قفل‌ها از قدیم جزئی از زندگی ما بوده‌اند و همه ما در هر زمانی می‌خواهیم که حریم خصوصی خود را در خانه‌هایمان حفظ کنیم.

قفل درب‌ها برای امنیت و حفاظت استفاده می شود. هیچ کس نمی‌خواهد در خانه‌ای زندگی کند که هیچ درب و قفلی ندارد.

امروزه تنوع قفل‌های موجود در بازار چند برابر شده است. هنگامی که شما در حال خرید یک قفل برای خانه و یا محل کار خود هستید، نیاز به خرید قفل‌های قوی و قابل اعتماد دارید.

در این مقاله در مورد نحوه ی کار کردن یک قفل برای شما صحبت می کنیم.

به طور کلی یک قفل دستگاهی است که امنیت هر مکانی را حفظ می‌کند یا دسترسی به چیزی را که نیاز به حفاظت دارد را محدود می‌کند. اما در مورد کاربرد قفل باید گفت می‌تواند بسیاری از لوازم ارزشمند ما از جمله منزل‌مان را محافظت کند.

پیش از عصر الکترونیک مدرن، قفل‌ها به طور کامل مکانیکی بودند و بر اساس مکانیزم پیچیده‌ای از اهرم‌ها، چرخ‌ها، چرخ‌دنده‌ها و… ساخته شده بودند. در اواسط قرن بیستم، قفل ها پیچیده‌تر و اتوماتیک شدند و مکانیسم‌های الکتریکی و الکترونیکی در آن‌ها به کار گرفته شد.

امروزه با حضور قفل دیجیتال یا قفل هوشمند در بازار دیگر قفل‌ها برای باز و بسته شدن به کلید نیاز ندارند و با اثر انگشت یا تشخیص چهره باز می‌شوند.

۵ راهکار ساده برای اینکه هیچ وقت کلید هایتان را گم نکنید ( این راهکارها ۱۰۰% جواب میدهند )

فهرست مطالب

آموزش مرحله به مرحله قفل کردن درب با ۳ روش ساده

۱– قفل کردن دستگیره درب

برای باز کردن ابتدا سوراخ کلید را پیدا کنید. اگر دستگیره شما با یک قفل همراه است، باید یک شکاف دندانه‌دار را در دستگیره جلو درب ببینید. قفل در قسمت داخلی دستگیره وجود دارد. شکاف ناهموار که ملاحظه می‌کنید سوراخ کلید است.
اگر شما یک کلید برای یک درب دارید، باید به شکلی کلید به سوراخ کلید متصل شود که با شکاف‌های دندانه‌دار بصورت درست مکمل شود تا شما بتوانید با باز کردن درب وارد ساختمان شوید.

نحوه باز کردن قفل درب

نحوه باز کردن قفل درب

 

قفل‌ها معمولا به دو شکل هستند :

یک قفل به حالت پیچشی و دیگری قفل کشویی است. هر دو معمولا از مواد فلزی همانند جنس دستگیره ساخته می‌شوند.

این قفل‌ها اغلب دایره‌ای هستنند، با یک ردیف شکاف‌دار که در مرکز قفل دیده می‌شود. شیار شکاف‌دار اشاره شده برای چرخاندن قفل است.

به طور معمول، اگر شما این شیار را به درستی به حرکت درآورید، درب را قفل می‌کند، و اگر شما در جهت باز کردن آن را درست بچرخانید، آن را باز خواهد کرد.

دکمه‌ای که در قفل باعث ایجاد فشار می‌شود یک استوانه کوچک است. این روزها این نوع قفل‌ها زیاد رایج نیست، اما بسیاری از آن‌ها را در دستشویی‌های عمومی مشاهده خواهید کرد.

اگر یک دستگیره سوراخ کلید یا دکمه قفل نداشته باشد، آن را قفل نمی‌کند. سعی کنید دستگیره را با یک دستگیره دیگر که قابلیت قفل شدن دارد جایگزین کنید.

روش باز کردن قفل درب

روش باز کردن قفل درب

  •  اطمینان حاصل کنید که کلید شما مناسب قفل است

کلید را به سوراخ کلید دستگیره خارجی وارد کنید. اگر کلید شما مناسب نباشد، آن را با دقت بچرخانید و دوباره امتحان کنید.

کلید ممکن است یک لبه دندانه دار و یک لبه صاف داشته باشد، یا ممکن است دارای چند لبه دندانه دار باشد. این لبه‌های دندانه‌دار که در امتداد طول کلید قرار دارند، در واقع همان چیزی است که کلید را با یک قفل خاص مطابقت می‌دهد. هر چه دندانه های کلید بیشتر باشد امنیت قفل نیز بالاتر می‌رود.

چگونه درب را از بیرون قفل کنیم ؟

چگونه درب را از بیرون قفل کنیم ؟

  • درب را از بیرون قفل کنید

در حالی که در خارج از خانه قرار دارید، درب را ببندید. کلید را در سوراخ کلید قرار داده و آن را به سمت عقب بچرخانید. اگر کلید را به اندازه کافی چرخش دهید، درب قفل می‌شود. اگر می‌بینید کار نمی‌کند، دوباره امتحان کنید.

برای برداشتن کلید، آن را در جهت عقربه‌های ساعت چرخانده، و آن را در موقعیتی قرار دهید که در آن اسلاید (حالت سرخوردن) شده، اما نه بیش از حد و کلید را از سوراخ کلید بیرون بکشید.

برای باز کردن درب از خارج، به سادگی کلید را در سوراخ قفل وارد کنید و آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. اگر کار نمی‌کند، کلید را به عقب بر گردانید و دوباره امتحان کنید. شما باید آزاد شدن دستگیره درب را احساس کنید سپس کلید را از قفل خارج کنید.

آموزش (تصویری) نحوه تعویض مغزی قفل درب ضد سرقت – به زبان ساده

باز کردن قفل درب از داخل

باز کردن قفل درب از داخل

  • درب را از داخل قفل کنید

شما برای قفل درب‌ها از داخل به کلید نیاز ندارید. دکمه قفل کشویی یا دکمه پیچشی را در دستگیره داخلی پیدا کنید. اگر دستگیره شما یک قفل فشاری داشته باشد، شما باید یک دکمه کوچک استوانه‌ای را در مرکز دستگیره ببینید.

اگر دکمه را فشار دهید درب قفل می شود. دستگیره را فشار دهید تا مطمئن شوید که درب قفل شده است. اگر دستگیره شما دارای قفل پیچشی باشد شما باید یک دکمه دایره‌ای همراه با یک برآمدگی در مرکز دستگیره ببینید.

برای اینکه مطمئن شوید درب قفل است دستگیره را بچرخانید. برای باز کردن درب، به سادگی دکمه را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

قفل کردن درب ضد سرقت

قفل کردن درب ضد سرقت

  • اطمینان حاصل کنید که درب قفل شده است

دستگیره درب را فشار دهید و درب را باز کنید. اگر دستگیره را چرخانده و درب باز شود، نشان می‌دهد شما درب را قفل نکردید. اگر دستگیره تق تق می‌کند، اما باز نمی‌شود، یعنی اینکه شما درب را قفل کرده‌اید.

۲–  قفل کردن درب با شب بند

۱– شب بند درب خود را چک کنید

مهارکننده باید یک قطعه دایره‌ای شکل از فلز باشد، که تا چند سانتی‌متر می تواند باشد و به طور مستقیم در بالای دستگیره قرار می‌گیرد. مهارکننده همانند دستگیره عمل می‌کند. اما برای آن از یک کلید دیگر استفاده می‌شود و پیچ دادن آن بسیار سخت‌تر است.

در بیرون درب، مهارکننده باید مانند یک سوراخ کلید باشد. در داخل درب، مهارکننده باید یک سوئیچ سنگین و قابل تنظیم داشته باشد.

اگر درب شما یک مهارکننده ندارد، نگران نباشید. یک مهارکننده یک ویژگی ضروری امنیتی نیست، هرچند که با استفاده از آن درب شما مستحکم‌تر می‌شود.

شب بند در قفل درب ضد سرقت

شب بند در قفل درب ضد سرقت

۲– قفل کردن شب بند از خارج

اگر کلید مهارکننده را دارید، از آن استفاده کنید. این کلید باید از کلیدی که به دستگیره متصل است متفاوت باشد. درب را ببندید و بیرون بیایید.

کلید رادر سوراخ کلید وارد کنید و آن را به سمت عقب به عقب بچرخانید. اگر کلید را به اندازه کافی بچرخانید، درب قفل می‌شود. برای برداشتن کلید، آن را به عقب در جهت عقربه‌های ساعت تنظیم کنید، اما نه بیش از حد و کلید را از سوراخ کلید بیرون بکشید.

سعی کنید که دستگیره را فشاردهید و درب را باز کنید. اگر درب به سمت عقب حرکت نکند، شما با موفقیت مهارکننده را قفل کرده‌اید.  برای باز کردن قفل، به سادگی کلید را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید همانند دستگیره.

قفل شب بند در درب ضد سرقت

قفل شب بند در درب ضد سرقت

۳– قفل کردن شب بند از داخل

شما به کلید برای قفل کردن یک مهارکننده از داخل نیاز ندارید. سوئیچ دوتایی را در قسمت داخلی درب قرار دهید. چرخش را به سمت عقربه‌های ساعت انجام داده و تا آنجا که ممکن است بچرخانید.

این کارمهارکننده را درجای خود قرار می‌دهد. برای باز کردن قفل، به سادگی به سمت عقب در جهت عقربه‌های ساعت تا آن‌جا که امکان دارد، سوئیچ را بچرخانید. این باعث می‌شود که مهار کننده در داخل درب باز شود.

قفل کردن شب بند درب ضد سرقت

قفل کردن شب بند درب ضد سرقت

۴- نصب شب بند را در نظر بگیرید

این امر می‌تواند یک راه عالی برای قفل کردن خانه شما باشد به ویژه اگر شما در مورد مسائل امنیتی نگران هستید. نیاز خود را به حریم خصوصی ارزیابی کنید. یک مهارکننده راه عبور از درب را سخت تر می کند.

چگونه کلید شکسته را از قفل در بیاوریم ؟ ( ۵ روش بسیار ساده به کمک ابزارهای دم دستی)

 ۳- قفل کردن درب با صندلی

قفل کردن درب با صندلی

قفل کردن درب با صندلی

یک صندلی را زیر دستگیره به حالت فشار قرار دهید. شما ممکن است این مورد را در فیلم‌ها ببینید ولی واقعا این روش کارآمد است. به یاد داشته باشید که این روش فقط در صورتی کار می‌کند که درب به داخل باز شود.

هشدار: اگر کسی تلاش کند تا درب را از بیرون باز کند، احتمال دارد صندلی شکسته شود به یاد داشته باشید این یک ترفند است، نه یک سیستم امنیتی.

قفل کردن درب با یک صندلی

قفل کردن درب با یک صندلی

صندلی محکمی را پیدا کنید. از صندلی تاشو استفاده نکنید. درب را ببندید و در داخل بمانید تا درب به سوی شما باز شود. بالا صندلی را زیر دستگیره، بین دستگیره و درب قرار دهید. دو پایه جلو صندلی نباید زمین را لمس کند.

ترفند قفل کردن درب با صندلی

ترفند قفل کردن درب با صندلی

صندلی را تا جایی که می‌توانید به درب جفت کنید. صندلی باید تحت یک زاویه خاص به سمت درب هل بدهید، این فشار فقط باید در زیر دستگیره درب باشد. این کار باعث می‌شود باز شدن درب بسیار سخت‌تر شود.

اما نکته قابل توجه در تمامی این ترفندها این است که اصلا این روش‌ها قابل اطمینان و ایمن نیستند و از طرفی استفاده از قفل‌های کلیدی دردسرهای خودش را دارد . شاید به عنوان یک پیشنهاد بد نباشد در این روزها به فکر جایگزینی قفل های کلیدی با قفل های به روزتر و ایمن تری باشیم . قفل دیجیتال می تواند یک گزینه عالی برای جایگزینی با قفل های قدیمی کلیدی باشد .

 

با کارشناسان یوکا در تماس باشید تا یک مشاوره فنی عالی را تجربه کنید

تماس با کارشناسان یوکا