یکی از ارزنده‌ترین عناصر آفرینش، آب و حیات موجودات زنده در گرو این عنصر گرانبهاست. احترام به آب و نیالودن آن ریشه عمیق در فرهنگ کهن ایرانی دارد و در طول تاریخ و فرهنگ‌های گوناگون، ایزدان مختلفی نگاهبان این عنصر حیاتی بوده‌اند.

نمود بارز آن را می‌توان ایزد بانو آناهیتا دانست که جایگاه مهمی در ایران باستان داشته و برای ستایش و احترام او نیایشگاه‌های فراوانی برپا شده بود.

آب از بدو آفرینش قلمروهای فراوانی در طبیعت داشته و توانسته است در ساخته‌های دست بشر نیز موقعیت خود را تثبیت کند. حضور این ماده حیاتی در معماری ایرانی غیر قابل کتمان است و از کهن‌ترین زمان تا به امروز کم‌تر بنای شاخصی را می‌توان یافت که از آب در طراوات بخشیدن و تلطیف هوای محیط بهره‌ای نبرده باشد.

وجود حوض، حوضچه، جوی‌های آب  و فواره‌های متعدد از عناصر تشکیل‌دهنده باغ‌های ایرانی بوده و گواه جایگاه این ماده ارزشمند است.

در معماری سنتی برخی از مناطق کویری نیز، ایجاد آبنماهایی چون حوض و فواره در مسیر بادگیرها، موجب کاهش دما شده و خنکی و رطوبت لازم از این طریق تامین می‌شود.

 

فهرست مطالب

آبنما و انواع آن

امروزه نیز یکی از اجزای مهم معماری، آبنماها هستند. در تعریفی ساده به حوضچه‌های ساده پلکانی، حوض‌های کم‌عمق و یا دیوارهایی که اغلب در آن‌ها فواره‌های متعدد و چراغ‌های رنگین تعبیه می‌شود، آبنما می‌گویند. عمق آن‌ها متغیر و برحسب سلیقه به اشکال و فرم‌های مختلفی طراحی شده‌اند و با مصالح ساختمانی مختلف ساخته می‌شوند.

آبنماها به دو دسته منظم و نامنظم طبقه‌بندی و در فرم‌های مختلفی چون مه پاش، پرده‌ای، دریاچه‌ای، حوضچه‌ای، برکه‌ای، آبشاری و بسیاری مدل‌های دیگر عرضه می‌شوند.

استفاده از آبنماها در کنار سایر امکانات، خصوصا در طراحی باغ‌ها، ویلاها و هتل‌ها ضروری به نظر می‌رسد و بخش مهمی از دکوراسیون داخلی و خارجی مکان‌های اقامتی محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید : معتبرترین برندهای کره ای قفل دیجیتال

آبنما در فضای داخلی و خارجی هتل ها

آبنما در فضای داخلی و خارجی هتل ها

آبنما در هتل را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد: آبنما در فضای داخلی و خارجی هتل‌ها.

مدلی از آن برای دکوراسیون داخلی، خصوصا لابی هتل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و مدل دیگر با اندازه و مکانیزم متفاوت‌تر، در فضای خارجی و باز هتل‌ها کاربرد دارد. استفاده از آبنما محدود به فضای خاصی نیست و علاوه بر لابی می‌توان از آبنماهای متنوع در بخش‌های دیگری چون رستوران، راهرو، کتابخانه و حتی سرویس بهداشتی و استخرها نیز استفاده کرد.

لابی هتل‌ها نخستین فضایی است که مراجعه کنندگان در بدو ورود در آن قرار می‌گیرند. این بخش از هتل معمولا دارای وسعت زیادی است، بنابراین بستر مناسبی فراهم می‌کند تا آبنماهای زیبایی را در خود جای دهد.

اهمیت وجود آبنما در هتل ها 

وجود آبنما موجب می‌شود افراد آب را در نزدیک‌ترین مکان به خود احساس کنند. دیدن آب و شنیدن صدای آن مخصوصا در فضای داخلی هتل‌ها موجب آرامش و تلطیف روح انسان می‌شود و وجودش تداعی‌گر زندگی و جریان است.

آب جاری و پاک احساس بسیار مطلوب و خاصی را برای انسان به همراه دارد که به هیچ عنصر دیگری قابل جایگزینی نیست و علاوه بر زیبایی و طراوت در متعادل کردن درجه حرارت هوا و تامین رطوبت نسبی خصوصا در فضاهای بسته، به نحو چشمگیری موثر است و خنکای حاصل از ریزش آب موجب مطبوع شدن و کاهش خشکی و یکنواختی هوا می‌شود.

با توجه به نقش آبنما در فضای داخلی و خارجی هتل‌ها، وجود آن در فضای باز علاوه بر موارد فوق، مکمل فضای سبز است، باعث طراوت و زیبایی گیاهان اطراف می‌شود و مکانی فرح بخش جهت همنشینی‌های دوستانه و خانوادگی مهیا می‌سازد.

از دست ندهید : ۱۰ شرکت برتر حوزه طراحی هتل های لوکس

ناگفته نماند انتخاب مکان درست و فرم مناسب آبنما نیز بسیار حائز اهمیت است و انتخاب نادرست موجب تضییع هزینه و مکان خواهد شد.

با انتخاب آبنمایی مناسب می‌توان شکوه فضا را دو چندان کرد و با بهره‌گیری از نور، صدا و گیاهان، فضایی فرح بخش و به یادماندنی پدید آورد. هم‌چنین می‌توان با الهام از عناصر سنتی بادگیر و آبنما در هتل‌های امروزی، علاوه بر جذابیت و زیبایی، نوعی سیستم سرمایشی طبیعی پدید آورد و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی کرد.

در این مقاله ضرورت توجه به آبنما در فضای داخلی و خارجی هتل‌ها بررسی شد که می‌توان با پیاده سازی آن از هر یک از مزیت‌های آبنما در جهت جذب مشتری و مهمانان بیشتر به هتل بهره‌مند شد.

تماس با کارشناسان یوکا