دکوراسیون و طراحی داخلی خانه از جمله مواردی است که در دنیای مدرن امروز در نزد افراد اهمیت بالایی پیدا کرده است. سبک طراحی زیبا و کاربردی  در عین حال که احساسات خوشآیند ایجاد کند، می‌تواند به عمکلرد بهتر افراد در محیط داخل نیز کمک کند.

فرض کنید میز ناهارخوری یا مبلمان در جای درست خود قرار ندارند، بنابراین نه دکوراسیون دارای زیبایی است و نه اینکه می‌تواند در رفت و آمد افراد و استفاده از دیگر وسائل منزل، راحتی را ادغام کند. به هر روی، ما در مقاله دیگری از یوکا دربارۀ مبانی طراحی داخلی خانه صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب

عناصر طراحی داخلی خانه

اولین قدم باید انتخاب یک سبک طراحی برای فضای داخلی خانه باشد. این باعث می‌شود تا اصل طراحی وحدت و هماهنگی، با فکر کردن به کل ظاهر خانه با یک موضوع متحد، ارتقاء یابد. این می‌تواند به سادگی انتخاب سبک‌های رسمی یا سنتی به جای معاصر باشد. از اینجا می‌توان در مورد سبک‌های خاص طراحی کشورهای مختلف مانند ک فرانسه، توسکانی، ویکتوریایی مدرن فکر کرد.

تعادل اصل دیگری بر طراحی داخلی خانه است که به معنای توزیع وزن بصری در یک فضا می‌باشد. می‌توانید این کار را به صورت متقارن انجام دهید. در داخل هر اتاق باید یک نقطه کانونی وجود داشته باشد. در یک اتاق نشیمن، می‌تواند شومینه یا یک قطعه هنری قرار گیرد. این نقطه کانونی را از نظر مقیاس، رنگ یا بافت متمایز می‌کند.

عناصر طراحی داخلی خانه

کنتراست و تنوع باعث جذابیت بصری فضا می‌شود. ریتم را با تکرار عناصر رنگ، بافت یا الگو و پیشرفت اندازه‌ها یا رنگ‌ها در ذهن داشته باشید. همه اینها منجر به ایجاد وحدت در طراحی داخلی خانه می‌شود.

رنگ

انتخاب پالت رنگ یک قسمت اساسی در طراحی داخلی است. گرچه می‌توانید در هر فضا از منزل سبک و رنگی متفاوت داشته باشید، اما اغلب می‌خواهید که کل خانه را به هم گره بزنید. رنگ‌های مناسب برای یک اتاق کوچک و همچنین رنگ‌ها و الگوهای یک اتاق بزرگ را در نظر بگیرید.

الگو

الگوهای ترکیبی در دکوراسیون منزل، یکی از پیشرفته ترین قسمت‌های طراحی داخلی است. الگوها لازم نیست که با هم مطابقت داشته باشند، اما باید تکمیل و هماهنگ شوند. این کار با در نظر گرفتن رنگ، اندازه و مقیاس انجام می‌شود.

نکاتی برای شروع کار طراحی داخلی خانه

یک دکوراتور داخلی خوب می‌تواند درک کند که چه وسایلی در یک فضا نیاز است و چه چیزی بیش از حد استفاده شده است! چند چیز می‌تواند سبک طراحی را ارتقاء بخشیده یا آن را به کلی نابود کند.

یکی از عناصری که معمولاً از چشم طراح پنهان نیست، نحوه قرارگیری کوسن‌ها است. کوسن‌ها می‌توانند روایت‌تر داستانی زیبا باشند یا حتی در بعضی موارد، یک نقطه کانونی برای اتاق ایجاد می‌نمایند.

با این حال، برخی از افراد تمایل دارند که با استفاده از بالش زیاده روی کنند. از اضافه گذاشتن آن‌ها بر روی مبل تا جایی که میهمان فقط برای نشستن باید آن‌ها را حرکت دهند، خودداری کنید.

انتخاب آثار هنری می‌تواند برای یک اتاق مهم باشد، اما به همان اندازه نحوه نمایش دادن آن را نیز در نظر بگیرید. یک قانون کلی این است که آویزهای دیواری را در سطح چشم تنظیم کنید. به همین ترتیب، ارتفاعی که لوستر را در آن قرار داده‌اید نیز مهم است.

نکاتی برای شروع کار طراحی داخلی خانه

اشتباه رایجی که مردم مرتکب می‌شوند، اغلب این است که لوستر را خیلی بلند یا نزدیک سقف آویزان می‌کنند. آن را به اندازه کافی پایین بیاورید تا نور را در فضا منتشر کنید. اگر آن را بالای میز آویزان کرده‌اید، مطمئن شوید که هنگام نشستن بر روی میز، افراد با قد بلند‌تر به لوستر برخورد نکنند.

مبلمان سرمایه‌ای بزرگ است و قسمت عمده‌ای از بودجه طراحی داخلی خانه را تشکیل می‌دهد. دو وسیله مهمی که احتمالاً بیشترین استفاده را از آن‌ها خواهید داشت، مبل و تخت خواب شما هستند. بیشتر هزینه خود را خرج این قطعات کنید. اگر بودجه زیادی دارید، در خرید فرش‌ها، میزهای تأکیدی و آثار هنرهای دیواری هزینه کنید.

طراحی داخلی در مقایسه با تزئینات داخلی

طراحی داخلی و تزئینات داخلی اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند، اما اصطلاحات مشباهی نیستند. طراحی داخلی، حرفه‌ای است که نیاز به آموزش و یادگیری جهت تهیه نقشه، طراحی مبلمان و معماری دارد.

یک دکوراتور داخلی این آموزش‌های رسمی را ندارد و بر زیبایی و ظاهر سیک فضا تمرکز دارد. اینکه چه کسی را استخدام می‌کنید، به این بستگی دارد که آیا شما کار ساختاری یا برنامه‌ریزی فضا برای انجام کار دارید یا به شخصی نیاز دارید که فقط دکور فضای زندگی شما را طراحی کند!

کلام آخر

طراحی داخلی خانه امری ضروری است که منجر به زیبایی و افزایش کارآیی در محیط منزل می‌شود. لزوم رسیدن به این مهم در شیوه‌های طراحی و نیازهای موجود مرتبط است.

اگر صاحب خانه فضای بزرگ و بودجه زیادی دارد، روند طراحی آسان خواهد بود. بالعکس، اگر صاحب خانه فضای کم و بودجه کمی داشته باشد، کار دشوار خواهد بود. اما حتی در کوچکترین فضاها نیز می‌تواند طراحی را به اوج خود رساند.

خرید قفل دیجیتال یوکا