نقش پنجره در نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها و به ویژه هتل‌ها و مهمان‌سراها، نقشی انکار ناپذیر است. نما و ظاهر یک هتل شاید اولین فاکتوری باشد که توجه یک توریست را به خود جلب و او را متقاعد یا منصرف از انتخاب یک هتل به عنوان محل اسکان خود می‌کند. در این مقاله با ما باشید تا برخی استانداردهای طراحی معماری هتل را بررسی کنیم ؛ با مجله تخصصی ی.کا همراه باشید.

فهرست مطالب

استانداردهای طراحی معماری هتل

در سال‌های اخیر، نما در طراحی هتل‌ها اهمیت ویژه‌ای یافته است و یکی از استانداردهای طراحی معماری هتل به حساب می‌آید . نما در عمل، درون ساختمان را از بیرون و فضای خصوصی را از فضای عمومی جدا می‌کند و حاکی از موقعیت فرهنگی سازندگان ساختمان و نشانگر میزان نظم طرح ساختمان، امکانات و ذوق طراح و مالک آن است.

همچنین بخوانید : برترین برندهای کره ای قفل دیجیتال

نمای یک هتل، در واقع یک سطح مسطح و صاف نیست، بلکه یک سطح انتقالی بین فضای داخل و خارج است که بین پنجره‌ها، عقب نشستگی و پیش آمدگی، تراس و غیره، با فضای داخل ارتباط برقرار می‌کند. در طراحی نمای یک هتل باید به دنبال خلق یک کلیت هماهنگ، به وسیله تناسب پنجره‌ها، چارچوب‌های درب، سایه‌بان و محدوده سقف‌ها، سازه عمودی و افقی، مصالح، رنگ و عناصر تزئینی بود.

استانداردهای طراحی معماری هتل - قفل دیجیتال

تاثیر موقعیت جغرافیایی هتل بر معماری آن

موقعیت جغرافیایی و محل قرارگیری هتل‌ها نقش بسیار تعیین کننده‌ای در معماری ظاهری و خصوصا نحوه ساخت در و پنجره‌های یک هتل دارد. به طور مثال معماری و دیزاین در و پنجره و نما یک هتل در شهری مانند اصفهان با هتلی در جزیره کیش باید متفاوت باشد، چرا که موقعیت مکانی و بومی این دو منطقه جغرافیایی از یکدیگر متمایز هستند. به عنوان مثال بافت سنتی و پیشینه اصفهان ایجاب می کند نمود و تظاهری در نمای بیرونی هتل داشته باشد .

بیشتر بدانید : اشتباهات رایج در طراحی هتل ها

نقش عناصر در طراحی هتل

پنجره‌ها همواره با دیگر عناصر دیوار، سطوح باز و بسته، تیره و روشن، صاف و ناهمواری را به وجود می‌آورند. به علت تکرار دوره‌ای پنجره‌ها در ساختمان‌های چند طبقه، نظم کاملی به چشم می خورد؛ اما گاه به علت افزایش نور در طبقات بالاتر، پنجره‌ها کاهش داده می‌شوند و این نظم آهنگ خود را از دست می‌دهد.

جداسازی عناصر افقی و عمودی تاثیر کلی در طراحی نما یک هتل دارد. برای مثال در ساختمان‌های کوتاه و عریض، ابعاد عرضی غالب خواهند بود و در ساختمان‌های بلند عناصر باریک‌، برتری خود را نشان می‌دهند.

در و پنجره تاثیر خاصی نما می‌گذارند. ناودان‌ها، سایه‌بان‌ها، پیش‌آمدگی‌های سقف و بالکن‌ها سایه‌های خاصی بر روی نما ایجاد می‌کنند. تفاوت سطح‌ها باید در نما مشخص باشند. برای مثال بین طبقه همکف، سایر طبقات و طبقه انتهایی باید یک تفاوت اساسی وجود داشته باشد. ترکیب کلی نما در واقع نظم در این تفاوت‌هاست.

عناصر اصلی نمای هتل مانند پنجره، درب، سطوح و محدوده پایانی سقف و غیره در شکل، رنگ و مصالح‌شان با یکدیگر اختلاف دارند. در عین حال معماران به طور فزاینده‌ای در پی به حداکثر رساندن ورود عوامل طبیعی محیطی به داخل ساختمان هستند.

نمای شیشه ای به شما اجازه بهره‌برداری از نفوذ عمیق نور طبیعی به فضای داخلی را می دهد . استفاده صحیح از شیشه در نمای ساختمان علاوه بر زیبایی چشمگیر و قابل تحسینی که به ساختمان می دهد، باعث به حداکثر رساندن صرفه جویی در انرژی نیز می‌شود. قاب پنجره همانند جداره پنجره‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

پروفیل‌های پنجره نقش مهمی در جلوگیری از نفوذ رطوبت، سرما و گرما به داخل ساختمان دارند. انتخاب مناسب پروفیل پنجره در ایجاد عایق انرژی و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری بسیار موثر است.

پنجره‌ها بخش مهمی در ساخت هتل‌ها و مهمان‌سراها محسوب می‌شوند و پروفیل‌های پنجره از جنس متنوعی هم چون چوب، آلومینیوم، پروفیل upvc و فایبرگلاس هستند که هر یک از این تولیدات، نقش مهمی در صرفه جویی انرژی و هزینه‌ها، ایجاد آسایش مطلوب مهمانان، حفط ترکیب روشنایی روز و اثرات زیست محیطی مناسب دارند.

در این مقاله به نکات دیگری از استانداردهای طراحی معماری هتل پرداختیم. همچنین می توانید مطلب دیگری را در همین موضوع بخوانید : دکوراسیون داخلی هتل ، چگونه روح تازه‌ای به اتاق‌ها ببخشیم ؟

خرید قفل الکترونیک یوکا