با ادامه شیوع کروناویروس، بیشتر مردم به دنبال راه‌هایی برای ضد عفونی کردن فضاهای زندگی خود هستند. همیشه خوب است که دستان خود را به طور کامل بشویید و از تماس نزدیک با افرادی که این بیماری را دارند خودداری کنید، اما کارهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید برای تمیز کردن منزل خود انجام دهید.

کرونا از طریق عطسه، مخاط بینی و خون منتقل می‌شود؛ همچنین شواهد موجود نشان می‌دهد که این ویروس ممکن است ساعت‌ها روی سطوح مختلف زنده بماند. در حال حاضر افزایش تقاضا برای خدمات تمیز کردن و ضدعفونی کردن خانه در سراسر جهان افزایش یافته است. اما در اینجا به شما راه‌های ساده‌تری را معرفی می‌کنیم؛ با یوکـا همراه باشید.

فهرست مطالب

نحوه تمیز کردن خانه برای پیشگیری از شیوع کروناویروس

نحوه تمیز کردن خانه

در زیر در کنار شیوه‌های تمیز کردن خانه، برخی از مهمترین نکات سلامتی و بهداشتی را نیز یادآورد می‌شویم:

یادتان باشد ابتدا ضد عفونی و بعداً تمیز کنید

تمیز کردن به برداشته شدن میکروب از سطوح اشاره دارد، ضد عفونی کردن به استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن میکروب روی سطوح دلالت دارد. هر دو می‌توانند خطر شیوع عفونت را کاهش دهند، اما کار درست این است که ابتدا باید ضد عفونی کنید، سپس تمیز کردن را انجام دهید.

برخی از ضد عفونی کننده‌ها شرایط استفاده متفاوتی دارند، بعضی از آن‌ها باید نزدیک به دو تا ده دقیقه بر روی سطح باقی بمانند (برخی شوینده‌ها). اما ضد عفونی کننده‌های الکلی در آنِ واحد، ویروس کرونا را از بین می‌برد.

وسایل الکترونیکی خود را تمیز کنید

گوشی همراه و تلفن ثابت منزل همان‌هایی هستند که سازمان بهداشت جهانی  آن را یکی از سطوح پراستفاده می‌داند که به طور مداوم جهت از بین بردن کروناویروس باید تمیز شوند. استفاده از الکل، ضدعفونی کننده‌ها یا اسپری‌های مشابه را برای تمیز کرد موبایل خود استفاده کنید. فقط در نظر بگیرید که مقدار کمی از مواد ضد عفونی کننده را به کار ببرید، زیرا می‌تواند به پوشش محافظ صفحه نمایش تلفن شما آسیب برساند.

گوشی همراه خود را خاموش کنید، یک پارچه تمیز را با آب و صابون مرطوب کنید و روی صفحه لمسی موبایل بکشید. سعی کنید در محافل عمومی کمتر از موبایل خود استفاده کنید.

کروناویروس

قفل درب ورودی خانه می‌تواند منبع گسترش کروناویروس باشد

استفاده از کلید فیزیکی و قفل می‌تواند خود به تنهایی منبع آلوده کننده‌ای باشد. این موضوع حتی در مواقع استفاده از قفل‌های هوشمند نیز صادق است، زیرا برای هر بار ورود و خروج اعضای خانواده، نیاز تماس فیزیکی با اسکنر است. برای مثال، قفل درب اثر انگشتی، از طریق اثر انگشت هر فرد کار می‌کند، حال تصورکنید که در روز چندین نفر انگشت خود را روی اسکنر مربوطه قرار می‌دهند، پس به همین راحتی کرونا از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

حتی قفل‌های صفحه کلید لمسی رمزدار نیز چنین هستند، شما برای دسترسی به داخل منزل مجبور هستید رمز عبور را روی صفحه لمسی قفل اعمال کنید، پس درصد آلوده شدن این قفل نیز بالا خواهد رفت. ضروری است در هر بار ورود و خروج، محل تماس روی قفل هوشمند دیجیتالی را تمیز کند.

سطوحی که بیشتر لمس می‌شوند را تمیز کنید

دستگیره‌های درب‌ها، کلید پریزهای روشنایی، شیرآلات، موبایل و کلیدهای فیزیکی را به عنوان پراستفاده‌ترین وسائل شناخته می‌شوند. قبل از ضد عفونی سطوح کثیف، آن‌ها را با مواد شوینده یا صابون و آب تمیز کنید.

برای ضد عفونی کردن، می‌توانید از محلول‌های الکلی استفاده کنید که حاوی حداقل ۷۰٪ الکل، شوینده‌های خانگی (وایتکس، ریکا و مواد ظرفشویی) یا محلول‌های رقیق کننده و سفید کننده خانگی باشد. از محصولات تاریخ گذشته استفاده نکنید و محلول‌های سفید کننده را با هیچ پاک کننده دیگری مخلوط نکنید.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: «برای از بین بردن کروناویروس، به افراد توصیه می‌شود پنج قاشق غذاخوری از محلول سفید کننده را در هر ۳.۷۸ لیتر آب مخلوط کنند.»

کارهای ضروری برای جلوگیری از شیوع کروناویروس در محیط خانه

از دستکش استفاده کنید و از داشتن تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید

با توجه به توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، سعی کنید در هنگام تمیز کردن خانه، دستکش‌های یک‌بار مصرف بپوشید و بعد از اتمام کار آن‌ها را در سطل زبانه بیاندازید.

همچنین بعد از بیرون انداختن دستکش، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. سعی کنید دستکش‌ها را به لباس، صورت، چشم و دیگر سطوح منزل نزنید، و از همه مهم‌تر سطح بیرونی دستکش با پوست شما در تماس نباشد.

همچنین در زمان استفاده از مواد شوینده از ماسک استفاده کنید یا هر چند وقت یکبار پنجره اتاق‌ها را باز کنید تا هوای تازه وارد خانه شود.

لباس‌های کثیف را سریعاً بشویید

نیازی به تکان دادن لباس‌های کثیف نیست، زیرا این امر می‌تواند ویروس‌ها را از طریق هوا پخش کند. برای شستن وسائل از گرم‌ترین تنظیم آب مناسب استفاده کنید و بگذارید بعد از آن کاملاً خشک شود.

اگر هنگام شستن لباس‌های کثیف از دستکش استفاده نمی‌کنید، حتماً دست‌های خود را بعد از دست زدن به لباس‌ها بشویید. همچنین، شستشوی بقچه‌های نگه‌داری از لباس‌ها را نیز در نظر بگیرید، زیرا این مکان‌ها می‌توانند منبع میکروب‌ها و ویروس‌ها باشند.

پیشنهاد ما این است که اگر در مکان‌های عمومی هستید، بعد از آمدن به خانه، قبل آن‌که لباس‌های خود را داخل کمد قرار دهید، آن‌ها را بشویید.

کارهای ضروری برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس در محیط خانه

پیشگیری از کروناویروس

  • دست‌ها را بلافاصله بعد از بازگشت به خانه بشویید. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کنند حداقل ۲۰ ثانیه دسته‌ها با صابون و آب گرم بشویید.
  • اگر سرفه یا عطسه می‌کنید، صورت خود را بپوشانید. برای پوشاندن دهان از آرنج خود استفاده کنید، نه دستان خود! با این وجود، یک دستمال انتخاب بهتری است.
  • از لمس صورت، به خصوص چشم، بینی و دهان خودداری کنید. این امر به ویژه در هنگام تهیه غذا بسیار مهم است.
  • اگرچه شستن دست‌ها با صابون و آب بیشتر ویروس‌ها را از بین می‌برد، اما از ضدعفونی کننده دست (ژل یا اسپری) نیز استفاده کنید. به دنبال محلولی باشید که حداکثر ۶۰ درصد الکل داشته باشد و برای استفاده مؤثر از آن، دستان خود را به مدت ۲۰ ثانیه با جدیت به یکدیگر بمالید.
  • وسائل شخصی خود را به معنای واقعی شخصی نگه دارید. این ایده خوبی است که مردم از وسائل مورد نیاز خود استفاده کنند، مانند حوله، ملافه، قاشق، لیوان و موارد دیگر.
  • یک توصیه مهم این است که هفته‌ای دو بار ملحفه و حوله‌ها را بشویید.

کلام آخر

کرونا COVID-19 ویروسی جدید است که می‌تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی شدیدتری به خصوص در میان سالمندان و بیماران شود. علائم می توانند دو تا ۱۴ روز پس از مواجهه ظاهر شوند که شامل تب، سرفه و تنگی نفس هستند.

اگر این علائم را بعد از تماس نزدیک با شخصی در خود احساس کردید، سعی کنید سریعاً به مراکز درمانی رجوع کنید. بهترین رویکرد شما برای سالم ماندن هوشیاری است. به ویژه اگر در خانه هستید و به ندرت بیرون می‌روید، سعی کنید تمام نکات بهداشتی را رعایت کنید، از تمیز کردن سطوح پر استفاده گرفته تا شستن مکرر دست‌ها، منزل شما پناهگاه شما است.

خرید قفل دیجیتال یوکا