را با تکنیک چشم الکترونیکی می‌سازند تا ضمن حفظ امنیت از ایجاد صدای اضافی جلوگیری به عمل آورد، اما متاسفانه معمولا در بهره‌گیری از تکنیک‌های این چنینی در سایر بخش‌ها کوتاهی می‌شود.

شاید بد نباشد در کنار اشتباهات رایج در طراحی هتل‌ها، عامل دیگری که در سهولت کاربری هتل و آرامش مسافران تاثیر‌گذار است را نیز در نظر بگیریم؛ کاربرد قفل دیجیتال در هتل‌ها که مزایای قابل توچهی برای آن به دنبال خواهد داشت.

ارتفاع بیش از حد پیشخوان هتل ها

یکی از مشکلاتی که مسافران معمولا از آن گلایه دارند، ارتفاع بیش از حد پیشخوان هتل‌هاست. لازم است پیشخوان به منظور آسودگی از مزاحمت کودکان، اندکی بلند تعبیه و طراحی شود، اما ارتفاع آن بیش از میانگین قد انسان طبیعی باعث نارضایتی مشتری و میهمان میشود‌.

اشتباهات رایج در طراحی هتل ها - قفل دیجیتال

اغلب هتل‌ها، به ویژه هتل‌های مدرن، در فضای لابی نیز سرویس بهداشتی عمومی دارند. متاسفانه در برخی هتل‌ها دیده شده است این فضا را نزدیک به رستوران، کافی شاپ و … می‌سازند که این امر آسایش مشتریان را بر هم می‌زند.

توجه به ظرفیت آسانسور

یکی دیگر از قصورهای رایج در طراحی پلان داخلی هتل‌ها ، کم کردن وسعت و ظرفیت آسانسورها به منظور صرفه‌جویی در در وسعت لابی و فضای داخلی هتل است، اما واقعیت این جاست که تجمع افراد و انتظار آن‌ها برای سوار شدن به آسانسور، مشکل بزرگی ست که گاهی منجر به هجوم افراد به آسانسور و ایجاد ظرفیت بیش از حد مجاز و نهایتا افزایش احتمال خطر می‌شود.

پله‌های اضطراری

متاسفانه برخی هتل‌های مدرن هنوز از نعمت داشتن پله‌های اضطراری محروم هستند. پله اضطراری، یکی از ارکان هر ساختمان بلند است و عدم وجود آن مشکلات جبران ناپذیری به بار می‌آورد. اما یکی از نکات مهم در طراحی پله‌های اضطراری، تعبیه آن‌ها در فضاهای میانی اتاق‌هاست؛ به طوری که از درها و پنجره‌ها و ورودی اتاق‌ها عبور نکند.

این موارد تنها بخشی از اشتباهات رایج در طراحی هتل‌ها است و طراحی و ساخت هتل‌ها، با توجه به کاربری‌های خاصشان شامل الگوها و استانداردهای بسیار پیچیده‌ای می‌شود.

خرید چشمی دیجیتال یوکا