آتش‌سوزی در منازل، سال‌های سال است که خسارات جبران‌ناپذیری به افراد وارد می‌کند و هزینه‌های زیادی می‌تراشد. می‌توانید با رعایت اصول ایمنی در خانه، از امکان آتش‌سوزی منزلتان بکاهید. اول از همه، شما نیاز دارید از ایمن بودن و امکانات منزلتان مطلع شوید. ممکن است حتی نیاز داشته باشید متخصصی در زمینه سیم‌کشی برق خانگی، لوله‌کشی گاز، سیستم‌های تهویه و… استخدام کنید تا از منزل شما بازرسی کند.

فهرست مطالب

گروه ۱ توصیه های ایمنی در خانه : موقعیت سیم‌کشی برق منزلتان را بررسی کنید

افزایش ایمنی در خانه

افزایش ایمنی در خانه

  1. اغلب وسایل الکتریکی، به سه شاخه مجهز هستند. شاخه سوم به «grounded prong» معروف است. گاهی از تبدیل‌هایی برای سه‌ شاخه‌های برق استفاده می‌شود که تنها دو شاخه را به پریز برق متصل می‌کنند. این موارد باید در بررسی، لحاظ شوند. بنابراین شما در اولین مرحله، باید دوشاخه‌هایی که یکی از شاخه‌ها را رها کرده‌اند، به برق متصل کنید.
  2.  انباری را بررسی کنید تا ببینید حشرات و آفت‌ها به سیم‌های برق آسیب نرسانده باشند. زیاد پیش می‌آید که موش‌ یا سایر حشرات، سیم‌های پوسیده را می‌جوند و موجب بروز اتصال می‌شوند. بهتر است سیم‌های برق را با عایق‌هایی بپوشانید که سیم اصلی را از جویده شدن محفوظ نگه می‌دارند.
  3. به سراغ مدارشکن قدرت بروید. مدارشکن‌ها برخلاف فیوزها، می‌توانند مجددا وارد مدار شوند. مدارشکن‌ها در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند و با توجه به میزان جریان و ولتاژ برق، باید خریداری شوند. مدارشکن‌ها باید بتوانند بروز خطا را در مدار تشخیص دهند. در مدارشکن‌های معمولی که در منازل استفاده می‌شود، این کار توسط قسمتی که در محفظه مدارشکن قرار دارد، انجام می‌شود. زمانی که جریان متوقف می‌شود، قوس الکتریکی ایجاد می‌شود که باید در فرایند متوقف و خاموش و سرد شود تا خرابی به بار نیاید. اگر تعداد سیم‌های موجود در جعبه مدارشکن قدرت بیش از اندازه ظرفیت مدارشکن قدرت باشد، احتمال بروز آسیب وجود دارد و شما باید این موارد را کنترل کنید.
  4. به چراغ‌های سوسوزن یا جریان متناوب برق توجه کنید. ممکن است این‌ها علائمی باشد که فشار خارجی آن‌ها را پدید آورده باشد. اما اگر این‌ها اتفاقاتی است که اغلب روی می‌دهد، می‌تواند نشان‌دهنده یک اتصال بد یا کوتاه در مدار باشد.
  5. از خاطر مبرید که کار کشیدن بیش از حد از یک مدار، موجب انفجار فیوز می‌شود.
  6. کابل زمین را بررسی کنید. هرگونه اختلالی در این مورد، می‌تواند شوک الکتریکی زیادی به ساختمان وارد کند و موجب بروز آتش‌سوزی شود. حواستان به پیچ‌و مهره‌های شکسته، انبر‌ یا سایر ابزارهای ایجاد اتصال و زنگ زدن آن‌ها باشد.
  7. به سیم‌کشی‌های غیرمسی بیشتر توجه کنید. مطمئن شوید که درست نصب شده‌اند و بیش از حد سفت بسته نشده‌اند. سیم‌های آلومینیومی زیاد خطرناک نیستند اما زمانی که اتصالات با سیم‌های مسی انجام می‌شود، ممکن است واکنش الکترونیکی رخ دهد و به افزایش مقاومت در اتصال منجر شود که در نتیجه، گرمای زیادی تولید کند. در صورت استفاده از اتصالات آلومینیومی، خطر اکسید شدن کاهش می‌یابد و تا حد زیادی از بروز خطر جلوگیری می‌شود.

افزایش امنیت خانه با این ۱۵ راهکار ساده ( راهکار ۱۳ را حتما امتحان کنید !)

گروه ۲ توصیه های ایمنی در خانه: لوله‌کشی گاز را در منزل خود بررسی کنید

  1. برای این کار باید نشتی‌‌های احتمالی و اتصالات شل را چک کنید. همچنین از عدم جایگیری مواد اشتعال‌زا یا قابل‌اشتعال در کنار لوله کشی گاز باید اطمینان حاصل کنید.
  2. در آب‌گرمکن‌ها، خشک‌کن‌لباس‌ها و … دریچه‌های تهویه گاز را بررسی کنید.
  3. سیستم‌های احتراق خودکار یا چراغ‌های هشداردهنده را بر روی این اتصالات بررسی کنید؛ خصوصا برای وسایل یا محافظ‌هایی که به درستی نصب نشده‌اند یا زنگ‌زدگی و غبار در محدوده آن‌ها وجود دارد.
  4. هر زمان احساس کردید لوله‌های گاز، دریچه‌ها و تنظیم‌کننده‌های گاز نشتی دارند، از متخصص لوله‌کشی گاز بخواهید تا این موارد را بررسی کند.
ایمنی خانه

ایمنی خانه

گروه ۳ توصیه های ایمنی در خانه: تهویه مطبوع و گرمایش را در خانه‌ خود کنترل کنید

  1. این سیستم‌ها با موتورهای الکتریکی و تجهیزات حرکت‌دهنده هوا که به نگهداری دوره‌ای نیاز دارند، حرکت می‌کنند.
  2. فیلترهای هوا را به صورت دوره‌ای تمیز کنید تا به فن موتور فشار وارد نشود و در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.
  3. برای سیستم‌های تهویه مطبوع پنجره، از سیم‌های اضافی استفاده نکنید.
  4. تسمه‌ها و چرخ‌دهنده‌های دستگاه‌های تهویه مطبوع را در صورت لزوم با روغن چرب کنید.
  5. در پایان فصل گرما، سیستم خنک‌کننده را تمیز کنید تا برای روشن کردن مجدد آن، به سیستم فشار وارد نشود.
  6. زمانی که سیستم روشن است، به صدای آن گوش دهید. هرگونه انعکاس صدا، لرزش صدای ضربه و… ممکن است نشان‌دهنده عیب در یکی از قسمت‌های سیستم باشد.
  7. اگر به یک آمپرسنج دسترسی داشته باشید، می‌توانید میزان آمپر را در مصرف بالا اندازه بگیرید، هرگونه مقاومت غیرمعمول، باعث ایجاد گرما و آتش‌سوزی می‌شود.

۵ پیشنهاد ویژه برای هوشمند سازی منزل (+معرفی ۳ اصطلاح )

گروه ۴ توصیه های ایمنی در خانه: لوازم برقی را بررسی کنید

  1. اجاق گازتان را تمیز نگه دارید تا روغن روی سطح اجاق جمع نشود. هود اجاق گاز را مرتب چک کنید و فیلتر آن را به صورت دوره‌ای تمیز کنید و مطمئن شوید که حشرات نمی‌توانند وارد آن شوند تا جریان هوا را تضعیف کنند.
  2. کابل‌های برق لوازم برقی را بررسی کنید. هرگونه زنگ‌زدگی، پوسیدگی یا جویده شدن در کابل‌های برق دیدید، حتما آن را جدی بگیرید و کابل‌ها را عوض کنید.
  3. خشک‌کن‌ لباس‌ عموما عملکرد بی‌نقصی دارد اما ممکن است پرز لباس‌ها وارد لوله‌های داخلی خشک‌کن شود و به دلیل مسدود شدن، عملکرد خشک‌کن را با اختلال مواجه کند.
  4. جمع‌شدن پرز یا نخ و سایر اضافات لباس‌ها نزدیک کوییل‌های گرمایی در خشک‌کن‌ها خطرناک است. به یاد داشته باشید که در حین کارکردن خشک‌کن، در نزدیکی‌های آن بایستید و یک سنسور آتش‌سوزی در همان نزدیکی نصب کنید. اگر ممکن است برایتان کاری پیش بیاید، خشک‌کن را خاموش کنید و در حضور خودتان از خشک‌کن استفاده کنید.

چگونه مشکل امنیت ،گرد و غبار ،آلودگی صوتی و بوی نامطبوع در طبقه اول ساختمان را رفع کنیم ؟

گروه ۵ توصیه های ایمنی در خانه: از محفظه‌های گرم‌کننده با احتیاط استفاده کنید

  1. در صورتی که در منزل خود توستر یا مایکروفر دارید، آن را از مواد قابل اشتعال مانند پرده و مبل، دور نگه دارید. آن‌ها را در جایی بگذارید که نقاط گرم اتاق نباشند.
  2. بهتر است از سیم‌های سیار برای فر یا مایکروفر استفاده نکنید. بخاری‌های کوچک کم‌توان می‌توانند استثنا باشند اما پیش از استفاده از سیم سیار برای وسایل برقی خود، دفترچه راهنما را بخوانید.
  3. فر، توستر یا مایکروفر را روی سطوح جامد و سخت قرار بدهید. حواستان باشد که آن‌ها را روی صندلی، میز یا جایی که امکان لغزیدن آن ها وجود داشته باشد، قرار ندهید. بهتر است توستر یا مایکروفر قدیمی خود را با نوع جدید تعویض کنید که در صورت تکان خوردن خاموش می‌شوند.
  4. روی لامپ درون آن‌ها را با پارچه نپوشانید و در صورت لزوم، یک لامپ با ولتاژ پایین تهیه کنید. همچنین مراقب باشید که در توستر یا مایکروفر به پرده نزدیک نباشد.
  5. از سیم سیار برای کولر و خنک‌کننده هوا استفاده نکنید. در صورتی که کابل برق بیش از اندازه گرم شود، غیرقابل مهار می‌شود.
ایمنی خانه

ایمنی خانه

گروه ۶ توصیه های ایمنی در خانه: شومینه را به درستی نگه دارید

  1. محفظه شومینه را بررسی کنید تا ترک خوردگی، ورق فلز آسیب‌دیده و دیگر موارد در آن وجود نداشته باشد.
  2. از شیشه‌های مخصوص محافظ اتش شومینه استفاده کنید تا جرقه‌های آتش به روی فرش شما نیافتد.
  3. چوب‌های خشک‌شده را در شومینه بسوزانید تا از سیاه شدن دودکش جلوگیری کنید. همچنین فراموش نکنید که بعضی چوب‌ها مانند چوب درختان سدر، نباید بیش از حد سوزانده شوند و باید در شومینه‌های باز استفاده شوند.
  4. زمانی که آتش کاملا خاموش شد، خاکستر را خالی کنید. مراقب باشید که شعله روشنی در میان خاکسترها وجود نداشته باشد.
  5. خاکستر را در جعبه‌ای فلزی بریزید و به بیرون از منزل منتقل کنید.
  6. دودکش را حداقل سالی یک بار تمیز کنید.

قبل از خرید قفل دیجیتال این ۷ سوال را از فروشنده در مورد امنیت قفل بپرسید

مواد قابل اشتعال را از منبع احتراق دور نگه دارید

بنزین، تینرهای رنگ و دیگر مواد قابل اشتعال را در ظرف‌های مخصوص و خارج از خانه نگهداری کنید. مایع قابل‌اشتعال را در گاراژ یا اتاق کارخانه‌ای که چراغ پیلوت روشن دارند، قرار ندهید. این مواد را یا خارج از خانه یا در ساختمانی جداگانه نگه دارید.

توصیه های ایمنی در خانه

توصیه های ایمنی در خانه

سایر نکات:

  1. اگر از سیم سیار استفاده می‌کنید، مراقب باشید که محل قرار گرفتن سیم سیار، چقدر در میان جابجایی‌هاست، چقدر جابجا می‌شود. جابجایی زیاد سیم سیار می‌تواند موجب ایجاد آتش‌سوزی شود. از سیم‌های سیار باکیفیت استفاده کنید که برای استفاده شما مناسب باشند.
  2. هنگام پخت و پز، حتما بالای سر اجاق باشید. اگر می‌خواهید بیرون بروید تا خرید کنید یا دوش بگیرید و با تلفن صحبت کنید، شعله‌های گاز را خاموش کنید. بسیاری از آتش‌سوزی‌ها و حوادث در منازل به دلیل بی‌احتیاطی‌های حین پخت و پز انجام می‌شود.
  3. هنگام سرخ کردن غذا، یک در روی ماهی‌تابه قرار بدهید تا در صورتی که روغن آتش گرفت، در جا خاموش شود و ماهی‌تابه را تکان ندهید. از آب هم استفاده نکنید؛ چون آب به بخار تبدیل می‌شود و می‌تواند سوختگی ایجاد کند و آتش را گسترش دهد.
  4. هرگز دستگیره یا دستمال آشپزخانه را روی شعله گاز رها نکنید یا آن‌ها را جای قرار ندهید که امکان سقوط روی شعله‌های گاز برایشان وجود داشته باشد.
  5. هنگامی که در حال سیگار کشیدن هستید، هرگز دراز نکشید چون ممکن است به خواب فرو بروید. ایستادن هنگام سیگار کشیدن، می‌تواند شما را از وقوع آتش‌سوزی محافظت کند. اگر خوابتان گرفت، سیگار را در یک ظرف پر از آب قرار بدهید و به خواب بروید. هرگز ته سیگار را به روی فرش یا کف‌پوش پرتاب نکنید. همیشه خاکستر سیگار را در سطل زباله دور از خانه قرار دهید.
  6. اگر عادت به خشک کردن لباس‌ با رادیاتور یا خشک‌کن دارید، حسابی مراقب باشید تا آتش‌سوزی نشود.

چک لیست بررسی خانه از لحاظ ضد سرقت بودن و امنیت بالا (مدت زمان انجام تست ۳۵ دقیقه )

دکوراسیون منزل گاهی موجب دردسر می‌شود

  1. اگر در منزل خود از شمع، جراغ‌های روشنایی نفتی یا … استفاده می‌کنید، روی شعله را بپوشانید تا شعله زبانه نکشد و به چیزهای دیگر نگیرد. همچنین شمع یا چراغ نفتی را جایی قرار دهید که فرزندتان یا حیوان خانگی‌تان به آن دسترسی نداشته باشد.
  2. هنگامی که در اتاق حضور ندارید، شعله‌های روشن را خاموش کنید.
  3. بعد از استفاده از چوب کبریت، آن را سریعا زیر آب بگیرید تا مطمئن شوید چوب کبریت موجب آتش گرفتن سطل زباله شما نمی‌شود.
  4. هنگامی که در حال استفاده از پاوربانک نیستید، کابل را از پاوربانک و موبایلتان جدا کنید.
  5. هرگز اتوی مو، اتو، سشوار و دستگاه‌های فرکننده مو را در پریز رها نکنید حتی اگر خاموش باشند. بعد از استفاده، آن‌ها را از برق بکشید.
  6. اگر در باغچه تان چمن کاشته‌اید و چمن‌ها را هرس می‌کنید، آن‌ها را کنار ساختمان بیرونی منزلتان نریزید چون می‌تواند با یک جرقه کوچک، آتش بگیرد و زندگی شما را با خاک یکسان کند.
  7. اگر از باربیکیوی کوچک استفاده می‌کنید، آن را روی سطح چوبی قرار ندهید و زغال‌ها را هر بار خالی کنید. در صورت استفاده از باربیکیو، حتما سطحی غیرقابل‌اشتعال زیر آن قرار دهید.
  8. اگر حیوان خانگی دارید، از خانه‌های مخصوص حیوانات استفاده کنید که در ساعات استراحت شبانه‌روزی شما، حیوان خانگی شما را از آسیب‌ها محفوظ نگاه دارد. همچنین مراقب باشید تا حیوان خانگی شما روی سیم برق ادرار نکند و او را به قفس/ خانه‌اش هدایت کنید.
  9. اگر گربه خانگی دارید، آن را به اتاقی هدایت کنید که سیم برق نداشته باشد. مراقب باشید گربه های شما سیم‌های برق را نجوند. همچنین خرگوش خانگی، همسترها و… دندان‌های تیزی دارند و می‌توانند به سیم‌های لوازم الکترونیکی شما آسیب جدی وارد کنند.
  10. سنسورهای تشخیص دود را در چند نقطه از خانه‌تان نصب کنید. اغلب خانه ها به سنسورهای تشخیص دود مجهز هستند؛ اما در صورتی که منزل شما فاقد این امکان است، آن را تهیه کنید.
  11. اگر منزل شما در جایی قرار دارد که باران زیاد می‌بارد و رعد و برق فراوان دارید، یک سیستم حفاظت از رعد و برق در خانه خود نصب کنید. این کار باعث می‌شود آسیب‌های احتمالی به دستگاه‌های برقی منزل شما کاهش یابد.
  12. بهتر است یک سیستم اطفای حریق در منزل داشته باشید که در صورت عدم حضور شما در منزل، از بروز آتش‌سوزی جلوگیری کند.

 

و یک ترفند جالب برای افزایش ایمنی در خانه استفاده از سیستم های هشدار دهنده آتش سوزی در روی قفل ها است . قفل های دیجیتال امروزی دارای سنسورهایی هستند که می توانند افزای شدما و وقوع آتش سوزی را تشخیص دهند و به صاحب خانه اطلاع بدهند .

دیدن نمونه قفل های دیجیتال که دارای سیستم هشداردهنده آتش سوزی هستند

خرید قفل دیجیتال یوکا