آیا درب‌های ضد سرقت خانه یا محل کارتان کثیف و لکه‌دار و زشت شده‌اند و دوست دارید هرچه زودتر آن‌ها را برق بیاندازید و از تمیز بودن آن‌ها لذت ببرید؟

آیا می‌دانید که قفل‌ها و دستگیره‌ها جزو آلوده ترین قسمت‌های خانه هستند که ممکن است به زودی باعث بیماری شما شوند؟

یکی از بدترین منظره‌ها در زمان ورود به هر خانه‌ای دیدن درب‌های کثیف و قفل‌های چرب و لکه‌دار است. این مساله می‌تواند علاوه بر اینکه باعث احساس بد و کسالت شما و هر کسی که به خانه شما وارد می‌شود بشود، می‌تواند باعث حتی بیماری های خطرناک هم شود.

همه ما اولین جایی که در هنگام ورود به خانه با دست های کثیف و آلوده به آن دست می زنیم قفلها هستند؛ پس آلودگی دست همه افرادی که می‌خواهند به خانه یا محل کار وارد شوند می‌تواند قفل‌ها را به محل زندگی انواع میکروب‌ها تبدیل کند و به‌راحتی باعث انتقال بیماری‌های واگیردار بشوند.

بنابراین برای زیبایی خانه و محل کار و همین طور سلامت خودمان لازم است حداقل هر ۲ هفته یکبار درب‌های چوبی ورودی و قفل‌های کلیدی و یا قفل دیجیتال را تمیز کنیم.

اما برای تمیز کردن درب‌های ضد سرقت و یا قفل‌ها باید راهکارهایی را بلد باشیم و در مورد محلول‌های تمیزکننده مخصوص آن‌ها اطلاعات کاملی داشته باشیم تا علاوه بر خوب تمیز کردن باعث خراب شدن و خوردگی آن‌ها هم نشویم.

روش های تمیز کردن درب ضد سرقت

روش های تمیز کردن درب ضد سرقت

فهرست مطالب

روش تمیز کردن دستگیره دیجیتالی درب آپارتمان و یا قفل کلیدی بر اساس جنس قفل ها

فقط کافی است چند لحظه فیلم روزمره باز و بسته کردن درب‌ها و قفل‌ها را با سرعت تند از جلوی چشم‌تان بگذرانید.

مشخصا می‌بینید که همه با دست‌های کثیف و آلوده که از محیط بیرون می‌آیند اولین جایی که برای ورود به خانه دست روی آن می‌گذارند قفل‌ها هستند. پس قفل‌های درب جزو قسمت‌هایی از خانه است که شاید کمتر کسی به آن توجه کند و به صورت هفتگی برنامه‌ای برای تمیز کردن آن داشته باشد ولی باید بگوییم که اگر می‌خواهید خودتان و خانواده سلامت باشند و گرفتار بیماری نشوید بهتر است یک برنامه تمیزی دوره‌ای برای تمیز کردن قفل‌ها و دستگیره‌های درب‌ در نظر بگیرید.

قفل‌ها جزو آلوده‌ترین بخش‌های خانه هستند پس اگر می‌خواهید بیمار نشوید زودتر آن‌ها را تمیز کنید!

اگر در حال حاضر از قفل های قدیمی و پر دردسر کلیدی استفاده میکنید و دوست دارید بیشتر در مورد قفل های دیجیتالی بدانید می توانید نگاهی به این مقالات بیاندازید:

اگر شما هم جزو این ۶ گروه هستید باید حتما قفل دیجیتال بخرید !

راهنمای خرید قفل دیجیتال : در هنگام خرید قفل دیجیتال به چیزهایی باید بیشتر دقت کنیم ؟

راهنمای خرید قفل دیجیتال : در هنگام خرید قفل دیجیتال حتما به این ۳ نکته توجه کنید

تمیز کردن دستگیره دیجیتالی یا قفل کلیدی با جنس آلیاژ برنج

مشخصا از آلیاژهای پرکاربرد برای ساخت دستگیره‌های درب‌ها آلیاژ برنج و برنز است. برای تمیز کردن دستگیره‌های درب برنجی و برنزی می‌توانید یک پاک‌کننده خانگی بسازید و از آن استفاده کنید.

هشدار: برای پاک کردن دستگیره دیجیتالی و کلیدی گران قیمت بهتر است ریسک نکنید و هیچ وقت از شوینده‌های قوی ماننده سفید کننده‌ها یا مواد اسیدی و قلیایی قوی استفاده نکنید.

طرز تهیه ماده شوینده خانگی :

۱ قاشق چایخوری نمک + یک لیوان سرکه سفید

سرکه و نمک را با هم خوب مخلوط کنید تا حالت کش‌دار خمیری ایجاد شود. بعد از این ماده روی دستگیره‌ها بمالید و روی آن‌ها را پوشش بدهید و بگذارید به مدت ۱۵ تا ۶۰ دقیقه روی دستگیره بماند. بعد هم با یک دستمال (ترجیحا جیر) که با آب جوش خیس کرده‌اید کاملا مواد را از روی دستگیره دیجیتالی پاک کنید و بعد هم کاملا با یک دستمال خشک کنید .

روش تمیز کردن درب ضد سرقت و درب های چوبی

این روزها تقریبا در هر خانه‌ای حداقل ۳ تا ۵ درب چوبی وجود دارد که مشخصا مانند هر قسمت دیگری از خانه به تمیز کردن نیاز دارند تا همیشه براق و نو بمانند. برای تمیزکردن درب های چوبی و یا درب ضد سرقت ورودی لازم است به صورت مرتب هر هفته یکبار با یک دستمال مرطوب و نرم اقدام به تمیز کردن گرد و غبار روی آن‌ها بکنید.

تمیز کردن درب های چوبی و درب ضد سرقت

تمیز کردن درب های چوبی و درب ضد سرقت

تمیز کردن گرد و غبار و دوده ها

این روزها خصوصا با این حجم از آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و گرد و غباری که در هوا هست مشخصا یکی از قسمت‌هایی از خانه که بیشتر از قبل چرک و کثیف می‌شود درب‌های ورودی هستند. پس اولین اقدام برای تمیز کردن درب‌های ضدسرقت و یا چوبی پاک کردن گرد و غبار و دوده از روی درب‌هاست.

جهت مشاهده پر فروش ترین محصولات قفل های دیجیتال هوشمند یوکا کلیک کنید

اگر شما هر هفته یک‌بار با یک دستمال نم‌دار گرد و غبار روی درب‌های چوبی را پاک کنید ابن مساله باعث می‌شود که لکه‌های بزرگ و غیر قابل پاک کردن ایجاد نشود.

روش پاک کردن درب های چوبی ورودی

روش پاک کردن درب های چوبی ورودی

  • یک ظرف آب و صابون درست کنید . اگر روی درب‌های خانه شما شیشه هم نصب شده است، بهتر است کمی آب را گرم‌تر بردارید و صابون بیشتری بریزید. یک اسفنج بردارید و در آب و صابون فرو کنید و سطح درب چوبی را با آن پاک کنید. البته به جای آب و صابون از محلول شیشه پاک کن هم می‌توانید استفاده کنید. بعد در نهایت هم با یک دستمال خیس تمامی باقی مانده‌های صابون و کف را از روی درب پاک کنید.
  • درب را باز کنید و با دستمالی که در آب و صابون زده‌اید بالای درب و حاشیه بیرونی درب را پاک کنید.
  • در صورتی که حس کردید لکه‌های روی درب ضد سرقت یا چوبی با محلول آب و صابون پاک نمی‌شود، می‌توانید از چند قطره تینر رنگ برای پاک کردن لکه‌های بزرگ و چرب هم استفاده کنید. فقط دقت کنید چند قطره نه بیشتر.
  • اگر هم دوست دارید در کنار این‌که درب ووردی تمیز می‌شود، کمی هم براق شود و مثل روز اول نصب نو و زیبا به نظر برسد می‌توانید از کیلر یا براق کننده چوب استفاده کنید.
  • اگر در خانه بخارشوی هم دارید یکی از گزینه‌های خوب برای پاک کردن درب‌های چوبی و ضدسرقت، استفاده از بخارشوی است که به خاطر عدم استفاده از محلول‌های شیمیایی جزو تمیزکننده‌های سبز به حساب می‌آید و به این شکل شما به جمع دوست‌داران محیط زیست می‌پیوندید.

جهت مشاهده محصولات قفل های دیجیتال هوشمند یوکا کلیک کنید

  • اگر هم از رنگ درب ضد سرقت چوبی خسته شده‌اید و یا خیلی کهنه قدیمی شده است و قسمت‌های زیادی از آن زدگی و رنگ رفتگی دارد، بهتر است به کمک مواد شیمیایی مخصوص رنگ روی درب را کاملا پاک کنید و یک رنگ جدید روی آن بزنید. بعضی‌ها به صورت فیزیکی و به کمک سمباده رنگ را از روی درب بر می‌دارند اما این روش قطعا سخت و زمان بر است.
  • بهتر است بعد از رنگ کردن درب چوبی و یا پاک کردن آن با دستمال خیس از یک پنکه کوچک و رو میزی برای خشک کردن سطح چوب استفاده کنید. این عمل سرعت خشک شدن چوب را بیشتر می‌کند.
نحوه تمیز کردن درب های چوبی

نحوه تمیز کردن درب های چوبی

چگونه درب های چوبی و درب ضد سرقت را رنگ کنیم ؟

  • ابتدا درب مورد نظر را از لولا جدا کنید و روی زمین و یک سطح صاف بگذارید.
  • تمامی لولاها و دستگیره را از روی درب جدا کنید.
  • در صورتی که در منزل پایه فلزی یا صندلی‌های بدون استفاده دارید می توانید درب را جوری روی آن‌ها بگذارید که هم زمان برای سرعت بیشتر بتوانید هر دو طرف درب را رنگ کنید. اگر هم این امکان را نداشتید هیچ مشکلی وجود ندارد و فقط باید کمی صبورتر باشید و وقت بیشتری برای این‌کار بگذارید و ابتدا یک طرف درب را رنگ کنید و صبر کنید که خشک شود و بعد درب را جابه‌جا کنید و طرف دوم را رنگ کنید.
  • قبل از اینکه اقدام به رنگ‌آمیزی کنید حتما سطح درب چوبی یا ضد سرقت را با یک دستمال مرطوب پاک کنید .
  • اگر هم می خواهید رنگ شما یکنواخت و تمیز در بیاید باید رنگ قبلی درب را از روی درب بردارید . برای اینکار یا به روش شیمیایی مثلا استفاده از ضد زنگ می‌توانید رنگ قبلی را پاک کنید و یا این‌که به کمک سمباده یا بازارهای دیگر به صورت فیزیکی رنگ قدیمی را از روی درب پاک کنید.
  • روی درب را حسابی سمباده بکشید تا یک سطح صاف و یکنواختی داشته باشید.
  • اگر درب شما دارای فرورفتگی یا خراش‌ها و شکستگی‌هایی در سطح است بهتر است از بتونه درب و یا چوب اپوکسی استفاده کنید.
  • بعد از بتونه زدن و سمباده‌زنی می‌توانید رنگ زدن درب را شروع کنید.
رنگ زدن درب های چوبی و درب ضد سرقت

رنگ زدن درب های چوبی و درب ضد سرقت

قفل های دیجیتال هوشمند: بررسی بهترین قفل های دیجیتال هوشمند در سال ۲۰۲۱

روش براق کردن و جلا دادن درب های چوبی

برای براق کردن و جلا دادن به درب‌های چوبی یا ضد سرقت ورودی و یا درب‌های اتاق‌ها و یا سرویس بهداشتی می‌توانید به دو طریق عمل کنید:

  • استفاده از کیلر و سیلر
  • استفاده از شاپون

استفاده از کیلر و سیلر برای براق کردن درب ها

برای جلا دادن درب‌های چوبی به وسیله کیلر و سیلر باید در ابتدا درب‌ها را به خوبی سمباده بزنید تا سطح کار صاف و تمیز شود.

بعد سیلر با تینر فوری ترکیب کنید و به کمک یک قلم‌مو این ترکیب را روی سطح چوب بزنید (از این روش برای کابینت آشپزخانه چوبی هم می‌توانید استفاده کنید.) بعد از این‌که محلول سیلر و تینر روی درب خشک شد مجدد آن را باید سمباده بزنید و با یک دستمال مرطوب اضافات چوب و سایر مواد را از روی درب پاک کنید.

کیلر و سیلر زدن به درب های چوبی

کیلر و سیلر زدن به درب های چوبی

بعد کیلر را با تینر رقیق کنید و با قلم‌مو روی سطح درب بزنید. بعضی از متخصصین نیم پلی استر را هم به جای کیلر توضیه می‌کنند که به دو صورت براق و مات در بازار موجود است.

نکته : منظور از تینر در این‌جا تینر فوری است نه روغنی.

هشدار : در زمان استفاده از کیلر و سیلر و همین طور نیم پلی‌استر دقت کنید که حتما از ماسک استفاده کنید چون این مواد شیمیایی و بسیار بد بو هستند و بخارات آن‌ها خطرناک است.

همین‌طور در زمان استفاده از تینر برای رنگ‌آمیزی حتما مراقب باشید که این ماده بسیار آتش‌زاست و باید نکات ایمنی را در زمان کار کردن با آن رعایت کنید.

میزان ترکیب مواد جلا دهنده با تینر :

حدودا برای یک لیتر نیم پلی استر از یک لیتر تینر ۱۰۰۰۰ استفاده کنید.

برای نیم پلی استر از تینر ۱۰۰۰۰ یا ۱۲۰۰۰ می‌توانید استفاده کنید.

استفاده از شاپون برای براق کردن درب ها

شاپون یک ماده قیر مانند است که معمولا برای عایق‌کاری و یا کارهای هنری در مجسمه‌سازی و پتینه‌کاری استفاده می‌شود که به‌راحتی می‌توانید رنگ قهوه‌ای یا مشکی آن را از رنگ فروش‌ها بخرید. شاپون هم می‌تواند با بنزین و یا تینر ترکیب شود و بعد از رقیق شدن برای رنگ‌آمیزی درب‌های چوبی استفاده شود.

آموزش رنگ کردن درب ضد سرقت و درب های چوبی

آموزش رنگ کردن درب ضد سرقت و درب های چوبی

روش رنگ زدن درب‌های ضد سرقت و چوبی

رنگ کردن درب‌های ضد سرقت و یا چوبی اتاق‌ها و یا سرویس بهداشتی که قدیمی و از شکل افتاده شده‌اند اصلا کار سختی نیست و می‌توانید به‌راحتی و با چند ساعت وقت گذاشتن خودتان آن‌ها را رنگ کنید.

برای رنگ زدن درب های چوبی :

  • ابتدا درب را از لولا جدا کنید و روی یک سطح صاف و یا پایه قرار بدهید.
  • دستگیره درب را از روی درب باز کنید و کناری بگذارید.
  • روی درب را کاملا با سمباده پاک کنید تا یکنواخت و صاف شود.
  • با پارچه تمیز مرطوب سطح درب را پاک کنید.
  • اگر می‌خواهید درب را با دو رنگ، رنگ بزنید باید در این مرحله قسمت‌های مربوط به هر رنگ را در ذهن‌تان مشخص کنید.
  • در ابتدا با رنگ اول کل درب را با قلم‌مو رنگ بزنید. فقط ممکن است برای این‌که رنگ یکنواخت و یک‌دستی در نهایت داشته باشید لازم باشد ۲ تا ۳ بار عمل رنگ زدن را ادامه بدهید.
  • در مرحله بعد تمامی قسمت‌هایی که می‌خواهید به همین رنگ بماند را باید با چسب‌های کاغذی کاملا و به دقت بپوشانید مثلا قسمت‌های داخلی درب.
  • بعد با استفاده از رنگ دوم بقیه قسمت‌ها را رنگ کنید و بگذارید خشک شود.
  • بعد از خشک شدن کامل رنگ دوم، چسب‌ها را بکنید و از یک درب چوبی زیبا که خودتان آن را بدون صرف هزینه اضافی رنگ کرده‌اید در دکوراسیون خانه‌تان لذت ببرید.
آموزش براق کردن درب های ضد سرقت و چوبی

آموزش براق کردن درب های ضد سرقت و چوبی

نحوه تمیز کردن درب های چوبی اتاق

روش تمیز کردن درب‌های چوبی اتاق هم مانند درب‌های ضد سرقت ورودی است. اما اگر بچه کوچک در خانه دارید که تازه راه افتاده است قطعا می‌دانید که درب‌های اتاق‌ها از جمله قسمت‌هایی است که ممکن است زیاد به آن‌ها دست بزند و این مورد هم می‌تواند به علت چرب بودن دست کودک خصوصا بعد از غذا خوردن باعث کثیف بودن و لکه‌های چربی مقاوم زیاد روی درب اتاق‌ها باشد و هم می تواند عامل خطری برای کودک شما باشد.

این آلودگی‌ها و لکه‌های چربی می‌توانند محل خوبی برای زندگی میکروب‌ها باشند و در صورتی که کودک شما دست به آن‌ها بزند باعث بیماری او می‌شوند. پس بهتر است حداقل هفته‌ای ۱ بار درب‌های چوبی اتاق خواب را پاک کنید. برای پاک کردن درب‌های چوبی اتاق خواب هم می‌توانید از محلول شیشه پاک‌کن یا محلول آب گرم و صابون استفاده کنید.

نحوه پاک کردن درب های چوبی حمام و سرویس بهداشتی

برای تمیز کردن درب‌های سرویس بهداشتی و حمام هم می‌توانید از محلول شیشه‌شور استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید یک محلول خانگی شوینده با سرکه سفید بسازید و برای پاک کردن جرم و گرد و غبار و لکه‌های روی درب‌های سرویس بهداشتی و حمام استفاده کنید.

نکته: برای پاک کردن لوله‌ها و چارچوب درب و هر جایی که ممکن است به سختی با دستمال پاک شود می‌توانید از یک مسواک یا برس کوچک استفاده کنید.

آموزش براق کردن درب های ضد سرقت و چوبی

آموزش براق کردن درب های ضد سرقت و چوبی

 

می خواهم در مورد دستگیره دیجیتالی و قیمت قفل هوشمند بیشتر بدانم

تماس با کارشناسان یوکا